Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jezdit bez povinného ručení se od ledna prodraží

Praha - Za nepojištěné vozidlo se bude muset platit příspěvek do tzv. garančního fondu, může jít až o 300 korun za den.

15.10.2008 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petr Šimr

Vladimír Kubrt ze severních Čech má na zahradě svého domu dvě auta. Jedním jezdí a druhé mu slouží jako depo náhradních dílů. Obě jsou přihlášená, ale povinné ručení má jen ono pojízdné. „Na co to platit dvakrát, když jezdím jen s jedním,“ ťuká si na čelo.

Chcete nejlevnější pojištění? Využijte srovnání povinného ručení.

Od příštího roku ovšem bude podobná praxe hodně drahá, majitelé nepojištěných aut budou muset povinně platit příspěvky do tzv. garančního fondu, ze kterého se platí náhrady škod způsobené autonehodami. A nejde o žádné malé částky, každý den bez pojištění může přijít až na tři sta korun. Rada pro pana Kubrta je tak jediná: odhlašte nejezdící vůz a vraťte registrační značku na úřad.

„Od ledna se zavádí příspěvek nepojištěných osob do garančního fondu na tom principu, že kdo má vozidlo registrováno a nemá povinné ručení, musí za každý den nepojištění zaplatit zákonem stanovený příspěvek,“ říká šéf České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.

Podle něho jezdí každé deváté vozidlo v ČR bez povinného ručení, přičemž tato auta ročně napáchají škody za půl miliardy. Nejsmutnější ale je, že na nezodpovědných řidičích se daří vymoci jen třicet procent náhrad. O zbytek se pak rozdělí ti slušnější v rámci svých pojistek, které poctivě platí.

#nahled|https://g.denik.cz/1/15/info_ruceni_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/1/15/info_ruceni.jpg|INFOGRAFIKA Povinné ručení#

První leden 2009 ovšem přinese výrazný obrat. Česká kancelář pojistitelů bude porovnávat centrální registr vozidel, kde jsou uvedení majitelé aut, a databázi pojištěných vozidel, ve které je zase vedeno, zda má vozidlo povinné ručení a od jaké pojišťovny. Pokud se zjistí, že nějaké auto má tzv. „papíry“ bez povinného ručení, dostane jeho majitel obsílku, aby zaplatil zmiňovaný příspěvek, který např. u osobního vozu do objemu 1850 ccm činí 50 korun na den. Přepočteno na měsíc je to okolo patnácti set.

„Po doručení písemné výzvy k úhradě začne běžet třicetidenní lhůta, v níž může majitel uhradit danou částku či prokázat, že není ten, kdo má platit,“ vysvětluje ředitelka ekonomického a správního úseku ČKP Petra Zlatohlávková. „Pokud dotyčný nereaguje, předáme případ inkasním společnostem, jež budou dluh vymáhat a případně se obrátí na soud,“ uvedla Petra Zlatohlávková.

Nutno dodat, že placení příspěvku nenahradí povinné ručení. I když bude majitel nepojištěného vozu platit do garančního fondu, bude odpovídat za případné škody, dokud si ručení nepořídí.

Potěšující zprávou snad je, že nové opatření by se mohlo dotknout cen pojistek. Například mluvčí České pojišťovny Václav Bálek tvrdí: „Všechny komerční pojišťovny, které dělají povinné ručení, odvádějí do garančního fondu určité částky. Pokud se sníží vyplácená suma za nepojištěná auta, nebude třeba, aby pojišťovny garanční fond tolik doplňovaly. Tedy, čím méně bude neplatičů, tím méně porostou ceny povinného ručení,“ uvedl Václav Bálek.

Ručení na ojetinu je už od osmnácti set

Za kolik se dá v Česku pořídit povinné ručení? Tuto otázku si položila redakce Deníku a oslovila několik předních pojišťoven na trhu.

Aby měly všechny stejné podmínky, uvedli jsme jednotný požadavek: klient vlastní deset let starou Škodu Feilicia o obsahu 1,6 litru, bydlí na maloměstě a je mu čtyřicet pět let.

Bleskový průzkum ukázal, že ceny mají poměrně velký rozptyl, bez bonusů se pohybují od osmnácti set do zhruba pěti tisíc.

Mezi nejlacinější přitom patří například pojišťovna Slavia, Direct, či Česká podnikatelská pojišťovna.

„Při výpočtu pojištění je pro nás důležitý nejen vůz, ale také osoba řidiče, která je klíčová,“ říká například mluvčí pojišťovny Direct Tomáš Zavoral. Velkou roli v ceně pojištění hraje například i věk. „Slavia pojišťovna zvýhodňuje starší řidiče se staršími vozy, protože podle statistik působí nejméně škod,“ nechal se slyšet mluvčí Slavie Rostislav Kocman.

Dvě největší pojišťovny Česká pojišťovna a Kooperativa svou novou nabídku představí v průběhu tohoto týdne.

Za kolik se pořídí roční povinné ručení na felicii

Slavia pojišťovna 1879 Kč
Čes. podnikatel. pojišť. 3454 Kč
Direct 3823 Kč
ČSOB pojišťovna 4248 Kč
Allianz 4383 Kč
Uniqa 4812 Kč
Generali 5280 Kč

Autor: Vojtěch Janda

15.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT