Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ve Škodovce se stávkovalo kvůli mzdám

MLADÁ BOLESLAV - Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda Auto včera stávkovali za vyšší mzdy. Stávka téměř zastavila výrobu, jednotlivé provozy stávkovaly po 2,5 hodinách. Týkalo se to se všech tří továren firmy v tuzemsku – v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí.

18.4.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Svačina

Poslední nabídka vedení zaručovala zaměstnancům růst platů o 7,5 procenta letos a tři procenta v dalším roce. S tím odbory nesouhlasily a rozhodly se pro stávku. Zatímco odbory tvrdí, že firma během stávky nevyrobila žádné z 2500 aut denní produkce, mluvčí společnosti míní, že několik stovek nových
aut z montážních hal vyjelo. Stávka dnes pokračovat nebude.

„Proběhne další kolo vyjednávání,“ řekl novinářům mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Pokud se odboráři s vedením firmy nedohodnou, obnoví odbory stávku opět ve čtvrtek. Odbory tvrdí, že mají téměř absolutní podporu zaměstnanců, přesto podle zjištění ČTK řada lidí se stávkou nesouhlasila a litovala nepřijetí návrhu vedení podniku na 13procentní zvýšení mezd.

Možnost, že by se ve Škodovce stávkovalo déle, znepokojila některé dodavatele automobilky. Jednodenní stávka by se jejich výroby dotknout neměla. Analytici označují požadavky odborářů za nepřiměřené. Nadměrné zvýšení platů by prý mohlo způsobit propouštění, nárůst cen a zbrzdění růstu ekonomiky. „Neschopnost nalézt kompromis v jedné firmě by ale nemělo být důvodem k zahájení stávky někde jinde,“ myslí si ekonom David Marek.

Stávka je na spadnutí i v Hlinsku

V podniku ETA to vře. Na včerejším shromáždění zaměstnanců vyjádřili lidé podporu svým odborovým představitelům v boji za zvýšení mezd. Zdá se, že zaměstnanci firmy na Chrudimsku jsou připraveni podpořit svůj postoj v případě potřeby i stávkou. Při dosavadních jednáních o kolektivní smlouvě zatím nebylo dosaženo shody.

Odbory požadují po vedení firmy, zabývající se výrobou domácích a kuchyňských spotřebičů, osmiprocentní navýšení mezd. Zástupci firmy jsou ale ochotni přistoupit zatím jen na růst jen o málo přesahující čtyři procenta. Obě strany se tedy vrátily ke svým výchozím stanoviskům. „Vyjednávali
jsme řadu měsíců a už námdošla trpělivost. Cítíme se teď mnohem silnější. Z jedenácti set zaměstnanců nás přišlo podpořit asi sedm stovek pracovníků. Pokud uvážíme, že lidé po noční směně tou dobou odpočívali, byla to přímo vynikající účast,“ říká Alena Šírová, vedoucí zdejší odborové organizace.

Vedení hlineckého podniku považuje dosavadní postup odborářů za porušení gentlemanské dohody. „Řekli jsme si, že budeme jednat a nebudeme do věci zatahovat sdělovací prostředky. Odboráři slovo porušili, my se ale zatím vyjadřovat nebudeme,“ uvádí mluvčí podniku Milan Smutný. Také on věří, že dohoda je stále ještě možná.

Firmy mohou i odejít, varuje ekonom David Marek

Jsou přiměřené požadavky škodováckých odborů?

Navýšení mezd, o sedmnáct procent, není adekvátní. Ale je pravda, že loni měla Škodovka čistý zisk přes deset miliard… Ona by si sice mohla dovolit vyplácet tak vysoké platy, ale na úkor investic, výzkumu, konkurenční schopnosti. Prostě na úkor dlouhodobého rozvoje firmy v České republice.

V Česku se dodnes moc nestávkovalo. Čím to je?

