Vláda totiž na konci minulého roku rozhodla, že letošní devítiprocentní růst půjde ze čtyř procent do tarifů a z pěti do nenárokové složky.

Otevřený dopis

Proto vznikla petice členů Pedagogické komory, která tento postup odmítá. Jana Smetanová, ředitelka ZŠ Pardubice-Polabiny se v tomto smyslu obrátila otevřeným dopisem i na premiéra Andreje Babiše. Z Úřady vlády přišla odpověď, že její podnět bude postoupen ministrovi školství.

Robert Plaga (ANO) má ovšem v otázce poměru mezi oběma složkami platu jasno. Dlouhodobě prosazuje, aby ředitelé měli možnost nadstandardně ohodnotit vynikající členy sboru. „Po změně financování mám dostatek peněz v nenárokových složkách, abych tyto věci mohla řešit. Zato mi chybějí prvostupňoví učitelé nebo matikáři, z nichž bych si mohla vybírat. Proto jsem potřebovala dostat víc financí do tarifu,“ sdělila Deníku Jana Smetanová své argumenty.

Žádoucí poměr

Avšak podle resortu školství bylo vždy cílem dosáhnout poměru tarifní a nadtarifní části platu pedagogických pracovníků 80 ku 20. „K ní se teprve blížíme, neboť nyní se bude pohybovat zhruba v poměru 82 na 18. Devítiprocentní navýšení tarifu nebyl nikdy dohodnutý návrh,“ konstatovala mluvčí ministerstva Aneta Lednová.

Praxe je ovšem taková, že po vládním rozhodnutí mnozí ředitelé přidají svým kantorům jen povinná čtyři procenta. „Zbytek peněz zatím rozdělovat nebudu, neboť kdybych navýšila osobní ohodnocení a v příštím roce bych nedostala příslušný objem peněz, neměla bych možnost ho snížit. Budu se snažit jim to dorovnat v mimořádných odměnách, abych měla manévrovací prostor,“ popsala svůj záměr Smetanová.

Mluvčí Lednová zdůrazňuje, že tarifní platy vzrostly za poslední tři roky o 42 procent, což činí „u 12. platové třídy a 7. stupně posun z 29 500 korun na 41 940 korun“. Zároveň se podařilo navýšit objem nadtarifních složek platu připadajících na jeden úvazek na dvojnásobek.

Peníze za třídnictví

Všechny třídní učitele potěší informace, že příplatky za třídnictví by se měly zvednout na 3000 korun. O téměř 1,4 miliardy korun se také zvýší neinvestiční výdaje na větší využití zážitkové pedagogiky (návštěvy muzeí, divadel či vědeckých center), dopravu na školy v přírodě nebo na školní potřeby pro žáky 1. ročníku základní školy.