Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před sto lety: Slavný letecký závod uspořádali Schichtovi

Ústí nad Labem, ČR - Lohner Parasol, Lohner Pfeilflieger, Etrich Taube. Letadla, s nimiž průkopníci letectví zápasili o 100 tisíc rakouských korun ve velkém leteckém závodě. Pořádali ho ústečtí průmyslníci, Heinrich a Georg Schichtovi.

19.4.2014 2
SDÍLEJ:

Schichtův závod vyhrál pilot Viktor Wittmann, na snímku při mezipřistání v Terezíně.Foto: Státní okresní archiv Litoměřice

Závod sledovaly desetitisíce lidí. Jeden z pilotů při něm zahynul. Trasa vedla z Vídně do Prahy, Terezína, Brna, Budapešti a zpět do Vídně.

Ovšem piloti zalétli i do Ústí a na den přesně před sto lety zvedli obrovskou pozornost. „Lidé už od rána zaplnili ulice města," líčil událost ústecký historik Martin Krsek.

Mnozí z nich viděli letadlo poprvé v životě. Do Terezína, kde měli závodníci letiště, přicestovalo na třicet tisíc lidí. Ústí ovšem neleželo na trase závodu. Let sem představoval pouze nepovinnou smyčku.

Nakonec přilétli pouze tři z nich. Nadporučík Robert Baar, pod pseudonymem Leopold Bareth, na letounu Lohner Pfeilflieger, Ferdinand Konschel na stroji Etrich Taube a Alois Stiploschek na letadle Lohner Parasol. Pod pseudonymem letělo Schichtův závod povícero vojenských pilotů.

Vojáci inkognito

Podle Jiřího Rajlicha, odborníka na letectví z Vojenského historického ústavu v Praze, museli zakrýt svůj vojenský statut. „Nechtěli dráždit tradicionalistické plukovníky, kteří na letadla shlíželi jako na zbytečnost. Uznávali pro důstojníky jen dva sporty. Šerm a jezdectví."

ČÍSLO DNE: 100Rovných sto let v sobotu uplyne od startu leteckého závodu, který uspořádali bratři Johann a Georg Schichtovi. Jako výhru věnovali 100 tisíc rakouských korun, tehdy velmi vysokou sumu. Závod vyhrál Viktor Wittmann.

V Schichtově závodě soutěžil i český aviatik Eugen Čihák. Pronásledovala ho ale smůla. V den startu nouzově přistál a odstoupil. Pro technické potíže nouzově přistál i Viktor Wittmann, budoucí vítěz Schichtovy ceny.

Bohužel během závodu 24. dubna 1914 u Zwettlu zahynul Raimund Karl Pitschmann z Vamberka. „Letěl s novým strojem," líčil Martin Krsek. „Nezvládl ještě jeho pilotáž a v prvním kole nezávodil."

Před druhým kolem pak vyrazil mimo soutěž na trasu kola prvního. Navíc jej na sedm set kilometrů dlouhé trase zastihla plískanice. Zkolaboval a letadlo se zřítilo.

Za necelé čtyři měsíce slávu pilotů zastínila první světová válka.

Autor: Janni Vorlíček

19.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Alžběta II. a princ Philip slaví platinovou svatbu
7

Britská královna Alžběta II. a princ Philip oslaví zítra platinovou svatbu

Prezidentem by se stal Zeman. Volilo by jej 41,5 procenta. Druhý by byl Drahoš

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše by volilo 30,5 procenta lidí a textaře Michala Horáčka 16,5 procenta. Další kandidáti mají výrazný odstup. Na čtvrtém místě je bývalý premiér Mirek Topolánek se čtyřmi procenty.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT