Už žádné cestování na úřady nebo k notářům s dokumenty kvůli vyřízení plné moci. Od začátku července totiž podle místopředsedy vlády pro digitalizaci Ivana Bartoše (Piráti) začne fungovat Registr zastupování. V minulý dnech to posvětil Senát.

„Registr zastupování představuje důležitý krok směrem k modernizaci veřejné správy a zajištění pohodlnějšího života pro občany, podnikatele i úředníky bez ztráty času spojeného s předkládáním papírových plných mocí a jejich ověřováním,“ uvedl Bartoš.

V Registru zastupování budou připravené formuláře, do kterých bude potřeba jenom vyplnit své jméno, jméno zastupovaného, nebo naopak toho, kdo je zastupuje, účel, pro který je plná moc udělována, a nakonec svou vůli potvrdit přes Identitu občana.

Díky mobilní verzi Portálu občana je jeho používání v telefonech jednodušší:

Pokud si nainstalujete do svého mobilu aplikaci Portál občana, zobrazí se vám tato ikona
Aplikace Portál občana: Kde ji stáhnout, jak se přihlásit, co dělat při potížích

Vyřízení plné moci pro jednání s úřady a zastupování v různých situacích, jako je například podávání daňového přiznání, vyřizování pošty nebo třeba přepisu energií, bude tedy snazší. Dosud bylo nutné pro tyto účely předložit fyzicky plnou moc, což v některých případech vyžadovalo i její úřední ověření pro prokázání pravomoci jednat jménem jiné osoby. V současné době je možné plnou moc ověřit u notáře, na poště u přepážky označené logem Czech POINT nebo na matrice obce.

Úřední ověření podpisu přijde na padesát korun. U notáře pak 85 korun, přičemž ti mají širší pravomoci, například ověření listiny pro použití v cizině. V případě, že je listina sepsána v jiném než v českém jazyce, odměna notáře se zvyšuje na 169 korun.

Plnou moc nelze zfalšovat

Prezident Notářské komory Radim Neubauer uvedl, že plné moci tvoří velkou část jejich agendy. Většinou se však jedná spíše o korporátní právo a často záleží na tom, zda notář působí ve větším či menším městě. „Před třemi lety byla zavedena zvýšená kontrola, kdy každá plná moc je opatřena unikátním kódem, takže ji nelze zfalšovat,“ řekl Neubauer. Doplnil, že ověřování podpisů se v současné době využívá častěji než v minulosti.

Také on si myslí, že nový Registr zastupování by měl ulehčit interakci mezi občanem, podnikateli a státem. „Je to cesta směrem k digitalizaci, což je cílem této vlády. Musí to být dostatečně bezpečné a průkazné. Uvidíme, jak si na to lidé zvyknou. Osobní kontakt ale má svoji hodnotu,“ míní šéf Notářské komory.

Digitalizace nemá být velkým strašákem, míní místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš:

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš
Bartoš ukázal systémy digitalizace a portál stavebníka. Termín stihneme, věří

Stejně jako u eDokladů bude digitální vystavení plné moci volbou, takže i nadále je bude možné využívat v tištěné podobě. Jako první se na Registr zastupování napojí ministerstvo dopravy.

„Zastupovaná osoba bude mít přehled o tom, v jakém stavu jsou jím vydané plné moci a bude je moci i kdykoliv předčasně ukončit. Na rozdíl od papírového světa nemůže být takto předčasně ukončená plná moc použita, protože úřad má okamžitě informaci o jejím ukončení,” dodal ředitel Digitální a informační agentury Martin Mesršmíd.