Podle TI Valenta ovládá regionální televizi prostřednictvím českých a kyperských společností, což organizace dokládá potvrzeními kyperského ministerstva obchodu a výpisy z českého obchodního rejstříku. TI je přesvědčena, že se tím Valenta provinil proti českému zákonu o střetu zájmů, který zakazuje veřejným funkcionářům osobně ovládat firmy, které provozují rozhlas, televizi nebo vydávají noviny.

TI upozorňuje, že Valenta vlastní více médií, většina z nich ale jsou internetové servery, na které se zákon o střetu zájmů nevztahuje. Organizace to považuje za mezeru v zákoně, kterou by bylo vhodné napravit.

Podezřením na porušení zákona o střetu zájmů se v přestupkovém řízení zabývají úřady v místě bydliště dotyčné osoby. Pokud úřad dojde k závěru, že veřejný funkcionář zákon porušil, udělí mu pokutu do výše 250 tisíc korun. Proti pokutě je možné se odvolat ke krajskému úřadu a následně ke správnímu soudu.

Žádný lex Babiš

Podání podnětu na Valentův údajný střet zájmů podle TI dokládá, že zákon nebyl cílen přímo na Babiše, což v minulosti premiér říkal. "Případ senátora Valenty ukazuje, že novela zákona o střetu zájmů není žádný lex Babiš, ale jde o prevenci rizika permanentní volební kampaně a ovlivňování veřejného mínění skrze média vlastněná politiky," uvedl ředitel české pobočky TI David Ondráčka.

TI podala podnět i na prošetření údajného střetu zájmů u Babiše. Zabývá se jím městský úřad v Černošicích, který premiéra předvolal na dnešek k neveřejnému ústnímu jednání. Podle organizace Babiš ovládá mediální skupinu Mafra, kterou vlastní holding Agrofert. Babiš se brání tím, že holding loni vložil do svěřenského fondu, podle svého názoru tím dostál povinnostem vyplývajícím ze zákona o střetu zájmů.