Deník

Podle českých vědců mohl život na Marsu existovat kolem mladých sopek

Na Marsu je rozsáhlé pole tvořené malými sopkami a lávovými proudy, které by mohly představovat vhodné podmínky pro vznik života na planetě. Ukázal to výzkum mezinárodního týmu vědců pod vedením Petra Brože z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR, jehož výsledky publikoval časopis Earth and Planetary Science Letters.

17.7.2017 1

Nedatovaný snímek planety Mars pořízený Hubbleovým dalekohledem. Foto: čtk

Zkoumané sopky jsou podle vědců v porovnání s většinou ostatních na Marsu velmi mladé, vznikly před několika sty miliony let. Pokud se v jejich okolí vyskytovali mikrobi, je podle vědců možné, že se jejich pozůstatky zachovaly v relativně původním stavu.

Vědci analyzovali satelitní fotografie povrchu Marsu, které udělala americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter. Prozkoumali tak rozsáhlé pole tvořené více než 130 malými kuželovitými útvary a doprovodnými proudy. Ty jsou na dně nejhlubšího kaňonu ve 4000 kilometrů dlouhé a zhruba deset kilometrů hluboké oblasti Valles Marineris.

O přítomnosti sopek v kaňonu spekulovali vědci již dříve. Území vypadá jako rift, tedy zóna, kde se litosférické desky roztahují do stran a jejich pohyb doprovází sopečná činnost. Prokázat se to ale podařilo až nyní.

„Objevili jsme útvary, které jsou velice dobře známé z pozemských lávových polí. Tato pozorování naznačují, že důvodem vzniku kuželů a proudů byla sopečná činnost spojená s výstupem roztavených hornin, nikoliv takzvaný bahenní vulkanismus, jak bylo dříve navrhováno,“ uvedl Brož.

Sopečná oblast kaňonu Coprates Chasma by mohla představovat ideální prostředí pro různé mikroby. Pokud by případně na Marsu existoval život, měl by podle vědců v této oblasti vhodné podmínky pro svůj rozkvět.

„Zjistili jsme, že se v oblasti nachází minerály bohaté na křemík, dokonce jsme zaznamenali i opál,“ uvedl spoluautor výzkumu James Wray z Georgijského technického institutu v americké Atlantě. Z přítomnosti opálu, beztvarého minerálu bohatého na vodu a na křemík, vědci usuzují, že se v oblasti vyskytovala voda. Opál navíc dokáže uchovávat biologické známky případného života. Budoucí mise na Mars by tak v této oblasti mohly potvrdit i přítomnost mikrobů, domnívají se vědci.

17.7.2017 VSTUP DO DISKUSE 1

SERVIS

Doprava a logistika - Strojník na pásové a kolové rypadlo 30 000 Kč Malá stavebně dopravní firma se sídlem na Praze 6 přijme strojníky na kolová a pásová rypadla na HPP, plat 30.000 Kč čistého, bez víkendů. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 13 500 Kč Dělníci v oblasti výstavby budov. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: Místo pracoviště:, - Praha-východ, , Prvotní kontakt:, - tel.: 774 232 333, - e-mail: galaskam.prace@gmail.com, , Upřesňující údaje:, - krátkodobé zaměstnání, - požadujeme všeobecnou manuální zručnost, spolehlivost, prašná práce, - praxe v oboru - výhodou, dobrý zdravotní stav, - ŘP sk. B aktivní - výhodou, - adresa pro osobní schůzku: K Žižkovu 809/7, Praha 9, Po, St 09-11, předem telefonní kontakt. Pracoviště: Galaskam s.r.o. - praha-východ, . Informace: Olga Galaska, +420 776 882 323. Gastronomie - Kuchař 21 000 Kč Jsme domov se zvláštním režimem pro seniory s různými typy stařeckých demencí. Hledáme šikovného, samostatného pracovníka na plný úvazek na pozici kuchař - ideálně se zkušenostmi z podobných provozů (domovy, nemocnice, školní jídelny atp.). Směny: 12hodinnové denní. Gastronomie - Obsluha mexického bistra 25 000 Kč Jste milí, usměvaví a rádi pracujete s jídlem a lidmi? Pokud ano, tak hledáme právě Vás. :-) Hledáme kolegy pro pobočky Burrito Loco v Praze na pozici obsluha rychlého občerstvení.

Miloš Zeman  s manželkou Ivanou před krajským úřadem v Olomouci zahájil svou šestou prezidentskou návštěvu Olomouckého kraje. Přivítal jej hejtman Ladislav Okleštěk s chotí

Prezident Zeman zahájil v Olomouci návštěvu kraje. Bez protestů i fanoušků

Alexej Navalnyj

Ruský opozičník Navalnyj byl propuštěn z vězení. A následně znovu zadržen

Zavolejte panu Spockovi. Planeta Vulkán ze Star Treku skutečně existuje

To, co dřívější generace považovaly za sci-fi, se s rozvojem technologií mnohdy stalo skutečností. Americkým astronomům se nyní podařilo objevit exoplanetu, jež nápadně připomíná planetu Vulkán ze slavného seriálu Star Trek. Obíhá kolem hvězdy HD 26965, kterou fanoušci Star Treku znají jako 40 Eridani A, pouhých 16 světelných let od Země. A to přesně tam, kam ji v roce 1991 umístil tvůrce seriálu Gene Roddenberry.

V Krkonoších napadl první sníh. Poprašek je na Sněžce i Luční boudě

Příchod studené fronty spojené s tlakovou níží Fabienne přinesl do Krkonoš první sněhové vločky. Na hřebenech tamních hor napadla dnes ráno sněhová nadílka. Objevila se na Sněžce, u Luční i Moravské boudy.

Úder proti bojovníkům za nezávislost. Hongkong zakázal opoziční stranu

Úřady v Hongkongu zakázaly opoziční stranu aktivisty a bojovníka za nezávislost na Číně Andyho Chana. Policie navrhla rozpuštění politického uskupení již v červenci letošního roku. Svůj požadavek odůvodnila obavami o národní bezpečnost.

OBRAZEM: Vichřice nekácela jen stromy. Na Rakovnicku popadaly i stožáry

Hasiči volaní k odstraňování jednoho spadlého stromu za druhým se od nedělního večera nezastavili - a pro poruchové čety železničářů i energetiků to platí jakbysmet. V těch nejpesimističtějších scénářích se naplnily předpovědi meteorologů varujících před přechodem studené fronty s vichřicí. Na Rakovnicku v noci na pondělí za silného větru spadlo šest stožárů velmi vysokého napětí do dalšího elektrického vedení, které se také přetrhalo.

https info