Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce. K tomuto názvu a obsahu slavné knihy Roberta Fulghuma se stále častěji vracejí pedagogičtí odborníci. Z raných školních let si nepamatujete chemické vzorce a matematické rovnice, ale vlídnou paní učitelku, která vám vysvětlila, že i tlusté brýlaté dítě může v životě hodně dokázat.

Jenže právě na vztahové výchovy na školách není čas ani kvalifikovaných sil.

Čerstvé údaje Ústavu pro informace ve vzdělávání například říkají, že sexuální výchovu učí v naprosté většině ženy, na každé desáté škole dokonce pracovník bez odborného pedagogického vzdělání. Což prakticky znamená, že žáci se o sexu, ochraně nenarozeného života i antikoncepci dovídají jen okrajově při hodinách biologie.

Kluci v kuchyni

Obdobnou popelkou je problematika rovných příležitostí. „Českou pohádku poznáte na první pohled. Mámy v ní vaří a tátové řídí letadlo. V britských žije otec s dcerou, starají se o autodílnu a oba jsou Asijaté,“ vysvětluje Ivana Šindlerová z Evropské kontaktní skupiny. Sama je spoluautorkou omalovánek, které dětem představují rodiče v netradičních rolích, třeba tátu pomáhajícího s úkoly a mámu s autíčky. Ještě provokativnější jsou pohlednice Báry Motlové, která neváhá nakreslit papežku nebo muže v typické póze Marilyn Monroe.

Tohle a mnohem víc by měla obsahovat etická výchova. „Školy ji mohou učit už nyní, ale problém je s kvalifikací pedagogů a zařazením do vyučovacího schématu. Od září proto budou mít školy k dispozici zpracované osnovy a celý obsah etické výchovy,“ říká náměstek ministryně školství Jindřich Kitzberger.

Drsný styl EMO

Mnohdy složité návody ale v praxi vypadají docela jednoduše. „Děti poslední dobou například přestávají zdravit. Prvňáčkům tak v hodinách etiky říkám, jak je důležité být otevřený světu, s úsměvem říct zřetelně dobrý den a tím navázat kontakt,“ vysvětluje nadšeně ředitelka ZŠ Na Výběžku Liberec Miluše Menšíková.

Umí si však poradit i s osmáky, kteří se naopak záměrně světu uzavírají. „Jejich svět je často temný, drsný a provokativní. Styl EMO vede k sebepoškozování, odmítání života. Já s nimi o tom mluvím. Jejich komiksy na dané téma rozebíráme stranu po straně. Vždyť s nimi jinak o tom nikdo nemluví,“ svěřuje se Menšíková.

Takže etická výchova, která se může učit samostatně i v rámci jiných předmětů vlastně směřuje k jedinému: vést děti k úctě k sobě i ostatním, zvládání emocí, schopnosti se prosadit, ale nepřeceňovat síly, vyjít s ostatními.