Východní části hlavního města hrozí vážné dopravní potíže. Upozorňují na to někteří lidé, jež tvrdí, že je zde špatně navržen pražský silniční okruh. Ten se totiž z jihu, kde kopíruje metropoli, náhle stáčí více směrem k centru. Pokud se vedení dálničního obchvatu nezmění, může prý Praha očekávat vytvoření dopravního špuntu, který ve špičkách pravidelně zastaví provoz.

„Při pokračování okruhu je nesmyslným řešením prudké stočení komunikace do úseku Říčany–Běchovice. Pražský okruh se tam chová jako spádová silnice do středu města a do funkce okruhu má daleko,“ upozorňuje Jaroslav Skalník ze Sluštic. Ten již odeslal otevřený dopis na magistrát hlavního města, Středočeskému kraji a ministerstvu dopravy, aby se celou věcí začaly urychleně zabývat.
Úzké hrdlo

Velmi špatná situace má být na dnes již existujícím úseku Satalice–Běchovice, který je dlouhý 3,2 kilometru. „Nejhorší na tom je, že se zde bude napojovat 12 hlavních silničních tahů. Pražský okruh a od Říčan z jihu a od Satalic ze severu, Jižní spojka, nová kolínská (plánovaná výstavba), Českobrodská od Běchovic a od Prahy, D 11, příjezd z obchodního centra Černý Most, Chlumecká, Náchodská a R10,“ vyjmenoval přivaděče Skalník.

Pražský obchvat - kritické úseky

Na změny teď už není čas

„Myslím, že současný návrh je vyhovující a takové vedení okruhu se vyhýbá hustě zabydleným oblastem. Na změny v současné době není čas. Navíc se do příprav už hodně investovalo,“ reagoval Zdeněk Zajíček (KSČM), zastupitel hlavního města, který se dopravě v Praze dlouhodobě věnuje.

Ředitelství silnic a dálnic také o změnách neuvažuje. „Dnes už to v podstatě ani není možné. Vše bylo posouzeno, měnily se územní plány a vydávala stavební povolení,“ konstatovala Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které okruh staví.

Řešení: nový směr

Jaroslav Skalník ale přesto navrhuje alternativu, která by okruh vedla jinudy. „Řešením by bylo dokončit okruh okolo Prahy v úseku Říčany – Brandýs nad Labem a uskutečnit výstavbu nejstaršího plánovaného obchvatu v republice na silnici II/101 v úseku Říčany, Úvaly, Jirny, Brandýs, o kterém je uvažováno již více než čtyřicet let,“ doporučuje.

Právě zmíněná silnice II/101 je už dnes velmi kritickým místem. Jezdí zde stále více kamionů, na něž ale není komunikace stavěna a není tedy schopna zvládnout tak velkou zátěž.

Stavbu je třeba zrychlit

„Tato komunikace je opravdu problematická. Zmíněný návrh není špatný a tomuto úseku by pomohl. Není to ale řešení pro Pražský okruh, nýbrž pro takzvaný aglomerační okruh, který plánuje Středočeský kraj a těmito místy by měl vést a odvést kamiony pryč. Na jiných místech se už tento okruh začal stavět. Je ale potřeba stavbu urychlit,“ myslí si Petr Zajíček.

Ten nezapomněl upozornit na to, že i v tomto případě se mohou objevit různá občanská sdružení, která budou proti okruhu protestovat a stavbu tak výrazně zdrží.