Čtenářské kluby jsou jedním z programů obecně prospěšné společnost Nová škola. Jejich cílem je ukázat dětem ze základních (i mateřských) škol, a to i těm, které mají specifické vzdělávací potřeby, radost ze čtení a příjemného času stráveného nad knížkou. Spolupracující pedagogové, odborní asistenti a knihovníci v celé republice se úspěšně snaží o šíření zájmu o čtenářské kluby fungujících ve školách či knihovnách a zasazují se o prohlubování zájmu o čtení vůbec.

Podle Nové školy čtenářské kluby přispívají k větší čtenářské gramotnosti dětí, která je i základem pozdější obecné vzdělanosti. Podle nedávných výzkumů přináší pravidelná četba dětem nejen radost, ale také lepší školní výsledky nejen v českém jazyce, ale například i v matematice.

Ilustrační foto.
Jak správně pojistit dítě? Lepší je vždy dlouhodobě

Čtenáře přijde tentokrát povzbudit a nalákat i Listování, zvláštní druh scénického čtení, které dětem velice poutavou formou předkládá zcela nový zážitek z četby. Pravidelné odpolední kroužky, jejichž cílem je představit četbu jako zábavnou a smysluplnou činnost, jsou otevřeny i dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Ale nejen dětem.

V současnosti funguje osm tzv. Center kolegiální podpory určených pro pedagogy, knihovnice, rodiče a zájemce o dětské čtenářství z řad široké veřejnosti. Tato pravidelná setkání slouží nejen jako možnost výměny zkušeností a zdroj inspirace, ale i jako motivace k založení si vlastního čtenářského klubu pro dospělé. Pro dospělé zájemce o dětské čtenářství přichystala jednotlivá Centra kolegiální podpory řadu  akcí.

Například 18. října od 15.30 v prostorách ZŠ Květnového vítězství na Praze 11 ukáže populární spisovatelka Klára Smolíková účastníkům setkání několik způsobů, jak lze využít komiks ve výuce.

Ilustrační foto
Vnitro poslalo do zemí čelících migrační krizi 200 milionů

Zkušenosti z klubové práce jsou pak průběžně zveřejňovány na stránkách www.ctenarskekluby.cz, kde je možné kromě lekcí a různých metodických textů najít anotace dětských knih včetně jejich roztřídění podle čtenářské úrovně.

Tři pilíře klubové práce

1. sdílení vlastního čtenářství spolu s doporučováním si četby navzájem (zde klademe důraz na vrstevnické doporučování, které je hlavním faktorem při výběru knihy a v motivaci k četbě vůbec)
2. "odcházej domů s knihou" - půjčování knih domů – podle jasně daných pravidel, která si každá škola individuálně nastaví
3. „čti si přímo v klubu“ během samotné schůzky s důrazem na samostatné čtení knih dle vlastního výběru formou dílny čtení