Severojižní magistrála zahloubená pod zem a horní část Václavského náměstí proměněná v klidovou zónu plynule propojenou s Národním muzeem. Tak vypadají plány pražského magistrátu, k nimž byl včera učiněn první krok.

K 1. červnu převzalo do správy Národní muzeum budovu Rádia Svobodná Evropa ve svém těsném sousedství. Současně s tím skončila i bezpečností opatření kolem budovy a na magistrále, a začaly být odstraňovány betonové zátarasy postavené v roce 2001. Po jejich odvozu se za deset dnů provoz na magistrále vrátí do starých kolejí.

Významný den

„Pro Národní muzeum se jedná o den významem srovnatelný snad jedině s 18. květnem 1891, kdy byla do provozu uvedena vedlejší historická budova,“ řekl při symbolickém přebírání klíčů od budovy z rukou pracovníků rádia Svobodná Evropa ředitel Národního muzea Michal Lukeš.

Nová budova rozšíří výstavní kapacitu muzea o více než 3000 výstavních metrů a návštěvníci budou moci obdivovat vzácné exponáty, které z prostorových důvodů dosud nemohli spatřit. Nová budova, pro kterou hledá muzeum jméno, sehraje velikou roli také během generální rekonstrukce historického objektu muzea v letech 2011 až 2015.

Nabídne návštěvníkům restauraci, muzejní obchod, konferenční a multimediální sál s kapacitou téměř pro 500 osob. Obě budovy spojí podzemní tunel, každá bude mít vchod z vestibulu stanice metra Muzeum.

Málokdo tam byl

„Ihned začnou úpravy a přestavby v budově i v jejím bezprostředním okolí. Doposud jsme sem měli omezený přístup a stěhování rádia se zdrželo. Jsme mu nicméně vděčni za to, že nám přenechalo veškeré vybavení budovy. Od 15. srpna začneme v bývalém Federálním shromáždění
s prohlídkami.

Vystoupil zde americký prezident Bush, sovětský prezident Gorbačov, rozpadlo se zde Československo, ale málokdo zde byl,“ pokračoval Lukeš.„Za Prahu 1 se raduji, že je to první impulz k změně této části metropole,“ prohlásil starosta Prahy 1 Petr Hejma (ODS).

Projekt se zpozdí

Reagoval tak na záměry magistrátu a bývalé vlády na zklidnění magistrály a přestavbu horní části Václavského náměstí, o čemž podepsali primátor Bém a bývalý premiér Mirek Topolánek memorandum. „Jedná se o unikátní projekt, který se již nebude opakovat, kdy je třeba sladit několik staveb jako je zahloubení magistrály pod zem, propojení s Vinohradskou třídou, propojení obou budov Národního muzea podzemním tunelem a jejich napojení na stanici metra Muzeum.

Trochu se sice obávám, že se projekt zdrží v souvislosti s ekonomickou krizí, chtěl bych ale, aby byl realizován co nejdříve,“ komentoval plány Topolánek.