V Česku má podle průzkumu Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) kila navíc přes polovinu dospělých. Z nich 34 procent překračuje ideální váhu jen mírně, mají nadváhu, a 21 procent je obézních. Nadbytečná kila se pro ně stávají vážným zdravotním problémem.

Klimeš připomněl, že nejlepší obranou proti obezitě je prevence. Člověk by se měl pochválit za to, že se vyhnul příležitosti se nacpat. Možná tak nezhubne, ale určitě nepřibere. "Chce to změnit přístup starších generací, aby nevítaly hosty chlebíčky a svíčkovou," podotkl.

Pokud člověk už má kila navíc a chce zhubnout, měl by si podle psychologa hlavně uvědomit, že jídlo je, stejně jako alkohol, kouření a jiné drogy, součástí jeho životního stylu a myšlení. Funguje jako manévr, kterým se zklidňuje. Musí se tedy přesměrovat na jiné způsoby uspokojení svých potřeb a změnit také způsob trávení volného času.

Když chce člověk zhubnout, měl by si především ujasnit proč - pro zlepšení zdraví, krásu či ze společenských důvodů. Měl by si start hubnutí správně načasovat - neměl by začínat v období stresů v práci či soukromém životě, během nemoci nebo po rozchodu s partnerem. "Člověk potřebuje sílu na boj s přebytečnými kilogramy a té se mu v těchto situacích nemusí dostávat," vysvětlil.

Reálný cíl

Pro zdravého člověka je podle Klimeše reálný cíl hubnout 0,5 až kilogram týdně. Kdo chce hubnout rychleji, nevydrží to, hrozí jojo efekt, tedy že vše rychle znovu nabere. Dalším úskalím podle psychologa je nevyvážený vztah k jídlu, projevuje se přejídáním, hltáním a kompenzací stresu jídlem. Klimeš radí dát si na talíř přiměřenou porci a nepřidávat si. "Rychlí jedlíci by měli zkusit zpomalit například tak, že si jídlo naporcují na malé kousky, či jedí za pomoci čínských hůlek," řekl.

Psycholog připomněl, že kdo chce zdravě zhubnout, musí se také začít hýbat. S přibývajícími kilogramy je pohyb stále nepříjemnější, a tak přinejmenším na počátku, než se dostaví první úspěchy, se člověk musí do pohybu nutit. Rady pro zdravé hubnutí, kdy se člověk naučí lépe jíst a více se hýbat, nabízí VZP ve vzdělávacím projektu Žij zdravě.

Pět kroků Žij zdravě ke zlepšení motivace

- nenadávejte sami sobě přistupujte k hubnutí jako pozitivní etapě svého života
- dávejte se reálné cíle za krátkou dobu zdravě a trvale nezhubnete
- netajte své hubnutí naopak uzavřete s okolím koalici proti své nadváze
- nepouštějte stres k jídlu zesiluje projevy hladu podobně jako nedostatek spánku
- odměňujte se stačí drobnost, kterou si slíbíte za dodržení svých předsevzetí

Zdroj: VZP