„Od konce loňského roku až doposud řešíme neustále dotazy podnikatelů, co mají dělat, když si chtějí k silnici postavit reklamu. Někteří z nich totiž byli vyzváni k jejich odstranění, a tak chodí z instituce na instituci a zjišťují, co mají udělat pro to, aby jejich reklamní poutače u cest zůstaly. V první řadě musejí splnit zákonné podmínky, které vůbec nejsou jednoduché,“ říká vedoucí prachatického Dopravního inspektorátu Policie ČR v Prachaticích Martin Grožaj. Jedním dechem dodává, že podle něho je silnice určena k tomu, aby se po ní jezdilo, nikoli aby se stala zónou reklamy.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích mimo jiné říká, že v blízkosti silnic by nemělo být umisťováno nic, co by mohlo snižovat, oslňovat nebo rozptylovat řidičovu pozornost. „Sice zřizování poutačů nezakazuje, ale je zřejmé, že vzhledem k tomu, že rozptylují pozornost, nejsou žádoucí,“ vysvětluje Martin Grožaj. Další zákon říká, že poutače smějí být povoleny jen na pět let. Zároveň upozorňuje, že pokud by mohly poutače rozptylovat pozornost řidičů, musejí být například opatřeny svodidly. „A my při povolování budeme postupovat podle zákona. Zkušenosti totiž jasně říkají, že reklamy u cest jsou nebezpečné,“ dodal Grožaj.

„Bilboardů je kolem cest víc než dost. Když má navíc ještě nějakou pestrou barvu, všimnu si ho skoro vždycky. Zvlášť nebezpečné jsou bilboardy u zatáček. Když jedu z práce domů, už se mi párkrát stalo, že jsem jela do zatáčky rovně. Štěstí bylo, že v protisměru zrovna nejelo žádné auto,“ řekla včera jedna z řidiček Pavla Boháčová z Prachatic.