Nalezli tam zřejmě pozůstatky nejstarších zemědělců a současně ojedinělou, teprve druhou podobnou stavbu v severozápadních Čechách. Průzkum stejně jako v Řehlovicích ukončí archeologové zřejmě na konci srpna.

Na místě budoucího mostu u Vchynic začali s vykopávkami zhruba před měsícem. Rondel považují za svůj nejvýznamnější nález. Jedná se o obří kruh, který má třiačtyřicet metrů v průměru a je ohraničen dvou metrovým příkopem.

„Východy z rondelu jsou přesně orientované podle světových stran. Myslíme si, že jej naši předkové využívali k náboženským účelům,“ řekl archeolog Marek Půlpán z mosteckého Ústavu archeologické památkové péče severozápadních Čech, který má vykopávky u Lovosic na starosti. Možná se však využíval i k soudním líčením.

Podle Půlpána pochází stavba z mladší doby kamenné, kdy oblast osidlovali nejstarší zemědělci. Po ústeckém rondelu jde teprve o druhý podobný objev v severozápadních Čechách. Další je pouze v několik kilometrů vzdáleném Sasku. U Vchynic se našla také starodávná sýpka či zhruba tři metry hluboká kruhovitá jáma.

Průzkum skončí v srpnu

U Řehlovic se podařilo objevit největší lužické sídliště svého stáří v severozápadních Čechách. Podle slov ředitele Jana Blažka z mosteckého ústavu tam už odkryli na tři sta zahloubených sídlištních jam s úlomky keramiky či kostí.

„Celý průzkum probíhá bez komplikací. Předpokládáme, že budeme kopat zhruba do poloviny, možná do konce srpna,“ uvedl Blažek. Vykopávky se ve stejném termínu dokončí také u Vchynic. „Rozhodně stavbu dálnice neblokujeme, naše práce začaly s dostatečným předstihem,“ podokl Půlpán.

Několik desítek předmětů s vypíchanou keramikou z mladší doby kamenné nalezli před časem archeologové u Dobkoviček. Podle slov Jana Blažka jich objevili více nežli očekávali.

Stavba posledního téměř 16,5 kilometrů dlouhého úseku z Řehlovic do Lovosic vykopávky nebrzdí. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková na konci dubna sdělila, že budou s archeology maximálně spolupracovat a tím jakýmkoliv časovým prodlevám zabrání.

Dálnice má být hotova do konce roku 2010. Dostavbu však v poslední době komplikuje celá řada soudních sporů. Několik starostů z Litoměřicka dokonce sepsalo petici za, co nejrychlejší dokončení dálnice. Nelíbí se jim mimo jiné i postup úředníků, jejichž nekvalitní rozhodnutí umožňuje ekologickým organizacím úspěšně napadat jejich verdikty.

Stavba poslední části dálnice vyjde na zhruba deset miliard korun. Nyní se staví mosty Dobkovičky a Opárno.

RADEK NOHL, PETRA ŠŤASTNÁ