Stát podle Rakušana uvolní v první fázi 100 milionů korun na obnovu národního parku. Zásah hasičů se bude podle něj hradit z rezervy státního rozpočtu, která činí sedm miliard korun. Větší škody na hasičské technice podle něj zatím nevznikly, hasiči evidují například jen drobná poškození vozů.

"Starostové, ale to až ve chvíli, kdy skončí ten požár, budou kontrolovat, jestli infrastrukturně ty obce jsou poničeny, jak fungují sítě a podobně, jestli jsou v provozu, nebo jsou také postiženy tím požárem. A tady samozřejmě ministerstvo pro místní rozvoj je připraveno vypsat velkorysý titul, který tyto škody bude připraven velmi rychle sanovat," řekl Rakušan.

Hasiči z Postoloprt zasahují při požáru v Českém Švýcarsku.
Požár v Českém Švýcarsku? Peklo, popisuje hasič, který bránil před plameny Janov

O kompenzacích škod podnikatelům se zatím debata podle Rakušana nevedla, na řadu má přijít až v dalších týdnech. Na soukromém majetku podle něj velké škody nevznikly, v Mezné shořely tři domy, v Hřensku se veškerý majetek podařilo uchránit.

Les v národním parku začal hořet v neděli a požár se rozšířil i přes hranice do Saska. Podle satelitních snímků požár zasáhl území o rozloze 1060 hektarů. Ode dneška platí zákaz vstupu do lesa na vybraném území národního parku, který vydal děčínský magistrát.

Nákup hasicího letadla

Stát uvažuje o možném pořízení jednoho letadla na hašení lesních požárů, řekl dnes novinářům v Hřensku ministr vnitra Vít Rakušan (STAN). Počasí se podle něj mění, hrozí častější lesní požáry. Pro likvidaci lesního požáru v Národním parku České Švýcarsko je nyní k dispozici až pět letadel - tři české Antonovy a dva švédské letouny Air Tractor. Vypomáhaly také dva letouny z Itálie.

"Evidentně posledních 30 let se neukázala objektivní potřeba. Třicet let se tady stanovuje nějaká investiční strategie Hasičského záchranné sboru a tam se s těmito letouny prostě nepočítalo," řekl Rakušan. Počítalo se podle něj s technikou, která byla v podmínkách ČR daleko více využívaná. "Ale teď si prostě přiznejme, že počasí se mění. Ať se kdo chce k tomu ideologicky staví jakkoliv, tak je to prostě fakt," řekl Rakušan. Uvažovat o pořízení jednoho letounu je tak podle něj namístě.

Ještě smysluplnější by podle něj byly sdružené, promyšlené evropské nákupy. "To znamená mít evropskou flotilu v různých zemích, aby byla dostačující pro rozsah požárů, který tady je. Aby to skutečně dávalo nějaký smysl, co jednotlivé země nakupují," řekl Rakušan. ČR si může nákupy dělit podle něj například se Slovenskem.

Hasiči zasahují v Českém Švýcarsku. Symbolem požáru se stala Mezná.
Požár v Českém Švýcarsku: Letouny pojmou více vody, vrtulníky jsou ale přesnější

Evropská pomoc podle něj ale funguje skvěle. "Okamžitě reagovalo Polsko, Slovensko, reagovali Italové, reagovali Švédové, Španělé se nám ozvali, že ve chvíli, pokud oni dohasí některý svůj požár, tak jsou ochotni případně také pomoci. Takže evropská solidarita funguje a ty letecké síly tady byly v podstatě okamžitě," dodal Rakušan.

Podle generálního ředitele Hasičského záchranného sboru ČR Vladimíra Vlčka si téma zaslouží širší diskusi. "Bezesporu počet leteckých prostředků pro hašení lesních požárů a speciálně pro hašení lesních požárů ze vzduchu je tady poměrně malý," řekl ČTK Vlček. "Určitě podpoříme jakékoliv řešení, které podpoří zvýšení akceschopnosti a efektivnosti hašení požárů," uvedl.

Hasiči podle něj vlastní leteckou techniku nemají. Prostřednictvím smlouvy s ministerstvem zemědělství hasičům mohou s hašením pomáhat až tři Antonovy An-2, každé pojme 1100 litrů. Pomáhají také vrtulníky policie, která podle Vlčka ale zpravidla není schopna vyčlenit více než dvě helikoptéry.