„Stavba dálniční křižovatky u obce Řehlovice potrvá 30 měsíců,“ oznámil Pavel Lány, který na dostavbu za Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dohlíží. „Stavební povolení nám již ministerstvo vydalo, proti tomu se však odvolali ekologové ze sdružení Děti Země,“ zmínil. Stavět se proto zde ještě ani nezačalo!

Nejméně dva roky zpoždění

Kdyby platil původní plán dokončení celého 16,4 kilometrů dlouhého úseku – konec letošního roku, se stavbou dálničního uzlu u Řehlovic by však ŘSD muselo začít už nejméně před dvěma roky.

„V současnosti se staví mezi Lovosicemi a tunelem Prackovice,“ tvrdí Lány. „Na úseku dlouhém 4730 metrů zatím nemůžeme pracovat.“ To je ovšem čtvrtina délky rozestavěné D8.

Stres na silnici

V důsledku komplikací stavby dálnice se přetěžuje polabská komunikace I/30 mezi Ústím a Lovosicemi. Letos na této kamiony přecpané silnici už zemřelo pět lidé. „Frustrace je příčinou stresu, který vyvolává nepřizpůsobivé dopravní chování od nedodržování jízdních přestávek a usnutí za volantem, až po agresivní chování řidičů,“ říká o severočeském martyriu za volantem dopravní psycholog Jiří Seidlic, jenž viní z průtahů dostavby ekologické organizace.

„Do konce tohoto roku by mohla být hotová dálniční křižovatka u Lovosic,“ sdělil Lány. Kolem této stavby se každý den tvoří nekonečné kolony projíždějících aut. Po dostavbě by se zde dopravní situace mohla trochu zklidnit. Za stavbou mostu Vchynice hned za zmíněným uzlem je však jedno „hluché“ místo, na němž stavba ještě ani nezačala. „U obce Bílinka nám chybí udělení výjimky, že je možné zasáhnout do biotopů chráněných druhů organismů v trase dálnice,“ vysvětluje Lány a ukazuje na těžkou technikou netknutý zelený vrch.

Podpořtě výzvu vládě

Rozestavěný úsek „déosmičky“ pak pokračuje již téměř dostavěným mostem nad Opárenským údolím, mostem u obce Chotiměř a Dobkovičky a konečně tunelem Prackovice. Pak kromě právě raženého tunelu Radejčín není po dálnici ani památky. Hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová oslovila starosty všech měst a obcí Ústeckého kraje, aby podpořili výzvu Vládě České republiky k přijetí všech dostupných opatření pro urychlenou dostavbu dálnice D8.

„Ústecký kraj je znepokojený neustálým odkládáním termínu dostavby dálnice D8. Soudní spory záměrně vyvolávané „ekology“ znemožňují dokončení stavby, ale především hazardují se životy a zdravím obyvatel,“ uvádí Vaňhová. Rozestavěný úsek D8 zahrnuje 18 mostů (z toho 8 nadjezdů) a 2 tunely. Smluvní cena stavby je 10 miliard korun bez daně, počítá se však s jejím navýšením.

Dálnice se prodraží o stamiliony

PAVEL LÁNY (Ředitelství slnic a dálnic)

Kolik ještě chybí Ředitelství silnic a dálnic stavebních povolení nutných pro dokončení stavby D8?
Nyní si to z hlavy nevybavím. Každou chvíli se to mění. Na trase A, což je úsek mezi Řehlovicemi a Lovosicemi a zpět, je to zhruba čtvrtina. Na trase F, což je tunel Radejčín, nám chybí pět šestin stavebních povolení.

O kolik se dostavba dálnice D8 kvůli průtahům prodraží?
Těžko říct. Záleží na tom, jak dlouho se to zdrží. Uvědomte si, že když nebudeme moci postupovat a posléze dokončíme jednotlivé objekty, budeme je muset zakonzervovat, oplotit a hlídat. To bude stát dost peněz. Odhadujeme, že to bude několik set milionů korun.

Je nedávno otevřený most přes Labe u Litoměřic pro přetíženou silnici I/30 ulevující?
Ano. Pro tuto silniční komunikaci to znamená jisté odlehčení, nicméně tím pro změnu trpí obce a silnice na druhém břehu Labe.