ČTK to řekl Marcel Mourek, plzeňský ambasador asociace, která sdružuje konkurenční evropské výrobce bezpečnostních prvků včetně českých, pobočku má i v ČR. V horku podle něj každý rok roste počet nehod se zraněním nebo smrtelných.

"Delší trasy rozdělte do menších úseků, při únavě zastavte a odpočiňte si. Počítejte se zdržením v kolonách a nenechte se vyvést z míry," uvedl. Přechody mezi horkem a chladem podle Mourka oslabují organismus, řidiči obecně v létě méně spí. "Předvídejte chyby ostatních. Nedání přednosti na křižovatce, riskantní předjíždějí a nesoustředění mohou být fatálními faktory nehody s původem v horkém počasí," uvedl.

Podle něj je nutné mít ve voze vždy alespoň dva litry vody pro každého pasažéra. "Během zastávek vždy pijte a dodržujte pitný režim. Může se stát, že budete nuceni zastavit v koloně, teplota v autě bude narůstat, budete muset vypnout motor. Riziko dehydratace může být smrtelné," uvedl. Ohroženi jsou hlavně senioři a děti.

Pozor na rozteklý asfalt

Extrémní horko podle asociace také deformuje svodidla a mobilní zábrany. "EABS v červencovém vedru upozornila na vznik nebezpečných pevných překážek v podobě vyosení dočasných betonových zábran na rekonstruované dálnici D1," uvedl Mourek. Svodidlo pak podle něj přestává plnit funkci a stává se z něj pevná překážka, do níž může řidič narazit. "Jde o chybnou instalaci betonového zádržného systému. Správně se využívají dilatační mezery, na D1 asi došlo k chybě," řekl.

K nehodě může přispět i rozteklý asfalt a snížená přilnavost pneumatik vlivem horka. Časté letní opravy a odjezdy na dovolenou vyvolávají kolony i změny trasy. "Využijte mobilní aplikace o dopravě a uzavírkách ještě doma. Když projíždíte opravovaným úsekem, dejte zvýšený pozor na silničáře ve vozovce. I oni jsou unavení z horka a mohou dělat chyby. V úsecích s omezenou rychlostí ji dodržujte," doporučuje asociace řidičům.