„Obžalovaný byl propuštěn ze zadržení, protože nebyl shledán žádný vazební důvod," uvedl soudce Jan Doležal mladší. Ten podotkl, že státní zástupce požadoval vzetí do vazby kvůli důvodné obavě, že by obviněný uprchl nebo se skrýval, aby se vyhnul případnému trestu. „K tomu ovšem ve spisu nebyly žádné důvody, a byl proto propuštěn," pokračoval Doležal.

Strojvůdce je obžalovaný z trestných činů usmrcení z nedbalosti a ohrožení pod vlivem návykové látky. V případě prokázání viny mu hrozí až deset let vězení.

Státní zástupkyně Milada Klusáčková, která vazbu pro obviněného žádala, se k případu odmítla vyjádřit. „Bez komentáře," konstatovala Klusáčková. Obdobně reagoval i Vejpustkův obhájce s tím, že nic komentovat nebude. Obviněný se rovněž nechtěl k ničemu vyjádřit.

O licenci nepřišel

Obviněný strojvůdce může teoreticky dál své povolání vykonávat, protože mu nebyla odebrána licence k výkonu profese strojvůdce. Deníku to sdělil Libor Poláček z tiskového centra Federace strojvůdců České republiky. „Licenci, kterou strojvůdci vydal Drážní úřad, mu totiž může zpětně odebrat až na základě rozsudku soudku," vysvětlil Poláček. Ten dodal, že obecně strojvůdci jezdí nejen na základě uvedené licence, ale také na základě průkazu způsobilosti, který je opravňuje k jízdám na určitých typech tratí a na typech kolejových vozidel. „Ten jim ale vydává jejich konkrétní zaměstnavatel," podotkl Poláček.

Tragická dopravní nehoda se stala v pondělí ráno krátce po sedmé hodině v Golčově Jeníkově. „V osobním voze cestovali muž a žena. Oba následkům velmi vážných zranění na místě podlehli," informovala vysočinská mluvčí policie Dana Čírtková. Dodala, že strojvedoucí řídil vlak pod vlivem alkoholu, což prokázala dechová zkouška.

K nehodě došlo na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami. „Přejezdové zabezpečovací zařízení ale bylo pro kolej, po níž jel posun, vypnuto. Světelná výstraha na příjezd vlaku neupozorňovala a závory byly zvednuty. O vypnutém zabezpečení přejezdu byl strojvedoucí posunu informován a měl tomu přizpůsobit i samotnou jízdu. Dle zjištění na místě mimořádné události jel posun v době nárazu přibližně čtyřicetikilometrovou rychlostí," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. K nehodě podle jeho vyjádření došlo na takzvané vyloučené koleji, která byla kvůli rekonstrukci pro běžnou dopravu uzavřena.

Další nehody

Pondělní tragická dopravní nehoda nebyla bohužel jediná, ke které na železnici v okolí Golčova Jeníkova v posledních měsících došlo. O život přišel jeden z dělníků, druhý se zranil a k dalšímu neštěstí nebylo daleko.

Vloni 9. září se na opravované trati mezi stanicemi Vlkaneč ve středních Čechách a Golčův Jeníkov na Vysočině samovolně rozjel špatně zabezpečený železniční podvalník s nákladem kolejí. Ujel osm kilometrů, zabil jednoho dělníka a další zranil.

V pondělí 14. září u Vlkanče vykolejil vlak s nákladem kolejí. Kvůli technické závadě na podvozku, nebo sesutí nákladu, vykolejily dva vozy. Nikdo nebyl zraněn, ale k dalšímu neštěstí nebylo daleko. V místě vykolejení totiž pracoval bagrista, který stačil před vysypaným nákladem kolejí včas utéct. Pod náspem pak pracovali lesní dělníci, kteří pálili roští.

V úterý 15. září se přímo
v železniční stanici Golčův Jeníkov bočně srazily čtyři odpojené vagony s odjíždějící lokomotivou. Nehoda se obešla bez zranění, vznikla pouze materiální škoda kolem čtyřiceti tisíc korun.