Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

VIDEO: Potápěči hledali zbytky Juditina mostu

Praha - V rámci pravidelného cvičení poříčního oddílu policie prozkoumávali potápěči vltavské dno na severní straně Karlova mostu, kde by se měly nacházet pozůstatky středověkého Juditina mostu.

4.2.2009 1
SDÍLEJ:

Potápěči z oddělení pražské poříční policie při hledání zbytků pilířů Juditina mostu v Praze.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

„Z geofyzikálního průzkumu máme vytipovány dva pilíře mostu u malostranského břehu, za pomoci potápěčů bychom je chtěli přesně zaměřit. Využíváme přitom nízkého stavu vody ve Vltavě a její relativní čistoty v zimě. Na jaře se díky vodě z Berounky Vltava zakalí a není nic vidět,“ informuje Ondřej Ševců z Národního památkového ústavu.

„Je to naše odborná ostuda, že nedokážeme most vytyčit, i když již téměř 700 let víme, že zde pozůstatky mostu jsou,“ říká Zdeněk Dragoun, vedoucí archeologického odboru Národního památkového ústavu. „S výjimkou dvou až tří pilířů na krajích nemáme most zaměřen, což je důležité nejen z historického hlediska, ale i z praktického. Měli bychom vědět, co se ve vltavském dně skrývá,“ pokračuje Dragoun.

Podrobnější informace o Juditině mostu mohou poodhalit i to, kdo most stavěl. Historici se totiž nemohou shodnout, zda ho stavěli stejní lidé, jako ten v Řezně. „Poslední dobou se čím dál víc domnívám, že Juditin most stavěla stejná huť, jako Strahovský klášter. Mniši na Strahov přišli z Porýní a proto si mohli povolat stavebníky odtamtud, z okolí Kolína nad Rýnem,“ uvažuje Dragoun. „Stavění mostů bylo v té době vůbec nejkomplikovanějším řemeslem. Podrobný průzkum zbytků mostu nám může pomoci pochopit tehdejší stavební postupy. Zatím si myslíme, že stavitelé využili letního sucha a za nízkého stavu vody použili jímky, které utěsnili jílem a neustále z nich odčerpávali vodu. Stavba základů musela proběhnout za sucha, což dokládá jejich složení. Most stál, stejně jako Karlův most, na kulatých kamenech spojených kovanými kramlemi zalitými olovem,“ doplňuje Šefců.

Celkem šest policejních potápěčů se ve vodě o teplotě 4ºC střídalo po 30 minutách. V zakalené vodě, která jim sahala po krk, se jim nakonec podařilo zaměřit dva pilíře bývalého Juditina mostu. „O existenci prvního, nejbližšího břehu, jsme již věděli. Vedlejší pilíř stál v dnešní plavební trase a také proto se pravděpodobně nedochoval. Překvapivě jsme ale zaměřili třetí pilíř, kde jsme objevili části pískovcového zdiva. S dalším průzkumem budeme ve spolupráci s policejními potápěči pokračovat v nejbližších týdnech, tedy pokud to počasí a stav vody dovolí,“ shrnuje výsledky průzkumu Dragoun.

Juditin most byl nejstarším kamenným mostem v Čechách

Podnět k vystavění kamenného mostu přes Vltavu je přičítán pražskému biskupovi Danielovi, jenž se po zničení původního dřevěného mostu roku 1157 inspiroval kamennými mosty v Itálii, kde byl se svým králem Vladislavem II. na válečném tažení. Most byl dokončen roku 1172 a dostal jméno po manželce Vladislava II. Juditě Duryňské. Dodnes není jasné, odkud přišli odborníci, kteří most postavili.

Románský most byl dlouhý 514 m a široký 6,8 m. Vydlážděn byl nepravidelnými křemencovými nebo buližníkovými kvádry a jeho dlažba byla o 4 až 5 m níže oproti současnému Karlovu mostu. V r. 1253 předal Václav I. správu mostu hospitálu bratrstva křižovníků, který vyrostl na Křižovnickém náměstí o rok dříve. K potřebným opravám vybírali špitální bratři na mostě clo a získávali i výnosy z majetku darovaného králem. Při protržení mostu pořádali i sbírky almužen po Čechách.

3. února roku 1342 byl Juditin most zničen povodní. Jeho zbytky je možno v současnosti spatřit v budově řádu křižovníků na Křižovnickém náměstí, v průplavu pod náměstím a ve sklepích domů na Malé Straně. Součástí stavby byly i mostecké věže na obou březích řeky. Dochovala se pouze Juditina věž na malostranském břehu, kde tvoří společně s vyšší pozdně gotickou věží vstup na Karlův most.

V roce 1357 rozhodl císař Karel IV. o výstavbě nového kamenného mostu, který stavěla císařská stavební huť. Architekt stavby Petr Parléř vedl most paralelně se zničeným mostem, přičemž staroměstské zakončení mostu posunul o několik desítek metrů jižněji do míst, kde nyní stojí Staroměstská mostecká věž. Poškozený Juditin most byl v průběhu stavby nového mostu doplněn dřevěnou konstrukcí a provizorně využíván. Také kameny z něj byly z velké části použity na nový most.

Autor: Jan Piroch

4.2.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Alžběta II. a princ Philip slaví platinovou svatbu
7

Britská královna Alžběta II. a princ Philip oslaví zítra platinovou svatbu

Prezidentem by se stal Zeman. Volilo by jej 41,5 procenta. Druhý by byl Drahoš

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše by volilo 30,5 procenta lidí a textaře Michala Horáčka 16,5 procenta. Další kandidáti mají výrazný odstup. Na čtvrtém místě je bývalý premiér Mirek Topolánek se čtyřmi procenty.

Motorest u dálnice zřejmě vzplanul od komína. Škoda jde do desítek milionů

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mohutný požár se obešel bez zranění – a podařilo se zabránit jeho rozšíření. To jsou zřejmě jediné příznivé zprávy spojené s řáděním plamenů, které v sobotu hodinu před polednem zachvátily restaurační provoz v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi a v Praze, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčoval hustý tým valící se ze střechy budovy postavené ve stylu koliby, jímž probleskovaly plameny. Objekt požár zcela zničil i s veškerým vybavením. Škoda se odhaduje na 30 milionů korun.

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT