Byly vyrobeny před více než třiceti lety, mohly by se tedy honosit zelenými „espézetkami“ a patřit mezi veterány silnic. Přesto místo předvádění se při spanilých jízdách slouží nadále k běžným cestám na chalupu, do zaměstnání či na hřbitov.
Deník zanalyzoval, kolik letitých škodovek, trabantů či wartburgů brázdí tuzemské silnice. A kde na ně v provozu nejspíš narazíte.
Výsledek? V Centrálním registru vozidel figuruje kupříkladu skoro osmnáct tisíc vozů Škoda 1000 a 1100, zvaných embéčka. Poslední z nich přitom sjížděly z výrobních pásů na konci šedesátých let. Všechny by tedy už skoro dvě desítky let mohly patřit mezi „veterány“, přesto jsou nadále registrovány jako běžná osobní auta.
Nejčastěji na ně narazíte v Moravskoslezském kraji, kde jich jezdí 1880. A když se jejich počet přepočítá ke všem autům v kraji, na tisícovku vozů v provozu tam připadají čtyři embéčka.
Obdobné je to s německými „bakelitovými“ trabanty, jejichž výroba skončila krátce po pádu Berlínské zdi. Těch je v registru stále zapsáno 21,5 tisíce. Nejvíce v obcích poblíž jejich země původu – v severozápadních Čechách u hranic s bývalou NDR.
PRO ZOBRAZENÍ INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKY KLIKNĚTE ZDE.
PRO ZOBRAZENÍ INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKY KLIKNĚTE ZDE.
Ostatně Česká republika je stářím vozového parku pověstná. V průměru je autům brázdícím silnice skoro 15 let.
„I přes růst prodejů nových vozidel podíly osobních automobilů ve věku nad deset let od roku 2007 trvale rostou,“ komentoval poslední dostupné statistiky z přelomu roku analytik automobilového průmyslu Antonín Šípek. „Stále tak nedochází k žádoucí obměně, ale pouze ke zvyšování vozového parku osobních automobilů.“
Ostatně je to vidět i na feliciích, které Škoda vyráběla do přelomu tisíciletí. Po tuzemských silnicích jich stále jezdí přes 276 tisíc. Na každou tisícovku aut v registru jich tak připadá dvaapadesát.