Na tenkou hranici mezi svobodou projevu a propagandou upozorňuje česká pobočka Transparency International (TI). Strany a hnutí stále víc oslovují voliče právě pomocí sociálních sítí. Například pár týdnů před listopadovými prezidentskými volbami v USA byly výdaje na tento typ reklamy odhadnuty na tři miliardy dolarů.

„Online politický marketing je nedílnou součástí virtuální přítomnosti. Jeho regulace je namístě, protože bez ní se otevírá prostor nekalým praktikám,“ říká David Kotora, vedoucí komunikace TI ČR. Vysvětluje, že ačkoliv subjekty musejí politickou reklamu označovat, dá se to poměrně snadno obejít. Stačí, když třetí osoba vytvoří obsah pro konkrétní stranu nebo kandidáta, ale Facebooku (FB) neoznámí, že jde o politickou reklamu. Ten ji pak automaticky bude nasazovat, aniž by zaznamenal, že jde o tento druh propagace.

Jan Outlý, člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí ovšem připomněl, že tato nejvyužívanější sociální síť je ke skryté politické inzerci přísná. „Pokud ji strany nebo třetí subjekty jednoznačně neoznačí, FB takové posty okamžitě maže,“ řekl Deníku.

V knihovně reklam FB se tak objevuje stále větší počet příspěvků, které musejí být započítány do limitu 90 milionů korun na kampaň, ačkoliv vynaložené částky se nemusejí objevit na stranickém transparentním účtu.

Problémem jsou nadále tzv. dark posty, tedy automatizované zobrazování obsahu podle věku, pohlaví či zájmu uživatelů sítí. „V takovém případě není dohledatelný autor, takže ho nelze zpoplatnit,“ upozorňuje Kotora. Digitální marketing je tedy velmi efektivní nástroj, ale zatím chybějí detailní pravidla jeho kontroly. TI proto podporuje novelizaci volebního zákona v oblasti online politické reklamy.