Usiluje o to vedení městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, jež bude ve čtvrtek schvalovat přísnější podmínky pro provozovatele podniků a stánkaře s občerstvením. Pojízdné stánky by měly do léta z ulice zmizet, město chce zakázat venkovní reproduktory a zrušit zahrádky, jež brání průchodu. Reaguje tím na stížnosti občanů, již v ulici bydlí, řekl dnes novinářům starosta městského obvodu Miroslav Svozil (ODS).

"Naším cílem je fenomén Stodolní ulice zachránit. Kdybychom neudělali nic, změní se v nebezpečnou zónu, kde se už teď střílí a kam není radno večer chodit," řekl.

Vedení městského obvodu se 10. dubna sešlo s lidmi, kteří ve Stodolní ulici a v jejím okolí bydlí, diskutovalo také s majiteli domů a provozovateli restaurací, kteří jsou ochotni spolupracovat. "Ukázalo se, že lidé mají největší problém s pojízdným občerstvením. Kouř a zápach ze stánků stoupá přímo do jejich oken, navíc kapající olej ničí dlažbu chodníků. Za druhé jim vadí, že některé zahrádky zabírají celý chodník. Pokud je chcete obejít, musíte vstoupit do křižovatky. Jako třetí problém uváděli hluk z venkovních reproduktorů," řekl předseda bezpečnostní komise Zdeněk Nytra.

Dodal, že cílem městského obvodu není jen zakazovat a vyhánět, ale stanovit taková pravidla, aby se Stodolní ulice stala klidným a bezpečným místem. "Provozovatelé by měli zajistit, aby zahrádky zabíraly jen 1,5 metru šířky chodníku. Stánkaři se mohou přesunout například na parkoviště," naznačil Nytra.

"Chceme zklidnit situaci, aby lidé v bytech na Stodolní mohli v klidu žít a ostatní se mohli dál bavit uvnitř restaurací a klubů," dodala Ivana Křístková z oddělení bezpečnosti Moravské Ostravy a Přívozu.

Společná pravidla pro všechny, která by omezila hluk a příliš velké zahrádky, by uvítal i jeden z provozovatelů restaurace ve Stodolní ulici. Ve snaze zprůjezdnit ji ale vidí, že radnice nemá jasný koncept, jak by měla Stodolní ulice dál vypadat.

"Jeden rok se investují peníze například do zámkové dlažby, aby se ulice stala příjemnou pěší zónou, teď do ní chtějí vpustit auta. O víkendu v noci do ulice smějí vjet jen taxíky a sanitky, aby ostatní auta neohrozila bezpečnost korzujících lidí. Neumím si představit, jak by auta projížděla mezi davy lidí, co Stodolní navštěvují," řekl provozovatel, která nechtěl zveřejnit své jméno. Podle něj zůstane Stodolní ulice korzem nočního života, i když se bude úředně tvářit jako běžná ulice.

Městský obvod má také velký problém s víkendovým úklidem ulice, který ho stojí až 50.000 korun. "Odmašťování ulice po stánkařích je náročné i časově. Když Technické služby uklízejí Stodolní ráno v 05:00, stěžují si provozovatelé podniků, které mají ještě otevřeno. Když přijedou o dvě hodiny později, už překážejí zásobovacím autům," uvedla Křístková.

Dodala, že s vedením městského obvodu nechce komunikovat asi šest provozovatelů podniků, kteří vůbec nerespektují připomínky radnice. "Jejich jména vám ale neřeknu, protože by se na nás mohli připravit," řekla novinářům Křístková.

Do zajištění bezpečnosti na Stodolní ulici, kde se nejčastěji stávají kapesní krádeže, chce městský obvod zapojit i policii. "Zvýšíme počet policejních hlídek a rozšíříme kamerový systém, aby se Stodolní stala normální částí města, kde se dodržuje zákon," uvedl Nytra.