Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přejezdy se neruší, lidé na nich dál umírají!

Chrudimsko /FOTOGALERIE/ - K další železniční nehodě došlo ve středu krátce před půl desátou hodinou na Chrudimsku. Podle prvních informací se srazilo osobní vozidlo s vlakem na železničním přejezdu ve směru z Heřmanova Městce na Konopáč.

7.10.2009 41
SDÍLEJ:

Na železničním přejezdu u Heřmanova Městce došlo ke střetu vozidla Škoda Felicia Pickup s vlakem. Foto: Karel Dvořák

Řidič škodovky jedoucí ve směru od Konopáče na Heřmanův Městec nerespektoval signalizační zařízení a nedal přednost vlaku, který se k přejezdu blížil od Prachovic.

Dvoučlenná posádka vyvázla ze zcela zdemolovaného vozidla jako zázrakem pouze s lehkým zraněním a šokem. Havarované vozidlo zůstalo asi metr od kolejiště vlevo ve směru jízdy. Vlak se po padesáti metrech zastvavil.

Na místě zasahovala jednotka hasičů, policisté z heřmanoměsteckého obvodního oddělení Policie ČR a skupina dopravních nehod z Chrudimi. Vozidlo rychlé záchranné služby odvezlo jednoho z členů posádky na pozorování do pardubické nemocnice. Strojvedoucí a trojice cestujících, kteří v době nehody cestovali ve vlaku, zranění nebyli.

Čeká se na příjezd drážní inspekce z Brna. Do té doby budou železniční přejezd a železniční trať ve směru Prachovice - Heřmanův Městec neprůjezdné, uzavírka potrvá ještě minimálně do třinácti hodin.

(kd, spa)

Dva mrtví

K podobné nehodě došlo jen o den dříve na železničním přejezdu ve Slatiňanech. zahynuli zde dva lidé. Více ZDE.

U železničních přejezdů v Česku houfně přibývají křížky. Událost ve Slatiňanech upozornila na letitý problém – v Česku se vůbec nedaří rušit železniční přejezdy a nahrazovat je nadjezdy, ač se tak má dít. Na ministerstvu dopravy nepozorovaně „usnula“ expertní skupina, která měla připravit změnu zákona, který by rušení přejezdů ulehčil.

Přejezdů je u nás neuvěřitelné množství: na devět tisíc kilometrů kolejí jich připadá zhruba 8300. Loni se jich zrušilo jen 32.

Tragická statistika

Letošní statistika železničních přejezdů má po včerejšku další dva tragické „zářezy na pažbě“. Jestliže za celý rok na železničních přejezdech zemřelo 45 lidí, letos už je to 25 křížků. Důvody jsou různé: v drtivé většině jde o neukázněnost řidičů, kteří ignorují světelnou výstrahu, což platí i pro případ včerejší tragédie. Ta znovu upozornila na letitý problém – železničních přejezdů je u nás neuvěřitelné množství. Na jeden kilometr trati připadá téměř jedno křížení trati s komunikací, což z nás dělá evropský unikát.

Žádná změna

A znovu se ukázala i další bolest – málo používané přejezdy se u nás neruší. Ještě na začátku letošního roku to přitom vypadalo, že se chystá změna. Tehdejší náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák prosazoval zákon, podle nějž by majitelé pozemků přilehlých k přejezdům museli na jejich provoz aspoň částečně finančně přispívat, jako je to běžné v cizině. K rušení přejezdů navíc byla ustavena expertní skupina, která měla připravovat změnu zákona. To však nyní utichlo. „O tom, že by teď pracovala nějaká aktivní komise, nevíme,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Přitom rušení přejezdů je trendem na Západě. Například německé Deutsche Bahn s tím začaly hromadně už předloni. A počet nehod jim postupně klesl téměř na polovinu. U nás to ale zatím nikoho z politiků ani úředníků nezajímá. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), pod kterou přejezdy spadají, bez souhlasu majitele přilehlého pozemku nemůže přejezd zrušit.

A majitele pozemku zase nic nemotivuje k tomu, aby dal k rušení souhlas. Z osmi tisíc přejezdů se tak loni podařilo zrušit jenom třicet dva. Kolik se jich povedlo zrušit letos, se Deníku přes několikeré urgence nepodařilo zjistit. „Předpokládáme, že by to mohlo být až několik desítek,“ uvedl bez dalších podrobností mluvčí SŽDC Pavel Halla. Přitom dopravcům, u nás hlavně Českým drahám (ČD), by rušení přejezdů pomohlo.

Každý ohrožuje

„Každý představuje potenciální ohrožení našich cestujících a zaměstnanců, proto je dobrou zprávou zrušení každého nevyužívaného přejezdu,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. „Na mnoha přejezdech musí kvůli bezpečnosti snížit vlak rychlost na pouhých 10 nebo 20 km/h. To dopravu velmi zpomaluje,“ uzavírá mluvčí drah.

Autor: Jan Klička

7.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 41
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Írán v neděli zasáhlo středně silné zemětřesení. Ilustrační foto.
1 9

Írán v neděli zasáhla vlna zemětřesení, zraněno bylo 287 lidí

Při tragické nehodě za Třeboní zemřeli 3 lidé.
6

Počet mrtvých na silnicích stoupl, mezi oběťmi přibývá seniorů

AKTUALIZUJEME

V Torontu útočník postřelil čtrnáct lidí. Jedna žena zemřela, úmysl není jasný

/VIDEO/ Čtrnáct lidí zasáhl v noci svými výstřely dosud neidentifikovaný útočník v kanadském Torontu, konkrétně ve čtvrtích Logan a Danforth. Podle policie je nyní mrtvý, někteří ze zraněných museli být odvezeni do nemocnice. Útok si vyžádal také dva životy – mladé ženy i zmíněného útočníka.

Sňatky homosexuálů i uznání soukromého majetku. Kuba si odhlasovala novou ústavu

Kubánský parlament si o víkendu jednohlasně odhlasoval novou ústavu, jež by mimo jiné měla legalizovat sňatky homosexuálů či uznávat soukromé vlastnictví. Nyní ji čeká představení veřejnosti, ke konci roku pak i celonárodní referendum. Média zároveň podotýkají, že moc komunistů v zemi v ničem neoslabí.

Brankář Sigmy Buchta: Slavia byla efektivní, já jsem nic nechytil

/ROZHOVOR/ Nepříjemný vstup do ligové sezony zažila fotbalová Sigma a především brankář Miloš Buchta. „Pro gólmana jsou nejhorší zápasy, kdy si nesáhne na balon a jen je loví ze sítě,“ konstatoval strážce olomoucké branky po jasné domácí prohře 0:3 se Slavií Praha. „Musíme na to rychle zapomenout,“ nabádá brankář, jenž nedávno oslavil 38. narozeniny.

Kávě podobná cascara válcuje americké trhy. V EU i v Česku je zakázaná

Znáte nápoj zvaný cascara? Vyrábí se ze sušených plodů kávovníku po oddělení jeho zrn. Chuť má vzdáleně podobnou kávě i čaji a kromě kofeinu obsahuje více vitaminů a antioxidantů, než její populárnější „bratříčci“. Za Atlantikem je stále oblíbenější a její cena stále roste.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT