„U nás je Městská policie na přechodech celý první týden a někde je i státní policie. Uvítali bychom, kdyby byli policisté přítomní na přechodech po celý školní rok, především před začátkem vyučování. Usilovali jsme o to již v minulých letech, ale Policie ČR má bohužel málo pracovníků,“ potvrzuje například ředitel základní školy v Tachově Zdeněk Hnát. O tom, že policistů je před školami potřeba, svědčí i statistika ministerstva vnitra: k největšímu počtu nehod dochází v obcích a městech. A právě v nich se nachází největší množství škol. „Očekávám, že se na tato riziková místa zaměří nový ředitel dopravní policie Martin Červíček,“ řekl Deníku ministr vnitra Ivan Langer.

Na úvod školního roku policie připravila preventivní akci s názvem Zebra, která má děti i dospělé upozornit na to, že nemají bezhlavě vstupovat od vozovky. Jen za posledních šest let totiž zemřelo na přechodech 296 chodců, z toho 18 dětí. Zajistit bezpečnost v okolí škol ovšem lze i bez účasti policie. Dokládají to i zahraniční zkušenosti.

„Například v Anglii existují takzvaní lollipop people, což jsou dobrovolníci nebo důchodci. Ti pak stojí na přechodech s cedulí STOP a pomáhají školákům v bezpečném přechodu silnice. Běžnou pomůckou žáků základních škol tam jsou i reflexní vesty,“ řekl Deníku Tomáš Studeník ze společnosti Westminster. O podobném systému dobrovolníků se ale zatím v Česku neuvažuje.

I rodiče chtějí policisty

Více policistů před školami by uvítali i samotní rodiče. Začátek roku je pro ně znamená opětovné řešení problému, jak zajistit bezpečný přesun dětí do školy. "Moje nejmladší dcera nastoupí tento rok do první třídy. Na cestě do školy je jedna hlavní ulice, bojím se ji pustit samotnou,“ říká například matka tří dětí Alice Nováková z Poděbrad. V jejím městě se uvažovalo o zavedení školního autobusu, nakonec ale z celého záměru sešlo.

Pracujícím rodičům větších dětí tak často nezbývá nic jiného, než pustit je do školy samotné. A to i přesto, že je může čekat nebezpečné přecházení a cesta kolem rušných komunikací.