Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlovlak s přejezdem je smrtelná kombinace

Praha – Dalo se nehodě, která včera ve Studénce stála životy dvou lidí, nějak zabránit? Podle některých odborníků za to může i projektování samotných železničních tratí. „Jestliže stavíme vysokorychlostní tratě a necháme na nich přejezdy, bylo jen otázkou času, kdy se podobná nehoda stane," myslí si třeba bývalý vyšetřovatel nehod na železnici Robert Drozda. Takovým nehodám by totiž zamezila mimoúrovňová křížení silnic a železnic.

23.7.2015 44
SDÍLEJ:

Přejezd ve Studénce pár desítek minut po nehodě. Kdyby řidič rozrazil závoru, předešel by tragédii.Foto: Deník/Ivan Pavelek

Nerespektování výstražných světel je totiž jedním 
z nejčastějších příčin nehodových událostí na železnici. Statistiky Drážní inspekce ukazují, že jen loni se na železničních přejezdech stalo 187 nehod, při nichž zahynulo 44 lidí.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že s mimoúrovňovým křížením silnic a tratí to není zase tak jednoduché. Původní projekty totiž s mimoúrovňovým křížením nepočítaly 
a tratě se nacházejí v zastavěném území. „U stávajících tratí je to problém, protože mímoúrovňová trať se musí naprojektovat už od začátku. V zastavěném území je toto řešení ale prakticky nerealizovatelné," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Každopádně s takovým řešením už současné projekty počítají. „Všechny tratě, které jsou projektovány na rychlost vyšší než 160 kilometrů v hodině, jsou připravovány pouze s mimoúrovňovým řešením," doplnil. Taková bude například chystaná trať Brno – Přerov.

Desetkrát dražší

Mimoúrovňové křížení ovšem není levné. Zatímco přejezd vyjde na šest až osm milionů korun, při mimoúrovňovém křížení už projektanti musejí počítat s částkou 60 až 100 milionů korun.

Čísla drážních inspektorů uvádějí, že loni se na přejezdech se závorami stalo 30 nehod. Odborníci ovšem poukazují na to, že nejčastěji řidiči hřeší na přejezdech s výstražnými světly, ale bez závor. Loni na nich zahynulo 25 lidí při 87 nehodách. „To svědčí o lidské blbosti," řekl Robert Drozda.

Přitom řidiči, kteří ignorují červená výstražná světla a vjedou na přejezd, nemají mnoho času, aby se z něho bez úhony dostali a navíc neohrozili ostatní. „Mají asi 20 sekund na to, aby opustili přejezd. Řidič může jedině závoru přerazit a jet. Určitě necouvat," přiblížil Drozda.

Tak se měl podle ředitele Správy železniční dopravní cesty Pavla Surého zachovat i řidič kamionu ve Studénce. „Řidič vjel na přejezd, kdy už dávno blikala výstražná světla. Kdyby přerazil závoru 
a vyjel, tak by k této tragédii nedošlo," řekl v ČT Surý.

Spěch a nepozornost

Podle Evropské agentury pro železnice mají 98 procent nehod na přejezdech na svědomí účastníci silničního provozu. „Nicméně nejedná se o neznalost příslušných předpisů, ale spíše o důsledek spěchu, nepozornosti aktuálně zhoršené kondice řidiče," upřesnil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Důvody, proč polský řidič kamionu na přejezd ve Studénce vjel, zjišťuje policie. Mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Martin Felix nechtěl spekulovat, zda za řidičovými motivy mohl být tlak zaměstnavatele.

Řekl však, že sdružení apeluje na státní dozor, aby se více zaměřil na řidiče z východních zemí, kteří podle něho mají tendence nerespektovat pravidla silničního provozu. „Byl jsem svědkem toho, kdy rumunský řidič moldavského kamionu jel dvacet hodin 
v kuse," dodal Felix.

Autor: Vilém Janouš

23.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 44
SDÍLEJ:
Donald Trump
2 5

Donald Trump nebude po boku Hitlera, Stalina či Merkelové? Skandální

Podzemí. Ilustrační foto.
6

Pražské podzemí se otevírá. Odborníci představí nepřístupné chodby

Občan na Hradě? Českou politiku chce vyléčit „čtyřicetiletý kluk“ Marek Hilšer

/REPORTÁŽ Z PŘEDVOLEBNÍ KAMPANĚ A SETKÁNÍ S VOLIČI/ Zkoumá mozkové nádory, tančí tango a nebojí se ozvat, když se někde děje bezpráví. Teď chce být prezidentem. V osm hodin ráno už před Všeobecnou fakultní nemocnicí v Praze panuje čilý ruch. Blikající sanitky přivážejí pacienty a bojují o drahocenné sekundy. Na protější straně silnice, v Anatomickém ústavu, se čas naopak zastavil. Studenti medicíny tu zrovna začínají první cvičení na pitevnách. 

Komentář Kateřiny Perknerové: Vojtěch Filip, génius reálpolitiky

Komunistická strana Čech a Moravy vyhrála sněmovní volby. Tedy ne na první dobrou, ale na druhou ano. Ačkoli skončila až pátá se 7,76 procenta hlasů, její předseda Vojtěch Filip dokázal za poslední měsíc to, co nikdo před ním.

Zpívající rozhodčí a bezdomovcem po své vůli: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 24. listopadu 2017.

Ladislav Špaček: Na Hrad jsem nastoupil s platem 15 tisíc

ROZHOVOR / FOTOGALERIE / Na setkání s někdejším poradcem prezidenta Václava Havla, pedagogem, spisovatelem, novinářem a mistrem v oboru etikety jsem se těšil. I když mírné obavy, jak se správně chovat ve společnosti Ladislava Špačka, jsem měl. Nebyly na místě. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT