Ministr průmyslu Martin Kuba (ODS) se chce k chystaným změnám na dopravě vyjadřovat, úřad ale podle něj zatím bude plnohodnotným ministerstvem. Stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec tvrdí, že situace na ministerstvu je nepřehledná a chaotická.

„Dostal jsem nabídku a úkol od pana premiéra. Já jsem po několika hodinách přemýšlení, nebylo to ihned, nabídku a úkol přijal," řekl novinářům Stanjura. Jeho cílem prý bude zlevnit provoz ministerstva dopravy a připravit ho na budoucí sloučení s průmyslem.

Přímo z rozpočtu

Do té doby chce Stanjura mimo jiné změnit Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost. Zvažuje také to, že by dopravní stavby už nebyly financovány prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, ale přímo z rozpočtu ministerstva dopravy. Řešit prý chce také situaci Českých drah a společnosti ČD Cargo, která se potýká s velkým propadem tržeb a skončí podle odhadů letos ve ztrátě zhruba 230 milionů korun.

Podle ČSSD vnáší příchod nového ministra „do nepřehledné situace v oblasti dopravy ještě větší zmatek". Sociální demokraté apelují na vládu Petra Nečase a Stanjuru, aby mimo jiné stabilizovali napjatou situaci v ČD Cargo, nepokračovali v personálním rozkladu resortu, zajistili zprovoznění registrů motorových vozidel a řádné dočerpání všech prostředků z evropských fondů. Podle ČSSD je nutné také připravit sektorovou strategickou koncepci. „Věříme, že ODS bude resort dopravy spravovat zcela odlišným způsobem, než jaký předvedl její bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček," podotkl Chovanec

Kuba novinářům řekl, že výběr Stanjury do vlády považuje za velmi dobrou volbu. Prý s ním bez problémů komunikuje a bude s ním na fúzi ministerstev spolupracovat. Také Stanjura uvedl, že má s Kubou dobré vztahy. Lídr jihočeské ODS Kuba čelil v minulosti kritice kvůli vazbám na vlivného jihočeského podnikatele Pavla Dlouhého. Na listopadovém kongresu ODS byl nicméně Kuba se silným mandátem zvolen prvním místopředsedou strany a posílil svůj vliv v ODS.

Ze dvou úřadů to nejde

Ministerstvo dopravy by podle Kuby zatím mělo být vnímáno jako plnohodnotný úřad. „Je tam řada procesů, které musí být řízeny a za které skutečně musí být odpovědný ministr. To nejde řídit ze dvou úřadů," vysvětlil. „Je to úkol pro nás oba. Pokud ho zvládneme, jsou to politické body, které tím získává ODS," řekl. Bude chtít mít možnost se ke změnám na ministerstvu vyjadřovat, protože MPO je tím, ze kterého zamýšlené ministerstvo hospodářství vznikne a k němuž se doprava připojí.

Účelem sloučení podle Kuby nesmí být vznik „superminister­stva", nýbrž personální i finanční úspory a společné strategické plánování. Předpokládá, že spojení ministerstev by mohlo vést k úspoře 25 či 30 procent v personálních nákladech. Spojit by se měly například servisní odbory, jako jsou informační technologie, audity, legislativa či kabinet ministra.

Podle Kuby ale nyní nelze odhadovat, o kolik bude v budoucnu menší rozpočtová kapitola jednoho sloučeného ministerstva proti součtu nynějších kapitol dopravy a hospodářství. Připomněl, že z 27 miliard rozpočtu MPO je okolo 85 procent podpora podnikání, která rozpočtem „jen proteče".