Nekonečný příběh o postavení Romů a vzdělávání jejich dětí má dnes další pokračování. „Podám na vládě informaci o tom, jak se daří plnit vládní usnesení o integraci romské menšiny. Týká se loňského roku, jak ale potvrdila i letošní analýza ombudsmana o zařazování romských dětí do hlavního vzdělávacího proudu, situace se nijak výrazně nemění," řekla Deníku vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková.

Právě zpráva Pavla Varvařovského rozvířila hladinu veřejného mínění. Pracovníci úřadu ombudsmana navštívili 67 praktických – dříve zvláštních – škol a odhadli, že zhruba třetinu jejich osazenstva tvoří Romové. Do těchto zařízení přitom mají chodit jen děti s lehkým mentálním postižením, nikoliv ze sociálně znevýhodněného prostředí. Pavel Varvařovský došel k závěru, že tomu tak není. Podle mluvčího ministerstva školství Marka Zemana se sice daří počet romských dětí v praktických školách snižovat, ale spokojenost ve Fialově resortu nepanuje. Zvláště po nedávné opakované kritice Amnesty International (AI).

„V českém školství dosud neexistují účinné mechanismy, které by zajistily kontrolu přeřazování žáků do tříd s odlišnými vzdělávacími programy, a to i v tak zásadních otázkách, jako je kvalita poskytnutého vzdělání a jeho soulad s principem nediskriminace," píše se v aktuální zprávě AI. Tisíc slov ale nenahradí zkušenost z praxe. Základní škola Masarykova ve Valašském Meziříčí se před třemi lety dostala do hledáčku ochránců lidských práv.

Začlenění naruby

Rozhodla se totiž otevřít třídu jen pro romské děti. Po bouři nevole se radnice s vedením školy dohodla a segreagci nepřipustila. Vítězství pravdy a lásky ale po třech letech dostalo notné šrámy.
Škola je vnímána jako vzorová, působí zde šest asistentů pedagogů, romské děti nebývale prosperují a dostávají se na střední školy ve větší míře než dříve. Vše tedy klape, až na to, že se ZŠ Masarykova vylidňuje. „Jsme ve městě vnímáni jako ‚cigánská škola' a rodiče z většinové populace k nám svoje děti přestali dávat. Po té aféře v roce 2009 jsme integrovali 13 Romů mezi sedm ostatních dětí.

Výsledkem je, že ve čtvrté třídě máme 13 dětí, z toho 12 romských," popisuje realitu Otto Medek, ředitel školy.
Podle něj jsou přitom romské děti „šikovné, zlobivé, ale vymydlené a voňavé jako všechny ostatní". Dohánět musejí hlavně domácí přípravu. „Máme ve škole klub Zeferino, kde se doučují a píší úkoly," dodává Otto Medek. Jenže ani pozitivní reference nemají na většinovou populaci vliv. Z 200 žáků je 80 romských, ale poměr se postupně překlápí a neromské děti se zapisují do jiných škol.

Zatím zařízení dotuje město, ale až peníze dojdou, ZŠ Masarykova může skončit. „Citelně by nám pomohlo zvýšení normativu na každého romského žáka, abychom udrželi na škole pedagogy. Jinak nám hrozí zavření nebo sloučení," uzavírá ředitel Otto Medek.
Až dnes budou ministři rozebírat řešení romské problematiky, měli by možná začít tímto námětem.

Jak pomáhá stát

V současné době působí na základních školách 458 asistentů pedagoga pro romské žáky. Ministerstvo školství letos vydalo na financování asistentů pro žáky se sociálním znevýhodněním 75 milionů korun. Podle České školní inspekce činí ve školním roce 2011/12 podíl romských žáků v bývalých zvláštních školách 26 procent, což je pokles 
o 8,6 procenta oproti roku 2009/10.

Zdroj: MŠMT