Mezi nejoblíbenější hračky zařadilo 46 procent rodičů panenky a domečky, 42 procent autíčka a modely a 32 procent pak zvířátko. Stavebnici zařadilo mezi tři nejlepší hračky 28 procent dotázaných, 24 procent tak označilo plyšovou hračku. Na dotaz ohledně nejoblíbenějších hraček svých dětí ale panenku jmenovalo jen 37 procent rodičů, autíčka 38 procent a podle 35 procent lidí si jejich děti nejraději hrají s počítači nebo sedí u televize. V generaci rodičů přitom tuto techniku označila za nejoblíbenější hračku čtyři procenta dotázaných.

„Necelá třetina dětí má podle rodičů nejoblíbenější plyšovou hračku nebo stavebnici. Obojí se dnes prosazuje u dětí více než u jejich rodičů. Naopak méně populární jsou zvířátka," uvedli autoři průzkumu. Větší popularitu mají i společenské a deskové hry, výtvarná činnost, logické hry, skládačky, figurky, hračky a pomůcky pro hru „na dospělé".

Obliba autíček klesá

Dotazník zároveň ukázal spojitost mezi oblíbenou hračkou v dětství a pozdějším dosaženým vzděláním. „S rostoucím vzděláním klesá obliba autíček, zatímco u rodičů bez maturity je to více než polovina, u těch s maturitou třetina, u vysokoškoláků jen pětina. Podobná situace je i ve zbraních, na oblíbené dětské zbraně vzpomíná více než desetina rodičů s nižším vzděláním, ale téměř žádní vysokoškoláci," konstatovali autoři průzkumu. Rodiče bez maturity také z dětství více vzpomínají například na kolo, koloběžku nebo tříkolku, naopak vysokoškoláci si v dětství hráli spíš se zvířaty nebo stavebnicemi.

Obliba jednotlivých hraček se mění také podle věku dětí, a tak zatímco předškoláci si nejvíc vyhrají s panenkami, auty, plyšáky a zvířaty, u žáků druhého stupně základní školy jednoznačně vítězí počítač a televize.