Strojvůdců je v Česku dlouhodobě nedostatek. Podle Drážního úřadu má licenci 9565 strojvůdců, dopravcům jich schází minimálně 300.

Brno 5.3.2019 - srážka vlaků na hlavním nádraží v Brně.
Nehod přibývá, stát ale nekoná. Železnice si tak zahrává

Právě to vede podle federace k jejich přílišnému využívání. Vondrovic odmítl, že by dopravci, především ti větší, nedodržovali zákonné lhůty, podle kterých mohou strojvedoucí být ve službě maximálně 13 hodin. Problémem jsou ovšem časté přesčasy, které dopravci využívají. Například České dráhy v minulosti připustily, že nedostatek strojvůdců nahrazují přesčasovými směnami do limitů, které povoluje zákon. Časté služby tak mohou i při dodržování minimálně 11hodinového odpočinku, jak nařizuje zákon, způsobovat problémy.

Jiné tratě, jiné stroje

Problémy s personálním nedostatkem prohlubují i časté výluky a s tím rostoucí výkony na železnici. Strojvedoucí tak musí často jezdit v mimořádných režimech, na tratích které neznají, případně se stroji, se kterými nemají tolik zkušeností.

S tím souvisí i nasazování mladších strojvůdců na složité trasy. Nezkušení strojvůdci se pak podle Vondrovice mohou dostávat do situací, které neznají, což v kombinaci s možnou únavou může vést ke špatným rozhodnutím.

Brno 5.3.2019 - srážka vlaků na hlavním nádraží v Brně.
V Brně se srazily dva vlaky. Na místě zůstalo přes dvacet zraněných

Prezident federace připustil, že někteří strojvůdci jezdí pro více dopravců najednou. To pak vede k nedostatečnému odpočinku. Strojvůdce si takto najímají zejména menší dopravci, případně zahraniční. Podle Vondrovice je to složité ohlídat, protože licence pro řízení vlaků je osobním vlastnictvím každého strojvedoucího. Je tak na něm, kde všude ji využije. "V současnosti to nikdo zakázat nemůže," podotkl. Kontrolu volného času podle Drážního úřadu zatím zákon neumožňuje.

"Ten problém se pak kumuluje, přetěžování, přesčasy, časté výluky, složité předpisy, případně působení u více dopravců, vede strojvůdce do krizových situací, které při únavě mohou způsobovat chyby," řekl.

Mobil za jízdy?

Srážky vlakůZdroj: DENÍKJedním z problémů, o kterém se v souvislosti s incidenty z poslední doby hovoří, je chování strojvůdců. Ti se podle některých zpráv nedostatečně věnují řízení a během jízdy používají například mobilní telefony ke sledování filmů nebo hraní her. "To si nedovedu představit, takové fámy šíří někdo, kdo za tím kniplem v kabině nikdy neseděl," ohradil se Vondrovic.

Podle něj strojvedoucí během jízdy opravdu mobilní telefony používají, zdůraznil však, že ke služebním účelům. Strojvedoucí například komunikují s výpravčími nebo dispečinkem o situaci na trati. "Pokud je někdo používá k něčemu jinému, jde o zcela ojedinělý případ," dodal.

Podle federace jsou nutné změny, které by řešily problémy s nedostatkem strojvůdců a jejich přetěžování. Vondrovic podpořil zavedení kontrolního systému, který chce zavést Drážní úřad. Ten vytvořil tzv. monitoring licence strojvedoucího. Dopravci by tak při každé jízdě museli do systému zadávat licenci strojvedoucího, úřad by tak měl pod kontrolou, zda jsou dodržovány zákonné lhůty, případně zda strojvůdci neporušují lhůty pro odpočinek. Systém je zatím ve zkušebním režimu a pro dopravce je dobrovolný. Změnit by to mohla připravovaná novela zákona o drahách.

Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více.

Na Havlíčkobrodsku se srazily dva vlaky.
V Jihlavě do osobního vlaku narazil jiný. Provoz na trati byl přerušen

Strojvůdcům, kteří by místo odpočinku dále jezdili například u jiného dopravce, by nově měly hrozit pokuty až do 100 tisíc korun. Dopravci, kteří budou nutit strojvůdce pracovat déle, než povolují zákonné limity, by pak mohli dostat sankci až milion korun.

Je to součást opatření, která dnes kvůli nárůstu incidentů na železnici představil Drážní úřad. Počítá také se zavedením kontrolního systému, který by dodržování zákonných limitů ověřoval. Opatření jsou součástí návrhu novely zákona o drahách, který musí schválit Parlament. Za porušení doby odpočinku dosud strojvůdcům sankce nehrozily.

Maximálně 13 hodin

Strojvedoucí smějí podle zákona pracovat maximálně 13 hodin, poté musí následovat minimálně 11hodinový odpočinek. Podle Drážního úřadu někteří strojvedoucí místo odpočinku jezdí u konkurenčních dopravců, to vede k jejich únavě, která může být příčinou nehod.

Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit 220, meziročně o čtvrtinu více. Zatím poslední případ se stal v úterý ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno, záchranáři evakuovali z vlaků 250 lidí.

Dodržování zákonných lhůt by měl nově ověřovat tzv. monitoring licence strojvedoucího. Dopravci by do tohoto systému museli při každé jízdě zadávat údaje strojvedoucího, úřad by tak mohl sledovat, jak dlouho strojvedoucí pracují a odpočívají.

Ilustrační snímek
Reakce na nedávné incidenty: České dráhy doplní vlaky zabezpečovacími systémy

Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře je hlavním cílem systému zamezit situacím, kdy strojvedoucí dělá stejnou práci, tedy řídí vlak, v době odpočinku. "Pokud strojvedoucí pracuje v tak náročné profesi více než 13 hodin, mohlo by to mít fatální vliv na jeho soustředěnost na jízdu. Prevence je v tomto případě více než nutná, ohraničení směna-odpočinek je nezbytné dodržovat," uvedl.

Kontrolní systém je v současnosti ve zkušebním provozu, přičemž zapojení dopravců je dobrovolné. Povinným by ho měla udělat připravovaná novela zákona o drahách.

Výcvikové trenažéry

Drážní úřad chce také v souvislosti se současnými incidenty vytvořit dvě centra s výcvikovými trenažéry. Na nich by mohli cvičit noví i stávající strojvedoucí. Trenažéry by měly simulovat klasické i nestandardní situace v provozu.

Další novinkou, kterou Drážní úřad kvůli častým nehodám vlaků začal společně s ministerstvem dopravy nově připravovat, je bodový systém pro strojvůdce. V něm by strojvůdcům byly udělovány za chyby trestné body. Pokud by strojvedoucí vlastní chybou zapříčinil v určitém časovém období více mimořádných událostí, mohla by mu být pozastavena platnost licence strojvedoucího, případně i licence odebrána. Dosud může úřad licenci odebrat jen ze zdravotních důvodů nebo při odsouzení za trestný čin, který strojvedoucí spáchal při výkonu služby.

Strojvůdců je v Česku dlouhodobě nedostatek, dopravcům jich chybí přes 300. To často vede i ke konkurenčnímu boji o strojvedoucí. Podle Drážního úřadu zejména menší dopravci využívají strojvedoucí jiných dopravců. Strojvedoucí v těchto případech jezdí i v době svého odpočinku.

Na Havlíčkobrodsku se srazily dva vlaky.
Za nehody mohou lidská selhání. České dráhy neodhalily systémové chyby