Solidaritu s řidičem, který je pravděpodobným viníkem srážky, vyjádřili odboráři DPO. „Odsouhlasili jsme už, že mu zaplatíme právníka, který ho bude hájit. Mezi zaměstnanci také vyhlásíme sbírku v jeho prospěch. Nám jde o to, aby věděl, že má naši morální podporu,“ uvedl Ivo Protivínský z odborů DPO.

„Ten řidič určitě pochybil, nejspíše byl unavený, prostě se přehlídl. Když se podíváte na grafikon, jednou tam křížení je a jednou zase ne. Ten systém nebyl dobrý, byť odpovídal drážnímu řádu,“ sdělil Protivínský.

Čtyřiadvacetiletý řidič nastoupil do DPO loni v dubnu, nejdříve si dělal kurz řidiče tramvají, poté jezdil s instruktorem. V rámci zácviku projel všechny linky ve městě. „Tu trať znal, do té nehody tam měl směnu sedmnáctkrát,“ uvedl Protivínský. P

odle něj je tato trať, která vede okrajovou částí Ostravy, stejně náročná jako další linky ve městě. „Řidič tam nemusí řešit tolik dopravních situací, ale musí být hodně obezřetný, a to nejen kvůli křížení. Ta trať není přehledná a míjejí ji stezky, kde chodí hodně turistů,“ popsal Protivínský.

Kvůli tomu, že je vyšetřování rozsáhlé a s ohledem na cestující, kteří jsou většinou z Ostravy, předali ve čtvrtek novojičínští policisté spisový materiál týkající se páteční srážky, policistům ze správy Severomoravského kraje. Řidič tramvaje prozatím nebyl obviněn. Policisté čekají na posudky znalců, výsledky technického šetření, posudky jízdních výkazů a prověřují i další okolnosti.

Dopravní podnik uznává chybu

Teprve nyní Dopravní podnik Ostrava (DPO) připustil, že na na jednokolejné trati z Poruby do Kyjovic, kde v pátek čelní srážka tramvají stála život tří lidí, proti sobě nejely vozy poprvé.

Minimálně tři roky DPO věděl, že řidiči tramvají mají na této trati problémy s křížením ve výhybně. Trať ale nijak lépe nezabezpečil. K nehodě tak již dříve nedošlo jen šťastnou náhodou.

V období posledních tří let byly na jednokolejné tramvajové trati zaevidovány dvě dopravní situace, kdy řidič tramvají nerespektoval předepsané křižování ve výhybně,“ přiznalo vedení DPO. Tramvaje tedy vyrazili na trať proti sobě, situaci pak chybující řidič vyřešil tak, že zpět do výhybny couval.

„Tyto události nebyly mimořádnými událostmi v drážní dopravě ve smyslu platných zákonů,“ tvrdí v prohlášení vedení DPO, které situaci řešilo jen v rámci podniku. Deník na problémy tramvají na jednokolejce upozornil již v úterý, když citoval svědectví bývalého řidiče na této trati, který se ozval ostravské redakci.

Podniku hrozí milionová pokuta

„Na této trase tohle nebyla jediná situace, kdy řidič přehlédl v tabulce křižování a musel couvat. Posléze byl za to i řádně potrestán,“ napsal mimo jiné bývalý řidič.

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar uvedl, že tyto nové skutečnosti šetří. „Zatím nemáme dostatek informací, musíme to celé prověřit,“ uvedl Neusar s tím, že pokud by se jednalo o mimořádnou událost ve smyslu zákona o drahách, zahájili by s dopravním podnikem správní řízení. DPO by hrozila pokuta až deset milionů korun. „Příčinou páteční nehody ale stále zůstává selhání lidského faktoru, na té nehodě jako takové tyto nové skutečnosti určitě nic nezmění,“ dodal Neusar.