Výkon české ekonomiky táhnou zahraniční firmy, kde je role odborů slabší. Mzdy i ceny se navíc dlouhodobě vyvíjejí v souladu, ekonomika i reálné mzdy rostly. Takže ani nebyl moc důvod stávkovat.

Někteří šéfové odborů postup škodováků kvitují. Hrozí vlna stávek?

Doufám že ne. Stávka je krajní řešení, vyjednávání o mzdách by mělo reflektovat konkrétní podmínky. Neschopnost nalézt kompromis v jedné firmě by neměla být důvodem k zahájení stávky jinde.

Jak můžou firmy na takové požadavky reagovat?

Můžou třeba odejít za lacinější pracovní silou do zahraničí. Dnes není problém přesunout výrobní závod, je to otázkou roku i méně, navíc se jedná o velké koncerny, které mohou velmi snadno navýšit kapacitu jednoho závodu na úkor jiného. Druhé riziko je to, že by mohlo dojít ve větší míře k nahrazení lidské práce strojovou výrobou. Míra mechanizace v českých závodech je nižší než třeba v západní Evropě, třeba právě v automobilovém průmyslu.

Tak trochu ospalý odborářský protest

„Místo fachy jsme měli besídku s povídáním a písničkami. Žádná pořádná stávka to nebyla, takový odvar,“ tak stručně odpověděl na dotazy novinářů zaměstnanec odcházející ze včerejší odpolední směny, který se představil jako Vašek. Podobně včerejší odborářský protest hodnotili také další zaměstnanci. Těm vadilo, že včerejší protest byl podle nich málo vidět. „Měli jsme vyjít ven a pořádně jim tady zakřičet,“ volal další ze zaměstnanců na mikrofony novinářů. „Ani jsem o žádné stávce nevěděla, normálně jsem dělala přes 300 aut. Nevím, kde jste přišli na to, že dnes nevyrobíme žádná auta,“ prohlásila jedna z žen, která odpoledne odcházela z firmy.

Odbory postupně zastavovaly provozy a shromážděné stávkující zaměstnance informovaly o průběhu vyjednávání. Protest začal v šest hodin ráno v lakovně. Na ranní směnu tam přišly desítky lidí. Pracovat ale nezačaly. Místo toho je čekal informační mítink.“ Lidé se shromáždili v prostoru poblíž komunikační chodby v lakovně a poslouchali proslovy odborářského předsedy Jaroslava Povšíka,“ řekl Deníku dobře informovaný zdroj, který byl přímo na místě. Podle něj se všichni hlasitě a spontánně shodovali, že podporují návrh odborářů a hodlají si vybojovat vyšší mzdy.

Před zaměstnanci také celý den vystupoval šéf odborového svazu Josef Středula a kritizoval firmu za to, že má takové obrovské zisky a přitom se snaží rozdělovat jednotu odborářů, když vedení automobilky v pátek snížilo nabídku z navrhovaného 13procentního nárůstu mezd na bezmála polovičních 7,5 procenta. Středula také ostře kritizoval prezidenta Václava Klause, kterému se odborářské požadavky nelíbí. „Vměšuje se do vyjednávání, což neexistuje nikde na světě,“ říkal Středula podle našeho zdroje.

Mezi vystoupeními odborářských funkcionářů pouštěli odboráři písničku Jarka Nohavici – Pane prezidente a také kontroverzní odborářský protestní song, který kritizuje personálního šéfa mladoboleslavské firmy.

