Miloš Zeman si 8. března připomněl tři roky od inaugurace. Výročí se obešlo bez fanfár a oslav. Jim nepřeje covidová doba ani aktuální Zemanovy požadavky na personální změny ve vládě.

Ty ovšem připomněly, že role hlavy státu je v českém ústavním systému do velké míry závislá na tom, jak ji kdo uchopí. Při vědomí síly prezidentského úřadu, který ovlivňuje podobu vlády po sněmovních volbách, ale také vedení nejvyšších soudních instancí, armády, univerzit nebo diplomatických misí, se už nyní objevují spekulace o Zemanových pokračovatelích.

Kandidáti

V rozhovorech s Deníkem svoji hradní kandidaturu nevyloučili například rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima, rektorka Mendelovy univerzity v Brně Danuše Nerudová nebo šéf největší odborové centrály Josef Středula. Svůj zájem o prezidentské křeslo už potvrdil bývalý náčelník Generálního štábu Petr Pavel.

Ačkoliv bookmakeři dávají nejvíc šancí Andreji Babišovi, ten podobné úvahy zatím odmítá. Svůj zájem o opakování mandátu nepopřel ani bývalý prezident Václav Klaus. Do souboje se možná zapojí i výrazné tváře české diplomacie jako Hynek Kmoníček nebo Martin Stropnický.
O pravděpodobnosti nominace některých osobností částečně vypovídá i to, jakými lidmi se v poslední době obklopují. Petru Pavlovi poskytuje mediální servis bývalý mluvčí Nečasovy vlády Jan Osúch.

S Tomášem Zimou dlouhodobě spolupracuje Martin Ayrer, který byl šéfem tiskového odboru Sobotkova kabinetu. „Momentálně se plně soustředím na univerzitní projekty, nově vedu zdejší marketingové oddělení, takže o ničem jiném nepřemýšlím,“ sdělil Deníku Ayrer. Pokud ale Zima vstoupí do politiky, zřejmě by Ayrerovu pomoc uvítal. Univerzitní tým loni posílil i bývalý redaktor Lidových novin Martin Rychlík, který má nyní na starost média a sociální sítě Univerzity Karlovy. Babišovu PR skupinu zase rozšířil bývalý zástupce šéfredaktora deníku Právo Jan Rovenský.

Mediální zázemí

Zajímavou akvizici hlásí odborová centrála, kde dlouholetou šéfredaktorku časopisu Sondy a šéfku tiskového odboru Janu Kašparovou nahradil Daniel Köppl, bývalý ředitel vydavatelství Empresa Media Jaromíra Soukupa. „Pan Köppl přišel jako odborník na marketing, který má pomoci odborům. Prezidentské volby jsou natolik daleko, že tímto směrem nemám čas uvažovat,“ sdělil Deníku Středula.

Sám Köppl podotkl, že už má několik nabídek na účast v prezidentské kampani. „Zatím nejsem rozhodnutý, zda se do něčeho podobného vůbec pouštět, moje práce pro odbory s tím nemá nic společného,“ uvedl. Dodal, že nyní je na reálnou kampaň ještě brzy. „Můžete budovat značku, připomínat se veřejnosti jako odborník, ale bylo by ukvapené se natvrdo prezentovat jako kandidát. Tím se připravíte o moment překvapení,“ říká Daniel Köppl.