Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitel gymnázia Jiří Růžička: Povinná maturita z matematiky je cesta zpátky

/ROZHOVOR, VIDEO/ Vystudovaný češtinář a tělocvikář Jiří Růžička učí čtyřicet pět let, z toho čtyřicet na Gymnáziu Jana Keplera v Praze 6, kde je od roku 1990 ředitelem. Jeho škola je jednou nejúspěšnějších v republice a chlubí se řadou absolventů, kteří patří ke špičkám ve svých oborech.

27.5.2018 19
SDÍLEJ:

Jiří Růžička, pedagog a od roku 1990 ředitel Gymnázia Jana KepleraFoto: Deník / Martin Divíšek

I proto je zajímavé, co si o pojetí výuky myslí muž, jenž je od roku 2016 také senátorem. O tom, že k dobrým výsledkům lze dojít jinak než prostřednictvím biflování, testování a striktního dodržování plánu, je přesvědčen dlouhodobě.

A že ke kantorské profesi patří také humor, zjistí každý, kdo zaklepe na dveře jeho ředitelny. Od letošního majálesu je zdobí izolepou přilepený studentský vzkaz: „Když se v kině dívám na Ornellu Muti, toužím plnit dívčí tutti-frutti. Ale když mrknu na Růžu, nemůžu!!!“

U letošní státní maturity z matematiky propadlo 22,4 procenta žáků, čtyřku dostalo 24,5 procenta. Co z toho vyvozujete?
Především to, že maturanti matematiku pravděpodobně neumějí. Také to, že se na školách asi neučí úplně dobře. A v neposlední řadě by to měl být impulz k zamyšlení, jestli skutečně všechny obory a nástavby musejí končit maturitní zkouškou.

Včetně úvahy, že je čas na odklad nebo revizi plošného spuštění maturity z matematiky v roce 2021, respektive 2022?
To nepochybně. Řadu let jsem přesvědčen, že povinná státní maturita z matematiky je cesta zpátky, která ničemu nepomůže. Absolventi ji nebudou umět o moc lépe, spousta lidí u matematiky propadne a my se ji budeme snažit učit ne kvalitněji, ale tak, aby maturanti udělali testy. Nás by přitom mělo zajímat hlavně to, jestli jí žáci rozumějí.

Jak je možné, že se spory o povinnou matematiku a podobu případných testů pro všechny maturanty vedou zhruba deset let, kdy se státní maturita začala připravovat?
Matematika je úžasná v tom, že je nenahraditelná při rozvoji schopností a dovedností, které ostatní předměty rozvíjet nemohou. Mám na mysli abstraktní uvažování, logický postup krok za krokem vedoucí k ověřitelnému cíli. Jenže místo toho, abychom se soustředili na tuto oblast, ve výuce často klademe důraz na odučení co největšího množství kapitol, přičemž se látka neprocvičí, protože je málo času. Žáci se to učí mechanicky, což tlak na testy ještě umocní.

Proč to funguje právě takto?
Matikáři jako profesní skupina jsou velmi konzervativní, což ten obor do jisté míry předurčuje – a není to nic špatného. Horší je, že trvají na ohromném množství témat, která musejí středoškoláci zvládnout.

To pak vede k frontální výuce, vyloží se látka, procvičí se na dvou třech příkladech, udělá se písemka a bez ohledu na to, jak ji žáci zvládli, se jede dál. Já bych byl pro méně látky a více času na její skutečné pochopení a zažití. Další vlivná skupina se rekrutuje z řad svazu průmyslu, zaměstnavatelské lobby, hospodářské komory, která vše společně se sociální demokracií dotlačila k povinné maturitě z matematiky.

Není to logické při katastrofálním nedostatku technických kádrů?
Ale vždyť nejvíc absolventů středních škol je z technických oborů. Že pak zběhnou k jiným profesím, nebo že nic neumějí, je jiná věc. Nemůžeme očekávat, že v době, kdy se celý svět, vědění, konání posouvají neuvěřitelným způsobem dopředu, ze škol odejdou lidé s perfektními znalostmi daného oboru, které budou schopni okamžitě aplikovat v praxi.

Jak byste to řešil?
Dejme studentům dobré všeobecné základy, tedy schopnost rozumět textu a pracovat s ním, matematickou a IT gramotnost, jazykové kompetence. To by se mělo zvládnout na všech středních školách. Pak se zaměstnavatelé o absolventy musejí trochu starat, formovat je, pečovat o jejich rozvoj a nasměrování podle potřeb té které firmy.

