Asi čtyřicet velkých a malých školáků sleduje na velkém monitoru krátká videa. Zachycují snímky mladých násilníků natáčející na mobily šikanu. Následují fotopříběhy obětí.

Záběry ukazují zavazování tkaniček i mlácení na WC. „Natoč, jak ho bijem!“ – „Koukněte, jak mu to nandám!“ – „Nebij mě, prosím!“ – „Půjde to na internet!“ – „Proč já?“ – „Jak se mám bránit?“ píše se v titulcích. Videa podbarvená říznou i dojemnou hudbou končí radami pro oběti a výzvami, aby kyberšikaně čelili s rodiči, učiteli i s policií.

Děti se učí přes emoce

Jedna malá školačka se v sále rozpláče a přitulí se k učitelce. Druhá pedagožka všem znovu vysvětluje, co je to kyberšikana a jak ji řešit.
„I já jsem měla slzy v očích, když jsem ta videa poprvé viděla,“ říká po projekci Deníku. Videa s názornými ukázkami bezpráví, které se může dít kdekoliv, dělaly samy děti.

V ČR ojedinělou vzdělávací terapii zkoušejí ve 14. ZŠ v Mostě. „Kyberšikana je vážná a nebezpečná věc. Dotýká se všech dětí. Nemůžeme připustit, aby se rozšířila,“ říká Eva Stanková, autorka projektu a učitelka rodinné výchovy a tělocviku.

Žáci dostali kameru a mohli tvořit

Školní projekt Jak s mobilem bezpečně aneb boj s kyberšikanou vyhrál celostátní soutěž Jaxmobilem vyhlášenou telefonním operátorem. Ten věnoval škole 30 tisíc korun. Škola koupila kameru pro dvacet spolupracujících žáků, kteří dělají ve škole prevenci. Za zbylé peníze pořídila ceny pro autory nejlepších prací na téma Kyberšikana – fotoaparáty, mobily, MP3 a flashky. Přehlídka filmů, výtvarných a literárních děl potrvá týden.

„Děti vytvořily šedesát prací a osm videí. To jsem nečekala. Vznikly i básně a komiksy,“ dodává Stanková. Děti hlasováním určí vítěze v každé kategorii. Vyhlášení výsledků je 27. října ve školním kinosále. „Tento projekt podporuji všemi deseti,“ říká ředitelka školy Jana Klanicová.

Krev nahradila marmeláda

Zatímco většina dětských režisérů stáhla instruktážní snímky z internetu, Petra Brožová a Kateřina Hakelová ze 7. D vytvořily originální videoklip. Natočily drama o dívce, která spáchá sebevraždu kvůli videu zveřejněnému ze msty na internetu. „Nápad byl náš. Všechno to udělat trvalo asi dvě hodiny,“ říkají dokumentaristky a herečky. Krev nahradily marmeládou, nůž daly ostřím vzhůru.

Policisté řešili na Mostecku už desítky případů kyberšikany. Devadesát procent pachatelů vypátrali. Většinou to byli pachatelé trestných činů poškozování cizích práv, vydírání, pomluva či násilí proti skupině osob či jednotlivci. „Obětí kyberšikany přibývá. Potvrzují to statistiky. Snaha 14. ZŠ je určitě dobrý počin,“ říká mostecká policejní mluvčí Ludmila Světláková. Pokud je obětí dítě, mělo by se svěřit učiteli a rodičům. Problémem je, že řada dětí kyberšikanu nedokáže poznat. Policisté radí, aby si oběti výhružné sms a další útočné materiály archivovali. Pokud se oběť obrátí na policii, archiv slouží jako důkaz.

CO JE TO KYBERŠIKANA

Kyberšikanu (cyberbullying) definujeme jako zneužití informačních komunikačních technologií, zejména pak mobilních telefonů a internetu, k takovým činnostem, které mají někoho záměrně vyvést z rovnováhy. Je to jedna z forem šikany. Problémem je, že děti a mladí lidé za těmito projevy šikanu vůbec nemusí vidět. A protože nepoznají, že se jedná o šikanu, neví, jak se s ní vypořádat. Cítí se osamělé a mají mít pocit, že lidé kolem nich jejich problém nepochopí. Je velmi důležité začít se této problematice věnovat, protože obětí kyberšikany neustále přibývá (např. podle studie pro fond Anti-Bullying Aliance se terčem kyberšikany stalo už 22 % lidí od 11 do 16 let, Londýn).