Je jednou z obětí šmejdů, kteří začali na důchodce líčit 
i na internetu. Všimli si totiž, že roste počet seniorů, kteří jsou pravidelně on-line. Podle průzkumu společnosti Intel dostalo zprávu od podvodníka už 74 procent Čechů, a to včetně seniorů. „Praktiky on-line šmejdů jsou velmi důmyslné 
a kromě nabídky předraženého zboží je ohrožují předlužením, citovým vydíráním či zcizením osobního majetku včetně vytunelování bankovních účtů," přiblížila Šárka Soudková z Národního centra bezpečnějšího internetu.

Citové vydírání

Odhady, kolik důchodců bylo šmejdy na internetu podvedeno, nejsou optimistické. „Zhruba každý druhý senior využívá e-mail a pravidelně hledá informace na internetu. Podvedených je mnoho, ale jen malá část podvod přizná a ještě menší se aktivně brání. Starší lidé se stydí a nesvěří se ani svým dětem a neziskovým organizacím, které by jim mohly pomoci," uvedl ředitel neziskové organizace Život 90 Jan Lorman, podle něhož jsou na internetu okradeny tisíce důchodců ročně. Jejich počet prý přitom strmě roste.

Ví, o čem mluví, protože se sám stal obětí takového podvodu. E-mailem před časem obdržel nabídku na zásilku encyklopedie Domácí lékař na pokračování. Jeden balíček 
s 12 listy stál 59 korun. Firma ovšem zamlčela, že balíčků bude 75. Nakonec se celková cena knihy vyšplhala na 8602 korun, a navíc encyklopedie nebyla kompletní. „Rozhodl jsem se bránit, nejsem ovce. Poslali na mě dokonce tvrdou vymahačskou firmu," upozornil Lorman.

Šmejdi podle něho počítají 
s tím, že lidé raději zaplatí, než aby se soudili s nejistým výsledkem. „Zákon je v tomto ohledu na naší straně," doplnil.

Podobné případy nemohla pominout ani policie. Šéf odboru informační kriminality policejního prezidia Karel Kuchařík upozornil, že navzdory častému varování se stále najde početná skupina lidí, která podvodníkům uvěří. „Dle našich zkušeností jsou zejména senioři na internetu ohroženi sociálním inženýringem, a to včetně podvodných e-mailů definovaných jako takzvané nigerijské dopisy," upřesnil Kuchařík.

Soudková z Národního centra bezpečnějšího internetu upozornila, že podvodníci 
v poslední době přicházejí se sofistikovanějšími a nebezpečnějšími metodami – psychickou manipulací. Podvodníci na internetových seznamkách pod smyšlenou identitou navážou s obětí důvěrný vztah a pak se z ní snaží citovým vydíráním vylákat peníze.

Podobnou zkušenost má pětašedesátiletá paní Martina. „Na Facebooku jsem se seznámila s přítelkyní. Moc dobře jsme si povídaly a občas i zavolaly. Najednou se odmlčela a já pak s hrůzou zjistila, že je vážně nemocná. Požádala mě o padesátitisícovou půjčku, kterou jsem jí ráda poskytla. Pak už se neozvala a telefon nebere," vzpomíná.

Nejde ovšem pouze o internet, kde šmejdi hledají nové příležitosti. Z klasických předváděcích akcí se snaží vetřít do domácností svých obětí v podobě podomního prodeje. A to i přes to, že řada měst a obcí tuto formu byznysu na svém území vyhláškou zakazuje. „Rozhodně bych neřekla, že se snížil počet podomních prodejců, spíše naopak. Přibývá také stížností na podomní prodejce, tedy na jejich praktiky, ve kterých jsou stále vynalézavější," řekla včera ČTK předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace Gerta Mazalová.

Záludný telefonát

Tito prodejci ale žádné vyhlášky a zákazy vůbec nerespektují, přičemž je neodrazují ani pokuty, které mohou dosáhnout až dvou set tisíc korun. „Jejich základ zůstává stejný, je to psychický nátlak a poskytování nepravdivých informací. Na to si spotřebitelé stěžují nejvíce. Také na klamavé, až podvodné praktiky, které podomní prodejci stále používají, například při podomních nabídkách prodeje energií," přiblížila šéfka sdružení.

V některých případech se ovšem šmejdi uchylují k opravdovým záludnostem. Pracovníci České obchodní inspekce v poslední době zaznamenali případy, kdy se zástupci předváděcích firem vydávali za spotřebitelského ombuds-mana, který jim pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Přitom s touto firmu senior už uzavřel nějakou smlouvu na předváděcí akci. „Vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Na začátku je opět telefonát, kterým se snaží prodávající přimět seniora k návštěvě akce," přiblížil mluvčí inspektorů Jiří Fröhlich.

Jak už ovšem uvedl Jan Lorman, zákon je na straně spotřebitele, což potvrzuje Marek Pavlovský z advokátní kanceláře Syrůčková, Pavlovský, Hartmannová a spol. Podle občanského zákoníku totiž musí být smluvní vztahy vyrovnané, a nikoli výhodné jen pro jednu stranu. Lepší je však se soudnímu sporu zcela vyhnout. „Znamená to nereagovat na nevyžádané nabídky 
a rozhodně neuzavírat jakékoliv smlouvy telefonicky," dodal Pavlovský.

Šmejdi na internetu.