Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přejezdy se neruší, lidé na nich dál umírají!

Chrudimsko /FOTOGALERIE/ - K další železniční nehodě došlo ve středu krátce před půl desátou hodinou na Chrudimsku. Podle prvních informací se srazilo osobní vozidlo s vlakem na železničním přejezdu ve směru z Heřmanova Městce na Konopáč.

7.10.2009 41
SDÍLEJ:

Na železničním přejezdu u Heřmanova Městce došlo ke střetu vozidla Škoda Felicia Pickup s vlakem. Foto: Karel Dvořák

Řidič škodovky jedoucí ve směru od Konopáče na Heřmanův Městec nerespektoval signalizační zařízení a nedal přednost vlaku, který se k přejezdu blížil od Prachovic.

Dvoučlenná posádka vyvázla ze zcela zdemolovaného vozidla jako zázrakem pouze s lehkým zraněním a šokem. Havarované vozidlo zůstalo asi metr od kolejiště vlevo ve směru jízdy. Vlak se po padesáti metrech zastvavil.

Na místě zasahovala jednotka hasičů, policisté z heřmanoměsteckého obvodního oddělení Policie ČR a skupina dopravních nehod z Chrudimi. Vozidlo rychlé záchranné služby odvezlo jednoho z členů posádky na pozorování do pardubické nemocnice. Strojvedoucí a trojice cestujících, kteří v době nehody cestovali ve vlaku, zranění nebyli.

Čeká se na příjezd drážní inspekce z Brna. Do té doby budou železniční přejezd a železniční trať ve směru Prachovice - Heřmanův Městec neprůjezdné, uzavírka potrvá ještě minimálně do třinácti hodin.

(kd, spa)

Dva mrtví

K podobné nehodě došlo jen o den dříve na železničním přejezdu ve Slatiňanech. zahynuli zde dva lidé. Více ZDE.

U železničních přejezdů v Česku houfně přibývají křížky. Událost ve Slatiňanech upozornila na letitý problém – v Česku se vůbec nedaří rušit železniční přejezdy a nahrazovat je nadjezdy, ač se tak má dít. Na ministerstvu dopravy nepozorovaně „usnula“ expertní skupina, která měla připravit změnu zákona, který by rušení přejezdů ulehčil.

Přejezdů je u nás neuvěřitelné množství: na devět tisíc kilometrů kolejí jich připadá zhruba 8300. Loni se jich zrušilo jen 32.

Tragická statistika

Letošní statistika železničních přejezdů má po včerejšku další dva tragické „zářezy na pažbě“. Jestliže za celý rok na železničních přejezdech zemřelo 45 lidí, letos už je to 25 křížků. Důvody jsou různé: v drtivé většině jde o neukázněnost řidičů, kteří ignorují světelnou výstrahu, což platí i pro případ včerejší tragédie. Ta znovu upozornila na letitý problém – železničních přejezdů je u nás neuvěřitelné množství. Na jeden kilometr trati připadá téměř jedno křížení trati s komunikací, což z nás dělá evropský unikát.

Žádná změna

A znovu se ukázala i další bolest – málo používané přejezdy se u nás neruší. Ještě na začátku letošního roku to přitom vypadalo, že se chystá změna. Tehdejší náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák prosazoval zákon, podle nějž by majitelé pozemků přilehlých k přejezdům museli na jejich provoz aspoň částečně finančně přispívat, jako je to běžné v cizině. K rušení přejezdů navíc byla ustavena expertní skupina, která měla připravovat změnu zákona. To však nyní utichlo. „O tom, že by teď pracovala nějaká aktivní komise, nevíme,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Přitom rušení přejezdů je trendem na Západě. Například německé Deutsche Bahn s tím začaly hromadně už předloni. A počet nehod jim postupně klesl téměř na polovinu. U nás to ale zatím nikoho z politiků ani úředníků nezajímá. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), pod kterou přejezdy spadají, bez souhlasu majitele přilehlého pozemku nemůže přejezd zrušit.

A majitele pozemku zase nic nemotivuje k tomu, aby dal k rušení souhlas. Z osmi tisíc přejezdů se tak loni podařilo zrušit jenom třicet dva. Kolik se jich povedlo zrušit letos, se Deníku přes několikeré urgence nepodařilo zjistit. „Předpokládáme, že by to mohlo být až několik desítek,“ uvedl bez dalších podrobností mluvčí SŽDC Pavel Halla. Přitom dopravcům, u nás hlavně Českým drahám (ČD), by rušení přejezdů pomohlo.

