Podobně jako před dvěma týdny v Brně, kde se bočně srazil vlak s posunující lokomotivou. „Strojvůdce vlaku projel návěstidlo a jeho lokomotiva vykolejila. Jeden ze strojvůdců se navíc zranil," vzpomněl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V Jihomoravském kraji podobných nepozorností už pět let přibývá, oproti loňskému roku Drážní inspekce zaznamenala nárůst o sto šedesát procent. „Nevíme, co je příčinou takového množství případů. Může to být i tím, že mají strojvedoucí mnoho povinností," zdůvodnil Drápal.

Situaci by podle něj pomohlo, kdyby společně se strojvůdcem odjezd vlaku kontroloval i výpravčí. To v současnosti ale běžnou praxí není. „Byla by to velmi dobrá pojistka a my ji doporučujeme. V poslední době ale spíše výpravčích ubývá. Žádná technika je přitom nenahrazuje," po-ukázal Drápal na problém s modernizací drah.

Zakázané jízdy• v roce 2015 v kraji projelo návěst zakazující jízdu osm vlaků
• do konce června 2015 takto projelo pět vlaků
• letos do konce června pak třináct vlaků

Za posledních deset let přitom projel vlak bez povolení návěstidlo po chybě výpravčího pouze ve dvou případech. To, že jsou výpravčí důležití, potvrzuje i Kopecký. „Nepamatuji si případ, kdy by se stala nějaká taková nehoda, když to kontroloval výpravčí. Teď se spoléhá jen na stroje, to není správně," poznamenal strojvůdce v důchodu.

České dráhy ale se zapojením výpravčích nesouhlasí a pokouší se lidských chyb zbavit úplně. „K nehodám dochází, i když strojvůdce a výpravčí spolupracují. Navíc v zahraničí ve stanicích obvykle výpravčí neasistuje vůbec. Řešením je tak především zdokonalování zabezpečení, které eliminuje lidskou chybu obecně," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jednou z možností, jak bezpečnost zvýšit, je i takzvaný radiostop. „Systém umožňuje výpravčímu na dálku zastavit vlaky, když strojvůdce projede nedovolenou návěst," dodal Šťáhlavský.

Do zabezpečení vlaků hodlají České dráhy investovat více než šest miliard korun. Kromě toho chtějí své strojvůdce i stále školit a poučovat je z chyb, které udělali jejich předchůdci. To je podle Kopeckého nejlepší řešení. „Nemůžeme se spolehnout jen na techniku. Zkušený strojvůdce dokáže situaci předvídat, musí se předtím ale trochu vyjezdit. Pokud za něj budou všechno dělat přístroje, těžko se naučí sám správně reagovat," zakončil Kopecký.