Těžkou hlavu to však nikomu nedělá. Mistní příliš nevěří, že se dílo v dohledné době postaví.

Svůj velký sen ve středu v Olomouci připomněl prezident Miloš Zeman, který je v Olomouckém kraji na třídenní návštěvě. Ministerstvo dopravy nyní vypisuje zakázku na studii proveditelnosti.

„Došlo by k rozdělení katastru Žerotína vodou a vysokou hrází. V Pňovicích by mělo vyrůst přístaviště, jenže tam máme čističku, kterou by nám kanál odstřihl. Funguje totiž pro obě obce," popisovala starostka Jarmila Capková, jak to vypadá v nákresech týkajících se území hanácké vesnice.

„Teď se k obecnímu lesu dostaneme polními cestami, ale přes vodu by to byl problém. Musely by se vybudovat nějaké mosty," zamýšlela se nad stavbou, o níž poprvé slyšela už před několika desítkami let.

Z takových změn by v obci měli mít těžkou hlavu, ale nemají. Právě proto, že se o projektu půl století jen mluví.

„Pořád se to jeví jako utopie. Kdo to zaplatí? Pochybuji, že se toho dožijeme," uzavřela debatu o vodním koridoru.

Trasa kanálu D-O-L. Klikněte pro zvětšení

Trasa kanálu D-O-L

Pracovní příležitosti

Na Olomoucku by měl směřovat východně od krajského města a procházet kolem Štěpánova, Moravské Huzové a Pňovic ke Střelicícm, kde se podle plánů počítá s vysokou plavební komorou.

U Pňovic by zase mohlo vzniknout překladiště.

Téma vodního díla, které by propojilo Severní, Baltské a Středozemní moře ve středu v Olomouci připomněl prezident Miloš Zeman.

„Kanál je takový můj sen. Jsem velmi rád, že slovenský premiér Robert Fico se v úterý veřejně vyjádřil ve prospěch této stavby. Její podstatná část by měla vést Olomouckým krajem, což by samozřejmě znamenalo vytvoření nových příležitostí v kraji. Ten má, jak už jsem řekl, třetí největší míru nezaměstnanosti v republice," sdělila hlava státu na setkání se zástupci krajské samosprávy a představiteli obcí.

Celkem 370 kilometrů dlouhý kanál by měl spolykat kolem 400 miliard korun.

Spousta slov, chybějí fakta

Ministerstvo dopravy nyní vypisuje veřejnou zakázku na zpracování studie proveditelnosti koridoru.

„Má prověřit ekonomickou efektivitu a za jakých podmínek by ho bylo možné realizovat," sdělil mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold.

„Byla spousta vyřčených slov a velká debata, ale chybějí fakta. Ať už proti nebo pro," sdělil s tím, že zadání studie nepředjímá realizaci stavby ani neříká, že budovat nikdy nebude.

Z oznámení zveřejněném ve Věstníku veřejných zakázek vyplývá, že ministerstvo za ni utratí maximálně 25 milionů korun.

„Předpokládáme, že soutěží se suma sníží," uvedl Tomáš Neřold.

Soutěž na vypracování obsáhlé studie chtěl exministr dopravy Zdeněk Žák. Než se zúřadovala, ministrem nebyl. Jeho nástupce Antonín Prachař vše zastavil.

„Vláda studii slíbila a my jako resort nemůžeme jinak, než její rozhodnutí naplnit," připomněl mluvčí ministerstva vládní usnesení z roku 2011, které ukládá ministru dopravy povinnost prověřit potřebnost průplavního spojení a jeho projednání s představiteli sousedních zemí a Evropskou komisí.

Předpokládaným termínem splnění zakázky je červen 2017.

Zemanovu návštěvu Olomoucka sledujeme podrobně zde.