Lidovci zdůraznili, že zásadní je obnovení běžného provozu škol od 1. září. "Nesmí opět nastat plošné narušení výuky. Chodit do školy je totiž normální," uvedl v tiskové zprávě poslanec Marek Výborný. Souhlasí s některými hygienickými pravidly, jako je větrání tříd nebo mytí rukou. Naopak pravidla pro nošení roušek, které mají žáci mít na chodbách, ale už ne ve třídách, považuje v nynější situaci za zbytečná. "Nošení roušek by se mělo zavádět až v případech zvýšeného rizika. Toto rozdělení mi smysl nedává," uvedl.

Poslanec Petr Gazdík (STAN) uvítal, že vůbec nějaký manuál pro školy vznikl. I on ale kritizoval pravidla pro nošení roušek a upozornil na to, že další opatření bude obtížné naplnit. "Pokyny typu 'žáci ze třídy A se nebudou stýkat se žáky ze třídy B' na mě spíš působí jako zákaz z filmu Obecná škola 'neolizujte za mrazu kovové zábradlí'. Myslím, že takové zákazy spíše podnítí děti, aby přesně to udělaly," napsal poslanec ČTK.

Gazdík zároveň upozornil na to, že naplnění obsahu manuálu bude náročná práce pro ředitele škol. "Manuál jako celek na mě působí jako 'něco se dělat musí, tak aspoň toto, i když tak přesně nevíme, proč právě takto'," uvedl poslanec školského výboru.

Výborný uvedl, že ředitelé škol budou muset řešit i fungování školních družin, ve kterých jsou obvykle děti z různých tříd, ale ministerstvo doporučuje děti i v nich držet rozdělené. "U školních družin je zachován chaos," uvedl Výborný.

Pravidla jako celek kritizoval místopředseda ODS Martin Kupka. "Pro vládu je evidentně mediálně zajímavější řešit cestování do Chorvatska nebo fotbalovou ligu, protože pravidla pro zahájení školního vyučování jsou zase obvyklou směsicí alibismu, bezradnosti a improvizace, jako by nad nimi někdo začal přemýšlet teprve předevčírem," napsal na twitteru.

Manuál pro školy měl být podle odborů v doporučeních přesnější

Manuál pro školy kvůli covidu-19 měl být podle předsedy školských odborů Františka Dobšíka v závazných pokynech a doporučeních přesnější. Řekl to ČTK v reakci na dnes zveřejněné pokyny pro ředitele škol. Do konce prázdnin se podle něj ještě sejde školská tripartita, jednat se bude i o platech.

"Je dobře, že ministerstvo roztřídilo, co je informativní, doporučující, potažmo závazné," uvedl. Některé body podle něj ale bylo třeba více specifikovat. "A z hlediska prevence a osvěty mohly být některé věci jinak," dodal.

Případná opatření ve školách se budou řídit podle takzvaného semaforu, mapy okresů podle rizika nákazy. Podle míry rizika se pak nastaví i přísnější opatření pro chod škol. Zásadní podle Dobšíka bude komunikace krajských hygienických stanic směrem ke školám. "Doufám, že to bude fungovat dobře a nedojde k nějaké administrativní válce. Škola je přeci jen jiné zařízení než obchod nebo lékárna, kde se lidé potkají jen na chvilku. Kontakt je tam větší," dodal.

Podle Dobšíka manuál příliš nezohledňuje, že na druhých stupních základních škol nebo na středních školách se žáci při výuce potkávají i napříč třídami. "Asi se hřeší na to, že starší děti nejsou tak rizikové. Jsou sociálně vyspělejší, kázeň je větší, ale na to nelze spoléhat," uvedl.

Manuál se podle něj bude ještě dál ladit. Jednat o něm odbory chtějí ještě do konce prázdnin, sejít se má proto školská tripartita, tedy zástupci ministerstva, zaměstnavatelů a zaměstnanců.

Pokud jde o bezpečnost práce a vymezení rizik, mohlo být podle Dobšíka ministerstvo náročnější. "Osobně bych apeloval na to, aby lidé, kteří mají zdravotní potíže, byli zahrnuti do možnosti dobrovolného testování, případně aby jim zaměstnavatel vyšel vstříc a více je ochránil, pokud už budou učit," dodal. Možnost nosit roušku nepovažuje za dostatečnou ochranu. Na požadavek odborů na testování pro učitele zdarma podle něj ministerstvo nereagovalo.

Učitelů v seniorním věku je podle odhadů asi pět procent. Odbory si podle Dobšíka před prázdninami dělaly přehled, jestli někteří chtějí kvůli riziku nákazy covidem-19 skončit. Nepůjde podle něj ani o desítky, spíš o jednotlivce. Podobě mohou návrat do škol zvažovat i učitelky, které otěhotní a nákazy se obávají. I ty pak mohou ve školách chybět.

Školské spolky: Je dobře, že manuály obsahují hlavně doporučení  

Omezit setkávání dětí z různých tříd ve středních školách, jak to doporučuje ministerstvo školství s hygieniky v manuálech k fungování škol v novém školním roce, není podle zástupců školských spolků reálné. Znamenalo by to podle nich zásah do rozvrhu tříd a chodu celé školy. Podle předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renaty Schejbalové a šéfa Asociace ředitelů základních škol Michala Černého je dobře, že manuály obsahují hlavně doporučení a školy z nich nebudou muset všechna dodržovat.

Podle Schejbalové nebude možné setkávání žáků z různých tříd ve středních školách zabránit. "My třeba máme na jazyky studenty rozdělené napříč třídami podle pokročilosti. Na semináře se hlásí ze všech tříd podle zájmu," řekla ČTK. Omezit potkávání tříd by podle ní mohlo být realizovatelné nejlépe na prvním stupni, hůře na druhém stupni základních škol.

Předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý uvedl, že se bude řídit jen těmi doporučeními, která budou možná. "Nezbytné přesuny a míchání žáků ale dělat budeme," řekl Černý, který vede Masarykovu základní školu v pražských Klánovicích. Také podle předsedy spolku Pedagogická komora Radka Sárköziho nebude možné setkávání žáků z různých skupin zcela zabránit. Doporučením se podle něj nebude možné řídit ani v základních uměleckých školách či zájmových kroužcích, na kterých se setkávají žáci z několika tříd či škol.

Podle Černého bude pro učitele největší výzvou doučit individuálně žáky látku, kterou nestihli probrat kvůli jarní distanční výuce. "Na začátku bude obtížné důkladně zmapovat mezery dětí, které na jaře získaly, a individuálně jim pomoci tyto mezery zaplnit," dodal.

Podle Schejbalové manuál obsahuje převážně pokyny, se kterými ředitelé počítali. "Není tam nic převratného, co by se muselo řešit," řekla. Manuály podle ní mohou ředitelům pomoct k tomu, aby si ujasnili, jak mají při přípravě nového školního roku postupovat. Materiál je podle ní přehlednější, než byly první manuály k ochraně proti koronaviru, které školy dostaly v dubnu. Uvítala také, že většina pokynů je doporučujících.

Předpokládá, že do škol nastoupí v září i pedagogové, pro které by třeba mohla být nákaza covidem-19 riziková. "Já si nedovedu představit, že by učitel nenastoupil, protože se cítí ohrožen nebo že by měl obavu z toho, že se nakazí," řekla. Poukázala na to, že riziku nákazy jsou vystaveni i zdravotníci či prodavačky v obchodech. Žáci a vedení škol by podle ní měli respektovat, pokud bude učitel od dětí i ve třídě vyžadovat, aby nosily roušky. Ty budou jinak povinné jen mimo třídy.