„S rostoucí popularitou sociálních sítí dochází k tomu, že lidé sdílejí stále více důvěrných informací. Chlubí se například novým vybavením domácnosti nebo plánovaným odjezdem na dovolenou. Prakticky kdokoliv se tak může dozvědět, kdy a na jak dlouho bude rodina mimo domov. Může pak docházet 
k případům, kdy si zloději své potenciální oběti vytipují právě na nejvyužívanější sociální síti, tedy na Facebooku," varuje šéf Útvaru řízení internetového prodeje České pojišťovny Jiří Randák.

Průzkum pojišťovny toto varování ještě posiluje. Vyplývá z něho, že 36 procent uživatelů sociálních sítí mladších 50 let na sítích Facebook a Twitter sděluje svému okolí, kdy plánuje dovolenou. Šedesát procent dotázaných se pak na Facebooku chlubí fotkami z dovolených.

Číhající bytaři

Nicméně většina, konkrétně tři čtvrtiny dotázaných, uvedla, že svoje příspěvky sdílí pouze se svými přáteli. Otevřený profil však přiznalo devět procent a dalších pět procent vůbec netuší, že si lze nastavit nějaké zabezpečení. „Nikdy nevíte, koho mají 
v přátelích vaši známí," upozornila mluvčí policejního prezidia Pavla Kopecká.

Policie případy, kdy zloděj využil k vykrádání bytu znalosti získané na sociálních sítích, zvlášť neeviduje, takže nelze určit, kolik jich bylo. Kopecká ovšem potvrdila, že podobné případy už nejsou 
v Česku výjimkou. „Zejména tipaři monitorují sociální sítě," doplnila policejní mluvčí.

O kriminalitě na sociálních sítích se podle vedoucího Studia nových médií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Josefa Šlerky mluví už delší dobu. „Když už máte vytipovaný byt, jedna z možností, jak zjistit, kde se majitel nachází, je sledovat jeho profil. Informace na sociálních sítích mohou tedy usnadnit práci bytařům, kteří už mají nějaký byt vytipovaný," řekl. Opačný postup je ale pro případné zloděje mnohem složitější. Tedy v případech, kdy majitel profilu na sociální síti oznámí, že jede pryč, a zloděj pak dohledává, kde majitel bydlí.

Podle Randáka představují rizikovou skupinu především děti, které si potenciální hrozby většinou neuvědomují. „Průzkum odhalil, že většina rodičů netuší, jaké informace jejich děti na sociálních sítích sdílejí. Dobrý přehled o aktivitách svých dětí na Facebooku má pouze 35 procent rodičů," upozornil Randák.

S výsledky průzkumu České pojišťovny víceméně souhlasí odborníci. Češi si uvědomují nebezpečí, která jim na sociálních sítích mohou hrozit, ale pravidla porušují. „My sami ještě neumíme 
s konceptem soukromí v novém mediálním světě pracovat," doplnil Šlerka.

Jen pro nejbližší

Pojišťovny varování před zloději slídícími na sociálních sítích nedávají nazdařbůh. Snaží se především zamezit případným škodám, které by později musely vyplácet. Všem proto radí, aby před odjezdem na dovolenou svoji domácnost především důkladně zabezpečili.

Šlerka k tomu přidal doporučení, aby informace na svých profilech lidé zpřístupňovali jen pro své nejbližší okolí. „Riziko, že informace mohou být případným zlodějem zneužity, tu je, ale zatím tyto případy nejsou tak rozšířené," dodal.