Deník

Podle českých vědců mohl život na Marsu existovat kolem mladých sopek

Na Marsu je rozsáhlé pole tvořené malými sopkami a lávovými proudy, které by mohly představovat vhodné podmínky pro vznik života na planetě. Ukázal to výzkum mezinárodního týmu vědců pod vedením Petra Brože z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR, jehož výsledky publikoval časopis Earth and Planetary Science Letters.

17.7.2017 1

Nedatovaný snímek planety Mars pořízený Hubbleovým dalekohledem. Foto: čtk

Zkoumané sopky jsou podle vědců v porovnání s většinou ostatních na Marsu velmi mladé, vznikly před několika sty miliony let. Pokud se v jejich okolí vyskytovali mikrobi, je podle vědců možné, že se jejich pozůstatky zachovaly v relativně původním stavu.

Vědci analyzovali satelitní fotografie povrchu Marsu, které udělala americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter. Prozkoumali tak rozsáhlé pole tvořené více než 130 malými kuželovitými útvary a doprovodnými proudy. Ty jsou na dně nejhlubšího kaňonu ve 4000 kilometrů dlouhé a zhruba deset kilometrů hluboké oblasti Valles Marineris.

O přítomnosti sopek v kaňonu spekulovali vědci již dříve. Území vypadá jako rift, tedy zóna, kde se litosférické desky roztahují do stran a jejich pohyb doprovází sopečná činnost. Prokázat se to ale podařilo až nyní.

„Objevili jsme útvary, které jsou velice dobře známé z pozemských lávových polí. Tato pozorování naznačují, že důvodem vzniku kuželů a proudů byla sopečná činnost spojená s výstupem roztavených hornin, nikoliv takzvaný bahenní vulkanismus, jak bylo dříve navrhováno,“ uvedl Brož.

Sopečná oblast kaňonu Coprates Chasma by mohla představovat ideální prostředí pro různé mikroby. Pokud by případně na Marsu existoval život, měl by podle vědců v této oblasti vhodné podmínky pro svůj rozkvět.

„Zjistili jsme, že se v oblasti nachází minerály bohaté na křemík, dokonce jsme zaznamenali i opál,“ uvedl spoluautor výzkumu James Wray z Georgijského technického institutu v americké Atlantě. Z přítomnosti opálu, beztvarého minerálu bohatého na vodu a na křemík, vědci usuzují, že se v oblasti vyskytovala voda. Opál navíc dokáže uchovávat biologické známky případného života. Budoucí mise na Mars by tak v této oblasti mohly potvrdit i přítomnost mikrobů, domnívají se vědci.

17.7.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
Tlumočník - Jiří Menzel a Peter Simonischek

Menzela ocenili na Berlinale. Cenu za něj převzal rakouský kolega Simonischek

Vteřiny dne 23. února 2018

Státní firmy pod palcem ANO a kokain na ruské ambasádě: Vteřiny dne

Ukradený obraz od Degase je znovu na světě. Našli ho francouzští celníci

Francouzští celníci našli v autobusu nedaleko Paříže ukradený obraz francouzského malíře Edgara Degase. Ten byl před osmi lety zcizen z výstavy v Marseille. O nálezu obrazu informovala francouzská ministerstva kultury a financí.

Trump oznámil nové sankce proti KLDR. Jde o dosud nejobsáhlejší balík, tvrdí

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil zavedení nových sankcí namířených proti Severní Koreji. „Dosud nejrozsáhlejší balík“ restriktivních opatření má postihnout zejména finanční zdroje severokorejského režimu a dodavatele paliv.

Nevšední železářství Norma v centru Olomouce zavírá. Po půl století

Tolik emocí neprovázel konec snad žádné prodejny v Olomouci. Norma, železářství s „duší“, v Riegrově ulici stříhá metr. Po půl století. Poslední šroubky, drátěnky a šlehače prodá zákazníkům v polovině příštího týdne.

Prezident chce vydat hackera Nikulina do Ruska, řekl Pelikán. Byl za ním i Mynář

Prezident Miloš Zeman letos dvakrát žádal ministra spravedlnosti Roberta Pelikána (ANO), aby vydal údajného ruského hackera Jevgenije Nikulina do Ruska, a nikoli do Spojených států. Pelikán to řekl serveru Aktuálně.cz. Na začátku týdne za ním kvůli tomu byl i prezidentův kancléř Vratislav Mynář. Nikulin je nyní v pražské pankrácké věznici.