„Dálnice D5 a řidiči po ní jedoucí jsou letos těžce zkoušeni," přiznává mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Jestliže loni silničáři spustili 21 větších staveb a oprav na dálnicích a „jedničkách" v ČR, letos se počet zahájených akcí možná až zdvojnásobí. Řidiči se tak musí obrnit velkou dávkou trpělivosti. Kopat se bude téměř na všech hlavních tazích (viz mapa).

Jako prevenci možných karambolů hodlá i letos ŘSD nasadit do rekonstruovaných úseků měření radary. Týká se to zatím pouze D1. Úsekově se tam kontroluje maximální osmdesátka mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Vedle toho běží veřejná soutěž na nákup dalších pěti úsekových radarů, které by se (až na konci léta) mohly objevit na dalších místech D1. „Vždy ale půjde o opravované úseky, s trvalým měřením nepočítáme. Nechceme budovat Velkého bratra na D1, jde nám jen o prevenci," zdůrazňuje Rýdl. Zároveň ale připouští, že úsekové měření by se mohlo výhledově objevit i na dalších opravovaných úsecích dálnic v ČR, nejenom na D1.

Metla se chystá i na stavební firmy. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce zvýšit pokuty za zpoždění oprav. Reagoval tak na nedávné (hodinové) posunutí zprovoznění D1 u Velké Bíteše. Stavební firmy dostaly sankci deset tisíc korun, což je podle Ťoka málo.

Podle Rýdla ale nejde jen o dodržování termínů. ŘSD letos posílilo stavební dozor. „Na hlavních úsecích provádí naši zaměstnanci kontroly denně. Máme ve smlouvách hned několik typů pokut, ale základ je ohlídat realizaci. Řidiče pokuty nezajímají, nejezdí po pokutách, ale po dálnicích," uzavírá Rýdl.

Přehled připravovaných oprav dálnic