Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Poskytnout první pomoc? Češi se toho bojí

Česko - Vloni se na českých silnicích stalo téměř sto tisíc dopravních nehod, při čtvrtině z nich došlo ke zranění. Víte, jak poskytnout pomoc?

15.7.2016 9
SDÍLEJ:

Ukázka první pomociFoto: Deník

Když se Češi ocitnou u dopravní nehody, jsou bezradní. Podle průzkumů se 82 procent z nich bojí poskytnout první pomoc a 31 procent by se o záchranu raději ani nepokusilo. Chybějí jim základní znalosti.

Přitom by tato problematika měla být součástí výcviku v autoškolách. Ve většině případů je však kurz první pomoci spíše formální, s malým důrazem na praktickou přípravu. Testy odhalují, že ve skutečnosti jen každý devátý nový řidič má alespoň základní potřebné znalosti.

DĚTI DOVEDOU VÍC

V budoucnu by ale situace mohla být mnohem lepší. Například První pomoc pro prvňáky, projekt Zentivy a Zdravotnické záchranné služby, už absolvovaly tisíce dětí a další je budou následovat.

„Malé děti se rychle učí a základy první pomoci si dobře pamatují. Navíc nejsou zatížené starými pravidly jako většina dospělých," vysvětluje Martin Houdek, ředitel Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje. „Pravidla první pomoci se před lety změnila, a to docela výrazně. Nově už se například nezjišťuje tep a další věci."

DOŽENOU TO DOSPĚLÍ?

Takže dospělí, kteří se se základy první pomoci setkali naposledy jako děti, mají co dohánět.

Znát alespoň základy poskytování první pomoci je morální povinností každého z nás. Pomoci při tom může třeba Český červený kříž. Jeho školení jsou určena pro všechny věkové kategorie od dětí v mateřských školách až po dospělé. Na projekt Výuka první pomoci dětí a mládeže plynule navazuje projekt Výuka první pomoci dospělých.

PRVNÍ POMOC

Mnoho lidí se první pomoci z různých důvodů obává. Jde o psychickou zátěž, se kterou je nutné se vyrovnat. Zmatek, strach, bezradnost nebo panika. To jsou nejčastější pocity, které zažívají svědci dopravních nehod končících vážným zraněním. Včasná a účinná první pomoc přitom rozhoduje o přežití zraněného člověka.

Mnoho lidí se však první pomoci obává. Vypráví o tom i pětatřicetiletý Roman z Roudnice nad Labem. „Jeli jsme s rodinou na výlet a v nepřehledném úseku před námi jsme náhle uviděli osobní auto nabourané ve stromu. Zastavil jsem u krajnice a vydal se na místo. Ve voze seděl vyděšený muž a malé děvče, které velmi silně krvácelo. Nejprve jsem se lekl a přemýšlel, co udělám," popisuje nepříjemný zážitek Roman s tím, že jako první zavolal na linku 155 a zdravotníkům popsal místo nehody a co se stalo. V tu chvíli na místě neštěstí zastavilo i další auto. „Vystoupila z něj žena, která očividně měla s první pomocí mnohem více zkušeností a začala dívce okamžitě pomáhat," líčí svou zkušenost a dodává, že během několika minut dorazila k nehodě rychlá záchranná služba, která si oba zraněné převzala.

Českolipský psycholog Miroslav Hudec na otázku, jak jsme připraveni dát první pomoc, říká, že ať si člověk předtím odpoví jakkoli, ve skutečnosti pravou odpověď získá teprve v okamžiku, kdy se stane svědkem skutečné dopravní nehody. Vidí zraněné, krev a slyší nářek.

PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ

„Zda je běžný řidič či chodec na místě schopen pomoci, je sázkou do loterie. Sáhnout na bezvládného člověka, když máte například obavy z krve jako potenciálně infekčního materiálu kvůli HIV nebo také strach, aby jste nevhodnou manipulací zraněnému ještě více nepřitížil, je psychická zátěž, se kterou se musí člověk na místě vyrovnat," uvádí Hudec a doplňuje, že případy, kdy lidé od nehody raději ujedou, nemusí být pouze projevem lhostejnosti. Může jít o zkratkovitou reakci, projev paniky," upozorňuje Miroslav Hudec.

Lukáš Hutta z Asociace záchranný kruh uvádí, že v každém případě je však třeba konat, nejhorší je neudělat nic.

„Dále je nutné myslet na svou vlastní bezpečnost. Pokud projíždíme kolem místa nehody, zapneme varovné blinkry a svůj vůz odstavíme tak, aby netvořil překážku silničního provozu. Nevhodně odstavené a neviditelné vozidlo zachránce může být příčinou další kolize," varuje Hutta s tím, že nejzásadnější ale je ihned ohlásit nehodu záchranné službě či policii. Ta zaktivuje další složky integrovaného záchranného systému.

„A důležitá rada na závěr. Zachránce by neměl bezprostředně po příjezdu odborné pomoci sedat za volant. Přece jen přímé setkání s následky nehody, byť jen v roli nezúčastněného řidiče, je silně stresující zážitek," uzavírá Lukáš Hutta.

JAK SI VEDLI ČEŠTÍ ŘIDIČI

Pilotní výzkum v autoškolách provedený Centrem dopravního výzkumu ukazuje, že ve většině případů je kurz první pomoci spíše formální, s malým důrazem na praktickou přípravu. Jenom 57 procent řidičů se cítilo kompetentní účinně pomoci v praxi. Znalostní test bohužel odhalil, že ve skutečnosti jen každý devátý nový řidič měl alespoň základní potřebné znalosti.

Autor: Redakce

15.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem. Mirek Topolánek
3 16

Kandidáti prošli vlakem. Pro mě je to pohádka, řekl Horáček

Předseda Pirátů Ivan Bartoš (upostřed) převzal v jednacím sálu Sněmovny osvědčení o zvolení poslancem před jednáním Poslanecké sněmovny 20. listopadu v Praze. Osvědčení nově zvoleným poslancům předával za Státní volební komisi Václav Henych (vlevo)
3 11

On-line: Poprvé se schází noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Mugabe prý vzdal marný boj. Kdo ho v čele Zimbabwe nahradí?

/VIDEO/ Zimbabwský prezident Robert Mugabe dnes údajně přistoupil na to, že rezignuje. Informuje o tom stanice CNN s tím, že třidevadesátiletému vládci i jeho manželce byla garantována imunita.

Lukáš Nečesaný je nevinen, rozhodl nový senát

Lukáš Nečesaný (25) není pachatelem pokusu o vraždu kadeřnice, který se stal před čtyřmi lety v Hořicích. Dnes o tom rozhodl senát Krajského soudu v Hradci Králové.

Aero dokončilo nový typ legendárního letounu Albatros

Český výrobce letadel Aero Vodochody má nakročeno k tomu, aby mohl od příštího roku začít dodávat zákazníkům remotorizaci stávajících letounů L-39 Albatros. Letovými a pozemními zkouškami byla pak úspěšně dokončena vývojová fáze projektu L-39CW s motorem FJ44-4M od výrobce Williams International a s novou avionikou. Společnost o tom dnes informovala ve své tiskové zprávě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT