„Omezit nebo zakázat používání mobilů bude možné jak při výuce, tak o přestávkách nebo po celou dobu pobytu ve škole. Konkrétní pravidla, zejména rozsah zákazu či omezení, stanoví školní nebo vnitřní řád školy. Výjimkou jsou případy, kdy žák musí zařízení používat ze zdravotních důvodů,“ uvedla mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.

Například matka dvou dětí Kamila Janáčková z Brna tento krok vítá. „Mladí by se měli umět bavit mezi sebou. I u svých ratolestí chci, aby si hlavně užívaly kamarády a běhaly po venku,“ vylíčila.

Kolem mobilů ve školách se vedou debaty dlouhodobě. Řada škol je o přestávkách zakazovala i přesto, že jim to zákon vysloveně neumožňoval. Například v Boskovicích na Blanensku, kde však zákaz museli posléze zrušit. „Do tehdejšího stavu se nyní vrátíme. Doufám. Upravíme pouze drobnosti,“ uvedl ředitel Základní školy Boskovice Vladimír Ochmanský.

Tehdy na podnět jednoho z rodičů zasáhla Česká školní inspekce a Ochmanský nařízení odvolal pod hrozbou vysoké pokuty a návrhu na odvolání.

Podle náměstka ústřední školního inspektora Ondřeje Andryse byl boskovický školní řád v rozporu se zákonem a zákaz mobilů i o přestávkách velkým zásahem do práv dětí. „Tehdy to takto vyplývalo z právního řádu České republiky. Žádný předpis otázku mobilních telefonů neřešil, čili jsem musel vycházet z obecných záležitostí. Úprava dosud neexistovala. Pokud nyní bude, musíme podle ní jako úřad postupovat,“ informoval Andrys.

Ne všude se však školní řád změní. „Upřímně si myslím, že jakýkoliv zákaz není v pořádku. Vždycky je i jiná cesta. Máme samozřejmě nastavená pravidla, která omezují používání mobilních telefonů. Zakázat je ale neplánujeme. Je lepší, když mají děti právo volby. Samozřejmě za jasně stanovených kritérií,“ řekla ředitelka Základní škola Elišky Přemyslovny Margita Kotásková.

Závislost a šikana

Z průzkumu České děti v kybersvětě z roku 2019 vyplývá, že tam, kde mobily škola nezakázala, se pro děti staly významným zdrojem zábavy. Hry na nich o přestávkách hrálo přes čtyřicet procent žáků. Skoro stejně jich trávilo čas na sociálních sítích. V souvislosti s online prostorem se mluví o závislosti. „Funguje tam stejný mechanismus jako u návykových látek. Má tedy smysl uvažovat i o kontrolní roli školy,“ popsal odborník na závislosti Pavel Nepustil.

Ve školách, kde mobily zakáží nebo výrazně omezí, tak lze u některých žáků očekávat i abstinenční příznaky. „Od nesoustředěnosti, celkové nepohody až k celkově zvýšenému stresu. Je dobré s nimi počítat v prvních týdnech,“ sdělila dětská psycholožka Julie Báťková.

Symptomy by podle ní však měly brzy odeznít a žáci se budou lépe soustředit na výuku a rozvíjení sociálních dovedností. „Nezanedbatelnou částí je i možný úbytek kyberšikany, která se v posledních letech masivně rozšířila,“ dodala Báťková.