Česká republika od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007, který konstatoval neoprávněné zařazování romských dětí do praktických škol, čelí ze strany evropských orgánů i některých neziskových organizací kritice kvůli údajné diskriminaci romských dětí v českých školách.

Čtěte také: Na romské žáky jsou ve vzdělávání stále kladeny nízké nároky.

Inkluze ve vzdělávání byla také hlavním tématem dvoudenní konference, které se dnes a ve středu na pražském magistrátu účastní více než stovka lidí z devíti evropských zemí. Sdílejí zkušenosti se vzděláváním Romů i s dalšími tématy spojenými s romskou integrací.

Ředitel Domu národnostních menšin vidí cestu ke zvýšení vzdělanosti Romů v podpoře ještě před začátkem povinné školní docházky. Aby mohli být Romové na vysokých školách, musejí být více zastoupeni na středních školách, k čemuž potřebují kvalitní základní vzdělání. K přípravě na školu mohou nejen Romům, ale i ostatním znevýhodněným dětem pomoci přípravné třídy. "Nulté ročníky byly zřízeny pro děti, které mají nějaký vzdělávací handicap. Byly z velké části myšleny právě pro Romy," řekl.

Podpora podle něj funguje dvacet let. "Já si myslím, že to produkuje výsledky. Jsou stovky Romů na vysokých školách. My to víme díky tomu, že využívají romská stipendia," hodnotil Štedroň. Po sametové revoluci bylo v tehdejším Československu podle něj maximálně patnáct romských vysokoškoláků.

Čtěte také:
Romové žijí v Evropě chudě a vyloučeni z většinové společnosti
Pokyn ombudsmanky: Školy na Děčínsku mají počítat Romy