Podle záznamů černé skříňky navedl kopilot Andreas Lubitz Airbus do skály záměrně. Jakým psychologickým vyšetřením musí člověk projít před zasednutím v kokpitu dopravního letadla?

Jsou na to přesně stanovené psychotesty a psychiatrická vyšetření, zahrnují zkoumání motoriky a spousta otázek, na které je nutné v krátké chvíli odpovědět. I piloti, kteří úspěšně projdou, musejí testy podstupovat opakovaně.

Kapitán se dobýval dovnitř, ale marně. Jak je kokpit zabezpečen?
Dříve to byly naprosto standardní dveře, za použití násilí se daly poměrně snadno překonat. Po zkušenostech s teroristickými útoky ze září 2001 se místo nich namontovaly pancéřované dveře s několikanásobně jištěným elektronickým zámkem. V případě, že by oba piloti například umřeli, je možné se do kabiny dostat nouzovým kódem. Ten má ale z časových důvodů bezpečnostní zpoždění. Po jeho zadání se zhruba 40 vteřin nic neděje. Tu dobu mají piloti na to, aby zkontrolovali, kdo stojí za dveřmi a mohou dveře případně zablokovat.

Měl tedy kapitán vůbec naději dostat se dovnitř?
Pokud se člověk uvnitř kokpitu rozhodne po zadání kódu zamknout, nedají se pancéřové dveře odemknout nijak.

Čtěte také: Pilotní kabinu opustil kapitán, kopilot následně záměrně zahájil klesání

Z dosavadních informací to vypadá, že kopilot zůstal v kabině sám. Nebylo už to obrovské riziko?
V kabině musejí být vždycky minimálně dva lidé. Řeší se to tak, že jednoho pilota na chvíli vystřídá stevardka. To je běžný bezpečnostní postup pro případy, že pilot omdlí 
a podobně.

V tomto případě se ale zřejmě nařízení nedodrželo. Napadá vás nějaké vysvětlení, proč tomu tak mohlo být?
Žádné profesionální vysvětlení mě opravdu nenapadá. Je to čerstvá informace, možná vyjdou najevo další detaily.
Můžu jen spekulovat, že stevardka v kokpitu byla 
a kopilot ji třeba omráčil. Dveře do kokpitu jsou konstruovány tak, aby zabránily násilnému vniknutí zvenčí, ale neposkytují ochranu pro situace, kdy oprávněné osoby selžou.

Je podobná tragédie ojedinělá nebo si vybavujete obdobné případy?
V případě letu Ethiopean Airlines se stalo nedávno něco velmi podobného. Pilot odešel na záchod, kopilot ho už nepustil zpátky a navedl stroj do země.

Dá se vůbec podobným tragédiím předejít?
To je otázka spíš na psychologa. Řekl bych ale, že by se psychotesty musely dělat před každým letem. Ale tahle nejistota ale nepanuje jen u letecké dopravy. I řidič v autobusu zodpovídá za své cestující, ale co vlastně víte o člověku, ke kterému nastupujete?

Reakce aerolinek? V kabině nikdy nebýt sám
Letecké společnosti po úterním pádu letounu německého dopravce Germanwings začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Spolkový svaz německého letectví (BDL) dnes oznámil, že se zavedením nového opatření souhlasily všechny velké německé aerolinie včetně Lufthansy a její dceřiné společnosti Germanwings. Zavedení opatření dnes oznámily například také britský nízkonákladový dopravce EasyJet a norské, islandské či kanadské aerolinky. Pád stroje německé nízkonákladové společnosti v úterý podle vyšetřovatelů úmyslně způsobil druhý pilot airbusu, když v kokpitu zůstal sám.