Každý ohrožuje

„Každý představuje potenciální ohrožení našich cestujících a zaměstnanců, proto je dobrou zprávou zrušení každého nevyužívaného přejezdu,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. „Na mnoha přejezdech musí kvůli bezpečnosti snížit vlak rychlost na pouhých 10 nebo 20 km/h. To dopravu velmi zpomaluje,“ uzavírá mluvčí drah.

Autor: Jan Klička

7.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 41
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 17 000 Kč Zámečníci strojů Strojní zámečník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Požadavky: vzdělání nižší střední odborné, znalost jazyka: angličtina, hindština, znalost v oblasti zpracování kovů: vrtání, závitování, broušení , Kontakt: Zemková Monika, tel.: 725 553 584, e-mail: monika.zemkova@liko-s.cz. Pracoviště: Liko-s, a.s., U Splavu, č.p. 1419, 684 01 Slavkov u Brna. Informace: Monika Zemková, +420 725 553 584. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 14 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Místo pracoviště:, - K Borovému 99, Jažlovice, Říčany u Prahy, , Prvotní kontakt:, - tel.: 774 151 015. Pracoviště: Agentura bravex , organizační složka - jažlovice, K Borovému, č.p. 99, 251 01 Říčany u Prahy. Informace: Nataliya Chulan, +420 774 151 015. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 100 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍK, POMOCNÝ ZEDNÍK, POKRÝVAČ - TESAŘ. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 150 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: ZEDNÍK, POMOCNÝ ZEDNÍK, POKRÝVAČ - TESAŘ, Autobusová zastávka přímo u areálu. , Zaměstnanecké výhody: zvláštní prémie, HLÁSIT SE: Kubricht Ladislav, tel.: 777230467, e-mail: ladislavkubricht@seznam.cz, osobně na adrese Areál Nejedlý, Dolní Jiřetín 11. Pracoviště: Ladislav kubricht-1, 434 01 Most 1. Informace: Ladislav Kubricht, +420 777 230 467. Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Recepční v hotelu 22 000 Kč Recepční v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních Recepční v hotelu. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: . Pracoviště: Wellness hotel tatra, . Informace: Josef Kroupa, +420 777 293 126.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Marina Abramovičová a její dílo
1 5

Čech napadl v Itálii srbskou umělkyni, praštil ji jejím obrazem po hlavě

Prezident Miloš Zeman (vlevo) a Steve Bannon.
AKTUALIZOVÁNO
6 15

Zeman přijal v Lánech někdejšího Trumpova stratéga Bannona

Z Hongkongu do Pekingu za devět hodin. Má to háček. Na nádraží platí zákony Číny

Lidé cestující mezi Hongkongem a pevninskou Čínou si budou nyní moci užívat jízdy moderním rychlovlakem, který se řítí rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Projekt za miliardy dolarů si ale vysloužil kritiku. Pomocí rychlodráhy totiž Peking může vůči bývalé britské kolonii uplatňovat svou asertivní politiku.

Duel Deníku: Měla by se více omezit výsadba smrků?

/ANKETA/ Na otázku Deníku, zda by se měla více omezit výsadba smrků, odpovídal odborník Hnutí Duha Jan Skalík a úředníkem sekce lesního hospodářství ministerstva zemědělství Václav Tomášek.

Konflikt se vyostřuje. Rusové viní ze sestřelení letounu Izrael

Ruské ministerstvo obrany se pustilo do Izraele. Obvinilo ho ze sestřelení ruského letadla z minulého týdne nad územím Sýrie. Při incidentu zahynulo 15 ruských vojáků. Prezident Vladimir Putin přitom dříve řekl, že šlo o souběh nešťastných náhod s tím, že vinu nese Damašek.

Cizinci se v Krkonoších báli medvěda, vyšplhali na strom

Ve chvíle hrůzy se změnil sobotní výšlap zahraničních turistů po Krkonoších. Ti zažili krušné chvíle nad Modrým dolem, kde kolem dvacáté hodiny údajně zaslechli medvěda.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT