„Tuhle novinku kvituji, ale z toho mentorství mám trošičku obavy. Jezdím už dlouho do firem na školení a mám zkušenost, že většina lidí, kteří si udělali řidičák už dříve, toho dnes o pravidlech moc neví. Mentor by si proto neměl jen tak sednout vedle mladého řidiče a začít s tím jezdit. Měl by se zdokonalit. Pravidla se stále vyvíjejí a každý rok přicházejí nějaké novely. Když se o to někdo deset let nezajímal, měl by si to určitě projít. Existují už kurzy a brožury, co by jako mentor měl dělat,“ upozorňuje Oldřich Žáček z Vlídné autoškoly v Plzni.

Zájem o řidičák na zkoušku v autoškolách narůstá a v drtivé většině bývají nejčastěji uváděnými mentory rodiče. Většina z mladých si dělá řidičák na jejich přání. „Sedmnáctiletých zájemců o řidičák máme zhruba pětinu z celkového počtu našich žáků. A převážně jsou tu proto, že to po nich jejich rodiče požadují,“ potvrzuje Richard Zeman, majitel plzeňské autoškoly Kredit.

Zdroj: Deník/Pavel Bouda

Za mentora si může začínající mladý řidič vybrat kromě jednoho nebo obou rodičů i někoho dalšího, maximálně však čtyři osoby. Každý z nich ale musí podat samostatnou žádost. I na mentory jsou kladeny přísnější nároky. Ti musejí vlastnit alespoň deset let řidičský průkaz na skupinu B, posledních pět let o něj nesměli přijít nebo mít vysloven zákaz řízení. V evidenci nesmějí mít žádný trestný bod, ani být ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel. A samozřejmě s tím musí souhlasit. Zároveň i pro něj platí, že nesmějí požít alkohol ani jinou návykovou látku.

„Takže představa, že tatínka bude vozit z hospody syn nebo dcera, tak to prostě nepůjde. Při silniční kontrole dýchají oba, jak řidič, tak mentor,“ zdůrazňuje Oldřich Žáček.

Od ledna budou dostávat šoféři v Česku řidičský průkaz na zkoušku. Novinka se ovšem nevztahuje pouze na budoucí řidiče
Řidičák na zkoušku se netýká jen nových řidičů. Pozor si musí dát i zkušenější

Mnozí z mladých žáků přicházejí do autoškol už se zkušenostmi s řízením motorových vozidel. „Já jsem si za mentora zvolil tatínka a mamku. Častěji asi budu jezdit s tátou, učil mě řídit ještě dřív, než mi bylo sedmnáct a má víc zkušeností. Jezdit budeme ve starší Fabii po rodičích, oni sami už mají nové auto,“ prozrazuje sedmnáctiletý Jakub Eret.

U novopečených řidičů byl také od 1. ledna letošního roku zaveden nový institut Začínající řidič. Má-li méně než dva roky řidičský průkaz, k dispozici má pouze 6 bodů v bodovém systému. Pokud si je promarní, o řidičák dočasně přijde a musí absolvovat školení začínajících řidičů, které se skládá z jízdy, teorie a dopravně psychologického pohovoru.

Přečtěte si v článku, co vše čeká za novinky řidiče v roce 2024. A že jich není málo
Novinky pro řidiče: Vyšší rychlost na dálnici, řidičák na zkoušku, dražší známka

„Myslím si, že tohle je výrazně dobrý krok. Týká se sice všech, kteří jsou držiteli svého prvního řidičského oprávnění, nejen těch sedmnáctiletých, ale zvláště dobré je to právě pro mladé šoféry,“ dodává Richard Zeman.

V Česku totiž zaviní mladí řidiči ve věku od 18 do 24 let až 20 tisíc dopravních nehod, což je pětina z celkového evidovaného počtu. Zároveň každá desátá oběť na silnicích je mladý řidič. Nejčastější příčinou nehod je nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě a nesprávný způsob jízdy.