Vlastníky automobilů nad 3,5 tuny, tedy především nákladních vozů či autobusů, čeká do čtyř let zásadní změna.

Evropský parlament by měl už dnes definitivně schválit nová pravidla, podle kterých si budou policisté vybírat auta 
k silniční kontrole a která určí celkový počet aut, která musí policie každoročně zkontrolovat. Cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích, kritici se ale obávají možné šikany dopravců.

Oč přesně jde?

Od roku 2018 by se autodopravci měli rozdělit do tří tříd, takzvaných rizikových profilů: nízké riziko, střední riziko a vysoké riziko. Do jakého profilu bude dopravce patřit, by záleželo na počtu závad zjištěných při STK či při silničních kontrolách. Čím více závad, tím horší profil. Důležité to bude pro dopravní policii, která bude mít on-line přístup do databáze rizikových profilů a při silničních kontrolách by měla přednostně zastavovat právě auta z nejrizikovější skupiny.

„Nejde o žádnou šikanu autodopravců, je to tlak na to, aby dali svůj autopark do pořádku," zdůraznila pro regionální Deník europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD), která je zpravodajkou návrhu.

Nové evropské nařízení podle ní detailně rozebírá závady, kvůli kterým by auto mělo být zařazeno do horšího profilu. Za vážné pochybení jsou považovány hlavně problémy s brzdami a další technické závady.

Stejně tak ale existuje způsob, jak se dopravci mohou dostat do lepší třídy. Jednoduše stačí, když svůj vůz nechají nad rámec zákonné povinnosti zkontrolovat na STK a dají všechny závady do pořádku. Každý dopravce totiž uvidí svůj profil na internetu, okamžitě tak zjistí, jak na tom je, a může zjednat nápravu.

Podle Olgy Senhalové se evropští poslanci inspirovali hlavně ve Velké Británii, kde rizikové profily existují už několik let. Zatímco u nás se při kontrolách mezi lety 2009 až 2010 odhalilo jako špatných 1,8 procenta aut, v Británii v té samé době odstavila policie z provozu skoro třetinu z kontrolovaných aut nad 3,5 tuny.

Návrh, o kterém dnes bude Evropský parlament hlasovat, nezavádí jen rizikový profil. Nově nařizuje státům, aby ročně zkontrolovaly aspoň pět procent z celkového množství registrovaných aut nad 3,5 tuny. Tuto podmínku ale ČR už splňuje. Z přibližně 400 tisíc aut ročně policie zkontroluje asi 22 tisíc vozidel nad 3,5 tuny, tedy zhruba 5,5 procenta. Podle Sehnalové je přitom nepravděpodobné, že by rizikové profily zavedly též na řidiče osobních automobilů. Stejně tak je nepravděpodobné, že dnes europarlamentem projde návrh na zavedení povinné STK každý rok místo nynější dvouleté lhůty.

Kritikové chystaných změn upozorňují na to, že pro policii stojící u silnice bude obtížné 
z jedoucích aut vybrat právě to, jehož provozovatel je ve třetí skupině. V Deníku už na to dříve upozornil místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák (ODS).

Podle mluvčího českého ministerstva dopravy Zdeňka Neusara se ale ČR společně s ostatními státy podařilo nařízení zrelativizovat. Policisté by tak měli (ale nemusí) přednostně vybírat vozidla s horším profilem.