Čtenářské kluby jsou jedním z programů obecně prospěšné společnost Nová škola. Jejich cílem je ukázat dětem ze základních (i mateřských) škol, a to i těm, které mají specifické vzdělávací potřeby, radost ze čtení a příjemného času stráveného nad knížkou. Spolupracující pedagogové, odborní asistenti a knihovníci v celé republice se úspěšně snaží o šíření zájmu o čtenářské kluby fungujících ve školách či knihovnách a zasazují se o prohlubování zájmu o čtení vůbec.

Podle Nové školy čtenářské kluby přispívají k větší čtenářské gramotnosti dětí, která je i základem pozdější obecné vzdělanosti. Podle nedávných výzkumů přináší pravidelná četba dětem nejen radost, ale také lepší školní výsledky nejen v českém jazyce, ale například i v matematice.

Čtenáře přijde tentokrát povzbudit a nalákat i Listování, zvláštní druh scénického čtení, které dětem velice poutavou formou předkládá zcela nový zážitek z četby. Pravidelné odpolední kroužky, jejichž cílem je představit četbu jako zábavnou a smysluplnou činnost, jsou otevřeny i dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Ale nejen dětem.

V současnosti funguje osm tzv. Center kolegiální podpory určených pro pedagogy, knihovnice, rodiče a zájemce o dětské čtenářství z řad široké veřejnosti. Tato pravidelná setkání slouží nejen jako možnost výměny zkušeností a zdroj inspirace, ale i jako motivace k založení si vlastního čtenářského klubu pro dospělé. Pro dospělé zájemce o dětské čtenářství přichystala jednotlivá Centra kolegiální podpory řadu  akcí.

Například 18. října od 15.30 v prostorách ZŠ Květnového vítězství na Praze 11 ukáže populární spisovatelka Klára Smolíková účastníkům setkání několik způsobů, jak lze využít komiks ve výuce.

Zkušenosti z klubové práce jsou pak průběžně zveřejňovány na stránkách www.ctenarskekluby.cz, kde je možné kromě lekcí a různých metodických textů najít anotace dětských knih včetně jejich roztřídění podle čtenářské úrovně.

Tři pilíře klubové práce

1. sdílení vlastního čtenářství spolu s doporučováním si četby navzájem (zde klademe důraz na vrstevnické doporučování, které je hlavním faktorem při výběru knihy a v motivaci k četbě vůbec)
2. "odcházej domů s knihou" - půjčování knih domů – podle jasně daných pravidel, která si každá škola individuálně nastaví
3. „čti si přímo v klubu“ během samotné schůzky s důrazem na samostatné čtení knih dle vlastního výběru formou dílny čtení