18.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Vychovatel 15 500 Kč

Vychovatelé (kromě vychovatelů pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami) VYCHOVATEL/KA ŠKOLNÍ DRUŽINY - Fryšava pod Žákovou horou. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Práce vychovatele nebo pedagoga volného času ve školní družině s dětmi 1.-5.ročníku ZŠ malotřídní školy v časovém rozsahu 11.15 - 15.30 hod., Preferuji uchazeče energického,se zájmem o sport a kulturu všeobecně a vůbec v určitém oboru vyhraněného., První kontakt osobně, telefonicky: 16.-18.8.,20.8.-24.8. v 10.00-12.00 , popř. i v týdnu od 27. do 31.8. nebo emailem.. Pracoviště: Základní škola fryšava pod žákovou horou, okres žďár nad sázavou, příspěvková organizace, 592 04 Fryšava pod Žákovou horou. Informace: Karel Hübner, +420 566 619 240.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 20 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍCI. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: 10.7.2018/ ŘP sk. B výhodou. Výhody: Stravné, možnost ubytování PO-PÁ. Kontakt: Vymyslická Danuše, tel.: 777 746 185 nebo 777 107 404, e-mail: vymyslicka@vovym.cz. Pracoviště: Vojtěch vymyslický, Spálený kopec, č.p. č.e. 621, 692 01 Mikulov na Moravě. Informace: Danuše Vymyslická, +420 777 746 185.

Doprava a logistika - Řidič nákladních vozidel 7,5t 43 000 Kč

Řidič 7,5t Řidič 7,5t Řidič 7,5t Mechanik, přijmeme řidiče nákladních vozidel 7,5t, pro stabilní pravidelnou práci, nejedná se o sběrnou přepravu. Stáří vozidel je 2 roky. Ke sjednání schůzky nás kontaktujte na uvedený MT v prac. dnech 8-17:00 hod.

Doprava a logistika - Řidič/ka sk. B v Praze 35 000 Kč

Řidič v Praze Řidič pro firemní vozidla pick-up nebo dodávky. Dopravní spol. v Praze s vlastním vozovým parkem přijme mezi sebe nové řidiče/řidičky sk. B na pravidelné trasy i mimo Prahu. Práce je každý den zajištěna, práce na vlastní ŽL. Možná i spolupráce formou DPP.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V italském Janově se zřítil most
1 30

Český řidič, který přežil pád mostu, zůstane v nemocnici týden. Zachránil ho pás

Letiště Schiphol v Amsterdamu, ilustrační foto
AKTUALIZUJEME
3

Letiště v Amsterdamu neodbavovalo lety. Systém pomalu obnovuje

Američan vyřešil spory po svém. Ukradl letadlo a narazil s ním do domu manželky

Fatálním způsobem vyřešil manželskou krizi rozzuřený muž z amerického státu Utah. Ten krátce po svém propuštění z vězení ukradl malé letadlo a úmyslně s ním narazil do domu své manželky. Dům začal hořet, žena z něj však dokázala uprchnout. Její manžel při incidentu zemřel.  

Policie už by měla mít na stole žádost komise OKD k předvedení Bakaly

Žádost sněmovní vyšetřovací komise k privatizaci těžební společnosti OKD o předvedení finančníka Zdeňka by už měla být na policejním prezidiu. Novinářům to dnes řekl předseda komise Lukáš Černohorský (Piráti).

Symbolický pramen Labe v Krkonoších vyschl, řeku to neovlivní

/VIDEO/ Extrémní sucho letošního léta se negativně projevuje i na průtoku českých řek včetně Labe. Zatímco na dolním toku klesající hladina odhalila tzv. hladové kameny. V Krkonoších na Labské louce vyschl jeho symbolický pramen. 

Tomáš Klus: Spolu vše zvládneme, ale je třeba mluvit. Věřím, že pravda vítězí

/ROZHOVOR/ Festival Colours of Ostrava odstartoval díky prohlášení Tomáše Kluse velkou bouři v uměleckých kruzích. „Mám ve své smlouvě o dílo klauzuli, kterou si vyhrazuji právo nehrát tam, kde tečou Šéfovy peníze,“ napsal. „Nasmlouvané akce, kde je Mafra mediálním partnerem, rušit nemohu, ale zahrnu tuto výjimku do smluv budoucích.“ A lidé se ptají: neumře Tomáš kvůli bojkotu aktivit Andreje Babiše hlady?

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT