Deník

Podle českých vědců mohl život na Marsu existovat kolem mladých sopek

Na Marsu je rozsáhlé pole tvořené malými sopkami a lávovými proudy, které by mohly představovat vhodné podmínky pro vznik života na planetě. Ukázal to výzkum mezinárodního týmu vědců pod vedením Petra Brože z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR, jehož výsledky publikoval časopis Earth and Planetary Science Letters.

17.7.2017 1

Nedatovaný snímek planety Mars pořízený Hubbleovým dalekohledem. Foto: čtk

Zkoumané sopky jsou podle vědců v porovnání s většinou ostatních na Marsu velmi mladé, vznikly před několika sty miliony let. Pokud se v jejich okolí vyskytovali mikrobi, je podle vědců možné, že se jejich pozůstatky zachovaly v relativně původním stavu.

Vědci analyzovali satelitní fotografie povrchu Marsu, které udělala americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter. Prozkoumali tak rozsáhlé pole tvořené více než 130 malými kuželovitými útvary a doprovodnými proudy. Ty jsou na dně nejhlubšího kaňonu ve 4000 kilometrů dlouhé a zhruba deset kilometrů hluboké oblasti Valles Marineris.

O přítomnosti sopek v kaňonu spekulovali vědci již dříve. Území vypadá jako rift, tedy zóna, kde se litosférické desky roztahují do stran a jejich pohyb doprovází sopečná činnost. Prokázat se to ale podařilo až nyní.

„Objevili jsme útvary, které jsou velice dobře známé z pozemských lávových polí. Tato pozorování naznačují, že důvodem vzniku kuželů a proudů byla sopečná činnost spojená s výstupem roztavených hornin, nikoliv takzvaný bahenní vulkanismus, jak bylo dříve navrhováno,“ uvedl Brož.

Sopečná oblast kaňonu Coprates Chasma by mohla představovat ideální prostředí pro různé mikroby. Pokud by případně na Marsu existoval život, měl by podle vědců v této oblasti vhodné podmínky pro svůj rozkvět.

„Zjistili jsme, že se v oblasti nachází minerály bohaté na křemík, dokonce jsme zaznamenali i opál,“ uvedl spoluautor výzkumu James Wray z Georgijského technického institutu v americké Atlantě. Z přítomnosti opálu, beztvarého minerálu bohatého na vodu a na křemík, vědci usuzují, že se v oblasti vyskytovala voda. Opál navíc dokáže uchovávat biologické známky případného života. Budoucí mise na Mars by tak v této oblasti mohly potvrdit i přítomnost mikrobů, domnívají se vědci.

17.7.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
Vteřiny dne 12. prosince 2017

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Plynárenské zařízení v Baumgarten an der March

Exploze v Rakousku přerušila dodávky plynu do 4 zemí. V Itálii je stav nouze

Trumpe, selhal jsi v ochraně svého národa, napsal Bangladéšan před útokem

/VIDEO/ Muž, který se v pondělí ráno pokusil o teroristický čin na největším autobusovém terminálu ve Spojených státech, předtím napsal na Facebook vzkaz prezidentovi USA Donaldu Trumpovi. Stálo v něm, že prezident selhal při ochraně své země. Akayed Ullah byl v úterý obviněn policií a prokuraturou z terorismu.

Politika polské vlády se nezmění, prohlásil nový premiér Morawiecki

Na společném zasedání obou komor polského parlamentu dnes nový premiér Mateusz Morawiecki zdůraznil, že se politika polské vlády nijak nezmění a nadále se bude soustředit na podporu rodin. Vládu našich severních sousedů v současnosti řídí strana Právo a spravedlnost (PiS). Morawiecki ve funkci vystřídal Beatu Szydlovou, která je nyní vicepremiérkou.

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

Český fotbal povede Malík. Volbu provázely pískot i tvrdá Peltova slova

Úterý, zamračený a větrný den. Sportovní centrum v Nymburku. Právě tady byl odpoledne zvolen předseda fotbalové asociace. Stal se jím Martin Malík, který porazil Petra Fouska.