Obory lidské činnosti se v současnosti hrozně rychle mění a lidé se budou muset pořád učit nové věci. Snáz jim to půjde, když budou mít na čem stavět. Mějme na mysli, že maturanti budou v nejproduktivnějším věku za dvacet třicet let, kdy spousta výrobních či obslužných činností už nebude existovat.

Podle předsedy Unie školských asociací ČR a ředitele chemické průmyslovky Jiřího Zajíčka je správné, že se konečně bude maturovat z matematiky povinně, například kvůli motivaci žáků a jejich kompetencím. Zároveň navrhuje snížení náročnosti testů, a to ve všech předmětech státní maturitní zkoušky. To není cesta?
Byla by tragédie, kdyby jedinou motivací ke studiu byl strach ze známky nebo z maturity. U nás na škole si ze 110 maturantů vybralo matematiku 85 a k tomu jich 90 přinese mezinárodní certifikát z cizího jazyka na úrovni B a C1, 25 dokonce C2.

„Místo uvolňování šroubů je stát utahuje a nutí všechny, aby byli co nejstejnější a vešli se do jednoho maturitního modelu.“ 

Jejich motivace je asi jiná než maturitní zkouška. Nikdy nezapomenu na svoji třídní na gymnáziu, která nám říkala: „Nebuďte otroubkové, nestudujete kvůli kusu špekového papíru – myšleno maturitní vysvědčení s vodotiskem – ale kvůli sobě.“ A my se teď dostáváme k tomu, že motivací má být zkouška? To je přece úplně špatně.

Čili nároky na maturanty by se snížit neměly? Ze Zajíčkova pohledu totiž není nutné, aby chemik exceloval z epizeuxe.
Jenže to je opačný postup, než by být měl. Teď jsme zjistili, že 31 procent studentů u maturity propadlo. Místo toho, abychom udělali něco pro to, aby něco uměli, tak se začneme bavit o tom, jak vše upravit, aby jich odmaturovalo co nejvíc.

A co námitka bývalých ministrů školství za ČSSD, že stát, který středoškolské vzdělání platí, má mít nástroj ke srovnání jednotlivých škol a k posouzení jejich výstupů?
S tím naprosto souhlasím. Nemyslím, že by to mělo vést k sestavování žebříčků, avšak stát by měl požadovat nějakou výstupní úroveň u lidí, kteří získají maturitní vysvědčení se státním razítkem. Proto jsem vždycky byl pro zavedení společné části maturitní zkoušky. Jenže jak to třeba vypadá u českého jazyka dnes? Zkouší se literatura podle partitury, která je z Cermatu předepsaná na každou minutu.

Týká se nějakých 20 titulů a otázky naznačují, co se žádá, aby maturant o literatuře věděl. Ve slohu se píšou stylistické útvary, které mají rozsah 250 slov a zajímá nás, zda žák dodrží formu, přičemž obsah, nápad, idea nám jsou více méně lhostejné. A pak je tu didaktický test, který rok co rok zvedne emoce, neboť se vždy povede polemika, jestli tam nějaká otázka být měla, nebo ne.

V tomto směru souhlasím s kolegou Zajíčkem, že bychom maturitu měli zjednodušit, nikoli však snížit nároky. Nechme na češtinářích, aby známkou na vysvědčení ohodnotili písemný projev studentů a jejich literární kompetence. Didaktický test u státní části by měl prověřit hlavně to, že jsou žáci schopni porozumět textu a mají základní jazykové dovednosti.

