Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praze hrozí stávka a zastavení celé hromadné dopravy

Praha - Pokud se nezlepší situace v Dopravním podniku, je podle odborářů stávka nevyhnutelná.

14.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Vít Šimánek

Raději si to ani nikdo nechce představit. Praze ale reálně hrozí generální stávka zaměstnanců dopravního podniků. Znamenalo by to zastavení autobusů, tramvají a zřejmě i metra. Statisíce cestujících by se tak nemohlo vydat na svou pravidelnou cestu. Lidé by se nedostali do zaměstnání a některé společnosti by tak zřejmě úplně přestaly fungovat.

Za vším je nespokojenost s financováním Dopravního podniku hlavního města Prahy. „Dlouhodobě chybí peníze a někteří zaměstnanci se do budoucna obávají o své platy. Nechceme toho příliš, ale potřebujeme mít nějaké jistoty,“ vysvětlil základní důvod k možné stávce Petr Pulec, předseda Odborového sdružení pražských dopraváků. Sdružení již v červenci odeslalo na magistrát dopis se žádostí o rychlé řešení.

Stávka? Kdykoli.

K samotnému termínu případné stávky se zatím nechtěl Petr Pulec vyjadřovat, přesto je už ale již nyní vše připraveno k sestavení stávkových výborů. „Určitě vám neřeknu, jestli to bude v srpnu, září nebo říjnu. K tomu se zatím nechci vyjadřovat. Zatím jsme oficiálně nedostali do rukou písemnou odpověď primátora o dalším řešení naší situace,“ pokračoval Pulec.

Ten už se zněním dopisu seznámil, dříve než k němu, se totiž dostal do médií, což považuje za neprofesionální krok. „Hodně mě překvapilo, že odpověď jsme nedostali oficiálně jako první. Chtě bych ale zdůraznit, že pokud by měla stávka být, chceme nejdříve přesvědčit cestující, aby stáli za námi. Musí vědět, proč to děláme, aby nás pak nepranýřovali,“ dodal.

Primátor slibuje řešení

Zmíněný dopis je zveřejněn také na stránkách hlavního města.

„Obrátil jsem se neprodleně dopisem na generálního ředitele dopravního podniku (DP) Martina Dvořáka i radního pro dopravu a předsedu představenstva Radovana Šteinera (ODS). Opravdu zde vidím problém. Od managementu budu žádat návrh na řešení problému,“ sdělil Deníku primátor Pavel Bém (ODS). Politickou odpovědnost podle něj nese právě radní Šteiner, od něhož bude primátor požadovat rozumné východisko.

Nedostatků je více

Odboráři kromě obav o platy, už dříve požadovali také zvýšení investičních a provozních nákladů podniku na letošní rok.

„Odborové organizace odmítají dramatické krácení plateb za objednanou službu a pokračující prohlubování vnitřního dluhu v DP,“ píše se mimo jiné v dopise odborářů, jež byl adresován primátorovi.

Odbory proto požadují dofinancování investičních a provozních nákladů za rok 2009, stabilizace a zastavení vnitřního dluhu v oblasti údržby a oprav.
Termín pro přijetí mimořádných kroků vypršel v sobotu. Nyní nikdo přesně neví, co se bude dít dál.

Jisté je, že na některé požadavky odborářů město zřejmě nebude ochotné přistoupit. Primátor v dopise mimo jiné odmítl požadavek na dofinancování investičních a provozních nákladů a nesouhlasí s tím, že by měly být kráceny platby za objednanou službu, které už byly dříve nasmlouvané.

Město zvýší vliv

Do budoucna pak bude chtít město získat na dopravní podnik větší vliv. „Budu požadovat, aby město mělo daleko jasnější vliv na rozhodování DP. Pro rok 2010 to bude znamenat zcela zřetelné vymezení objednaného rozsahu přepravy,“ pokračoval Pavel Bém.

Na podobný systém fungující v dalších evropských zemích už před rokem upozornil také zastupitel hlavního města Karel Březina (ČSSD). Ten už podobnou změnu navrhoval. „Bylo by to mnohem jednodušší. Město by si prostřednictvím Ropidu (organizátor pražské dopravy) objednalo počet vozokilometrů a za ty by pak dopravní podnik dostal peníze. Bylo by to jasné a transparentní,“ řekl dříve.

Věří, že stávka nebude

„Prvním a jediným zájmem Prahy musí být dotáhnout polemiky a vyostřenou situaci v DP do smíru. Neexistují žádné strany barikády, kde by na jedné straně bylo město a na druhé straně odboráři, existuje jen společný zájem zajistit provoz městské hromadné dopravy minimálně v dosavadní kvalitě v situaci, kdy příjmy města, vzhledem ke globální ekonomické krizi, trvale klesají,“ informoval mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

V krizi je ale i samotný dopravní podnik podle Zprávy o jeho hospodaření je možné očekávat, že by mohla jeho roční ztráta dosáhnout až 1,95 miliardy korun. Už v prvním čtvrtletí podnik vykázal ztrátu 2,3 miliardy korun, což bylo o 717 milionů více, než očekával.

Autor: Lukáš Marek

14.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pavel Sousedík u zlínského krajského soudu. Zproštěn viny.
6

Hrozilo mu dvanáct let za šíření HIV. Soud ho zprostil viny

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Slovenský talent Jozef Karika láká do temných hvozdů

Po Strachu přichází Trhlina. Nakladatelství Argo pokračuje ve vydávání knih mimořádného slovenského talentu Jozefa Kariky a po loňském hororu Strach servíruje další šílenstvím prodchnuté dobrodružství ze slovenských hor. Na Strach navíc kniha přímo navazuje. Nikoli však tak, jak by si mohl čtenář myslet.  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT