Řeč je například o základní škole v Luži na Chrudimsku, kde se rodiče žáků jedné třídy postavili proti velkému rozdílu počtu Romů v paralelní třídě. Nelíbí se jim, že v 1.B polovinu žáků tvoří Romové, zatímco v 1.A je Rom jen jeden. Čtyři rodiny se dokonce rozhodly, že jejich dítě bude za školou dojíždět do sedm kilometrů vzdálené Skutče.
„Své rozčarování jsme sdělili panu řediteli a nebyli jsme sami. Ředitel uspořádal třídní schůzku všech rodičů, kde se vše pohádalo, naše bílá polovina byla označena za rasisty a nic se nevyřešilo," uvedl jeden z otců Petr Vostřel.
Pro děti se zdravotním postižením
V příštích letech by se tyto neshody a drobné protesty mohly týkat více škol, ministerstvo školství totiž připravuje vyhlášku, kterou chce zpřísnit pravidla pro zařazení dětí do speciálních škol. Ty jsou určeny zejména dětem se zdravotním postižením. Podle odhadů do takových škol dochází až třetina Romů, kteří většinou postižení nejsou. Podle odborníků na lidská práva je to zbytečné, oddělení navíc negativně podporuje diskriminaci.
Podle nynějších pravidel mohou speciální školu navštěvovat zdravotně znevýhodnění žáci a po dobu pěti měsíců také děti ze sociálně slabých rodin. V rámci takzvaných diagnostických pobytů mohou do takové školy docházet také ti, kteří výuku v běžné třídě nezvládají. Řada romských žáků se tak před klasickou základní školou „uklidí" do speciálních zařízení, kde jim je lépe. Mají méně učiva a lepší známky. Nová vyhláška by takové žáky měla poslat do běžných tříd.
„Romské děti jsou v nezanedbatelné míře umisťovány mimo hlavní vzdělávací proud, takže dochází k jejich diskriminaci," přiznává ministerstvo školství. „Přijetím navrhovaných změn navíc dojde ke zlepšení podmínek vzdělávání žáků se speciálními potřebami, jejichž úspěšné vzdělávání ve školách hlavního proudu patří k prioritám vlády," uvádí dále ministerstvo v důvodové zprávě.
Odstranění segregace českých Romů
Od změn si slibuje zejména snížení segregace Romů ve školách, kvůli kterému je Česká republika několik let kritizována. Například loni v říjnu k odstranění segregace českých Romů ve školách vyzvala Rada OSN, příznivé nejsou ani zprávy mezinárodní organizace na ochranu lidských práv Amnesty International. Podle výroční zprávy české školství za posledních pět let ke zlepšení diskriminace Romů ve školách udělalo jen malý krok.
„Je to pozitivní krok k odstranění mechanismů ve vzdělávacím systému, které některým dětem brání v přístupu ke všem stupňům vzdělávání. Děti, které se jednou dostanou na praktickou školu, se už totiž většinou nikdy do normální školy nevrátí, protože nebudou mít šanci dohnat skluz, který na té praktické naberou," hodnotí návrh mluvčí české pobočky Amnesty International Martina Pařízková.
„Klíčové je zajistit romským dětem také přípravu v mateřských školách, které jim můžou pomoct vyrovnat startovní čáru. Dnes do školky chodí necelá třetina romských dětí oproti 90 procentům dětí neromských," dodává. Podle organizace by se vláda měla zabývat také tím, aby se nevytvářely romské třídy nebo převážně romské základní školy.
Momentálně je vyhláška v připomínkovém řízení. Pokud projde, sociálně znevýhodněné žáky by speciální školy měly přestat vzdělávat do konce školního roku. Žáci se zdravotním znevýhodněním se mohou v těchto školách učit ještě tři roky od nabytí účinnosti.
KATEŘINA CIBOROVÁ
MAREK NEČINA