„Hybridní pošta znamená, že na začátku jsou elektronická data a na konci papírová zásilka. Zatímco klasická pošta převezme od zákazníka papírovou zásilku a tu také doručí,“ popsal princip novinky Daniel Král, manažer Postservisu.
Střediska Postservisu jsou v České republice čtyři a přijímají data také mailem, na CD disku nebo v jiné elektronické podobě. V Č. Budějovicích, Brně, Ústí nad Labem nebo v Praze se pak data vytisknou a putují k zákazníkovi. V Českých Budějovicích pracuje 63 stálých zaměstnanců ve dvou směnách a ve špičce na začátku měsíce i ve třech směnách.
Dříve putovaly všechny dopisy a pohlednice přes celou republiku, nyní v mnohých případech čísla nebo obrázky jen „létají vzduchem“. Místo pytle složenek se například převeze jen lesklé kolečko CD disku. „Měsíčně vytiskneme více než sedm milionů stran a připravíme k odevzdání příjemcům tři a půl milionu obálek,“ přiblížil výkony jihočeského střediska Daniel Král.
„Data jsou velmi přísně zabezpečena podle norem ISO včetně pravidel skartace,“ zdůraznil k ochraně údajů Libor Kokeš, vedoucí odboru provozu Postservisu.
Banky, stavební spořitelny, vodárny a další síťové společnosti využívají zmíněnou službu. Pokud ji nepokrývají z vlastních zdrojů, jako například bývalý Telecom.
„Teď máme nové prostory. Vše v jedné hale. Kapacitně jsme už byli na hraně možností,“ uvedl Král v rozlehlém přízemí moderní budovy, kam se soustředily všechny související služby.
„Obsluha je jednodušší. Kompletace, balení, vše je pohromadě,“ pochválila si u stroje, který má i s nástavci délku 13,5 metru, Eva Grosserová. „Je to náš nejmodernější stroj, je ze Švýcarska,“ zmínil na adresu mašiny, která je schopna vychrlit až 22 000 obálek za hodinu, technik Miroslav Vobr.
Ve světě se princip hybridní pošty využívá od 70. let minulého století.
V někdejším Československu měly podobnou techniku PVT a Česká národní banka, ale v malém objemu. Postservis vznikl v roce 1994, ale stále přináší něco nového, i pod tlakem konkurence.
Už v minulém roce si mohli zákazníci vyzkoušet například poslání obrázku a textu pohlednice mailem nebo z mobilního telefonu na adresu Postservisu a pošta pak doručila rovnou pohlednici. „Čtvrtka, na kterou se tiskne, má speciální povrch na fotky. Největší zájem je na Vánoce a na Nový rok. Tisklo se jich až dvě stě čtyřicet za den,“ řekla u tiskárny připomínající velkou kopírku Michala Šmejkalová. Maximum přijatých MMS zpráv, které obsahovaly obrázek a text na pohlednici, bylo 1500 za měsíc.
„Pohled“ odkudkoli ze světa tedy mohou vaši blízcí dostat v jižních Čechách i jinde v České republice již druhý den poté, co jej „vytvoříte“, ale musí přijít do Postservisu alespoň do čtyř hodin odpoledne…
Letos plánuje Postservis, že bude možné pohlednici i vložit do obálky a doručit jako běžný dopis. „Mělo by se jednat i o klasickou korespondenci, o jakékoliv sdělení,“ nastínil Daniel Král.
V hybridní poště se skrývá podle pošty do budoucna velký potenciál. V posledních letech ubývá poště u běžných listovních zásilek 2% objemu ročně. Propad pohlednic a dopisů ale vyrovnává nárůst obchodní korespondence. „Nejsilnější je listopad a pak leden, kdy se odesílají oznámení o zůstatku účtů,“ uvedl ke změně charakteru poskytovaných služeb Král.
Nepřehlédněte:
Bytová družstva se ocitla v pasti. Neplatiče již nemohou vyhoditPošta nabízí v doručování zásilek hybridní novinku
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Poslat pohlednici prostřednictvím zprávy z mobilního telefonu nebo vystavit složenku pomocí „cédéčka“? Díky rychlému rozvoji elektroniky už to dnes není žádný problém. Umožňuje to tak zvaná hybridní pošta.
Díky moderní technice dnes můžete poslat „pohlednici“ odkudkoli ze světa mailem a Česká pošta, s. p., ji doručí druhý den. Na snímku u tiskárny Michala Šmejkalová.
|
Foto: Edwin Otta