Pokud se chcete léčit v nemocnici, kde k vám budou vlídní a budete spokojeni s kvalitou péče, neuděláte chybu, když zvolíte ostravskou fakultní nemocnici. Alespoň to vyplývá z výzkumu Kvalita očima pacientů, který si potřetí u agentury STEM/MARK zadalo ministerstvo zdravotnictví ve všech svých zdravotnických zařízeních.

Osmdesát procent je standard

Na podrobné otázky týkající se chování personálu, léčby či spokojenosti se stravou odpovídalo koncem loňského roku dvaadvacet tisíc pacientů v patnácti zařízeních v zemi. Průměrná hodnota spokojenosti překročila statisticky významně hodnotu osmdesáti procent, která je považována za standard dobré péče o pacienty.

V celkové kvalitě péče suverénně vede brněnský Masarykův onkologický ústav. Fakultní nemocnice Ostrava se mezi ostatními fakultními nemocnice v zemi umístila na druhém místě se ziskem 82,3 bodu ze sta možných. V roce 2008 byla Ostrava první, loni ji o 0,4 bodu „přeskočila“ Fakultní nemocnice v Hradci Králové.

Lékaři hovoří nesrozumitelně

Průzkum rozlišoval osm dimenzí kvality. Třeba možnost zapojení rodiny do léčby pacienta, způsob přijetí do nemocnice, množství a kvalitu informací poskytovaných pacientovi, pocity tělesného pohodlí či citové opory. Pozitivně hodnotili pacienti například dobu čekání na přijetí srozumitelnost a návaznost informací, tišení bolesti, zapojení rodiny a informace o péči po propuštění. Nejčastěji si stěžovali na to, že se lékaři nepředstavují, že s nimi sice hovoří, ale nesrozumitelně, že si uchovávají autoritativní přístup. Postrádali v nemocnicích soukromí a také si stěžovali na to, že personál není schopen rozptýlit jejich obavy. Nespokojení byli s čistotou toalet a sprch, stravou a časnou dobou ranního buzení.

V ostravské fakultní nemocnici byli pacienti nejméně spokojeni s pocity tělesného pohodlí či citové opory. Mnohým nechutnalo jídlo, vadil jim časný budíček, dalším chyběl pocit důvěry k ošetřujícímu lékaři, někteří postrádali ochotu personálu rozptýlit jejich obavy z léčby. „Jsme velká nemocnice, je tu jiné prostředí než v malých zařízeních. Stravu a budíček řešíme dlouhodobě, je těžké vyhovět všem,“ uvedl mluvčí ostravské fakultní nemocnice Tomáš Oborný. Dodal, že vedení nemocnice o výsledky výzkumů zajímá a snaží se zlepšit to, s čím jsou lidé spokojeni méně. „Pokud si někde pacienti stěžují, projeví se to i v pololetních odměnách personálu,“ tvrdí Oborný´s tím, že nemocnice jako první v zemi zjišťuje, jak jsou spokojeni pacienti i v jejích ambulancích.

Rehabelitační ústavy a psychiatrické léčebny

Ministerstvo zdravotnictví také nyní zveřejnilo výsledky průzkumu spokojenosti pacientů v rehabilitačních ústavech a psychiatrických léčebnách. Velmi dobře v něm dopadly Rehabilitační ústav v Hrabyni, který skončil v souhrnné spokojenosti pacientů na třetím místě za ústavem v Kladrubech a Rehabilitačním ústavem Luže Košumberk. Nadprůměrné hodnocení od pacientů si vysloužila také Psychiatrická léčebna Opava.

Ministerstvo zdravotnictví začne udělovat certifikát Spokojený pacient státním nemocnicím, které obstály v hodnocení pacientů. První certifikáty předá v dubnu a budou platit rok.