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ

Autor: Kateřina Perknerová

27.5.2018 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 125 Kč Všeobecní administrativní pracovníci Telefonista. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 125 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: MVP: Sinkulova č.p. 329/48, Nusle, 140 00 Praha 4, Kontakt: Žilová Iveta Bc., tel.: 596112906, e-mail: kariera@empire-finance.cz, Vaší hlavní náplní 6-8 hodinové pracovní doby bude telefonická komunikace s klienty, jak stávajícími tak budoucími. Budete vyřizovat jejich požadavky, přání a odepisovat na emaily., Čekáme od Vás že: budete student/studentka nebo absolvent/absolventka VŠ, budete mít vytrvalost a odhodlání se učit, vzdělávat a zlepšovat, budete proklientští, zodpovědní a za každých okolností profesionální, jste spolehliví a dokážete pracovat jak v týmu tak samostatně a hlavně se neleknete telefonu, počítače ani Wordu či Excelu., Zaměstnanecké výhody:, flexibilní pracovní doba , smlouvu na DPP, práci jen ve všední dny - víkendy máte volné, kariérní růst, pitný režim - kávu pro povzbuzení, čaj na zahřátí, školení, vzdělávání zkušenými mentory, nadprůměrné platové podmínky, vzdělávací a zážitkové akce , příjemný a přátelský kolektiv, podporu našich manažerů i zkušenějších kolegů - dostanete k sobě parťáka, který Vám bude vždy po ruce, když budete potřebovat pomoct, , Počet hodin týdně dle domluvy.. Pracoviště: Empire reality s.r.o. - sinkulova, Sinkulova, č.p. 329, 140 00 Praha 4. Informace: Iveta Žilová, +420 596 112 906. Gastronomie - Kuchař na Manifesto Market 130 Kč Hledáme kuchaře do stánku Dirty Dog Street Food na vánoční Manifesto Market. Pro správné lidi rádi nabídneme možnost dlouhodobé spolupráce pro přístí rok. Směny: předotvírací příprava: středa 21.11 čtvrtek-neděle 22.11.-23.12., cca 10:00 - 21:00 Informační technologie - Informační technologie Programátor 65 535 Kč Vývojáři softwaru senior developer. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 69000 kč, mzda max. 103100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt pro uchazeče: emailem na anastasiya.frizen@sap.com, , 5 let zkušeností s programováním pro komerční účely, znalosti různých programovacích jazyků a stylů (functional, OOP, atd.), zkušenost s GoLang, (nebo znalost C# / Java / podobné OO language a zájem učit se GoLang), zkušenost s HTML / Javascript, zkušeenost s relačními databázemi, znalost Docker, Kubernetes / container orchestration, znalost data formátů (JSON, XML), Building services in AWS a plusWork in a DevOps environment a plus, , příspěvek na penzijní a životní pojištění, stravenky, 5 dní dovolené navíc, zdravotní péče, 4 dny volna pro charitativní účely. Pracoviště: Concur (czech) s.r.o., Bucharova, č.p. 2817, 158 00 Praha 58. Informace: Ana Frizen, . Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 20 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: První kontakt telefonicky Igor Slanina, tel. 777 092 299., Požadavky: zručnost, spolehlivost.. Pracoviště: Igor slanina, M. Kudeříkové, č.p. 850, 664 71 Veverská Bítýška. Informace: Igor Slanina, +420 777 092 299.

Světový den předčasně narozených dětí.
18

Špilberk se zahalil do purpuru. Na podporu světového dne nedonošených dětí

Angela Merkelová v Chemnitzu
5

V migrační politice jsme udělali chybu, přiznala Merkelová v Chemnitzu

Neústupný Babiš, otevření nejdelšího tunelu a rozkol kvůli brexitu: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Novým britským ministrem pro brexit se stal Barclay, vystřídal končícího Raaba

Stephen Barclay je novým britským ministrem pro brexit. Barclay až dosud zastával post náměstka na ministerstvu zdravotnictví, nyní ale nahradí Dominica Raaba, který tento týden rezignoval. Novou ministryní práce se stane někdejší šéfka rezortu vnitra Amber Ruddová.   

GLOSA: Stingovi a Shaggymu to ladilo. Doplňovali se

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Žádné zbytečné řeči, jen muzika. Dvojice, na jejíž spolupráci by si ještě nedávno moc lidí nevsadilo, vyprodala Forum Karlín. Šestadvacet skladeb bez jediného zaváhání a zdržování odehráli Sting a Shaggy během půl druhé hodiny.

Jakeš: 17. listopad 1989 zinscenovaly StB a část ÚV KSČ

Bývalý generální tajemník KSČ Miloš Jakeš je přesvědčen o tom, že studentské shromáždění 17. listopadu 1989 v Praze zneužili pro své účely příslušníci Státní bezpečnosti v čele s Alojzem Lorencem ve spolupráci s některými členy tehdejšího ústředního výboru KSČ, kteří si přáli změnit stranické vedení. "Chtěli změnit svým činem vedení strany, a zatím otevírali cestu k likvidaci socialismu," uvedl šestadevadesátiletý Jakeš v prohlášení, které dnes předal ČTK.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT