Milenci sedí na zídce a líbají se. Vtom vzduchem přiletí auto, obrací se a padá na dvojici. Všude plno krve a křiku. Střih.

Policisté zakrývají mrtvolu, dívka na vozíčku jede pomalu po hřbitově a zastavuje u hrobu. Střih.

Tak by měla vypadat odstrašující kampaň, pro niž se ministerstvo dopravy inspirovalo v zahraničí, především v Austrálii. Doufá, že ukázní řidiče a sníží počet dopravních nehod.

Není to jediné opatření, kterým chce vláda zastavit neustálý nárůst smrtelných dopravních nehod.

Do prázdnin by totiž expertní skupina ministerstva dopravy měla navrhnout definitivní změnu bodového systému. Ta měla být již připravená koncem loňského roku. „Původně se měly dopracovat návrhy, kde byla osmdesátiprocentní shoda. To bylo ale jen u jediného: osoby blízké,“ uvedl Řebíček.

Nyní se proto dopracovávají návrhy, na nichž se shodlo alespoň šedesát procent expertů. Co je mezi nimi? Povinnou pro výbavu všech automobilů by se měla stát například reflexní vesta. Přísnější tresty, tedy více bodů, budou například za jízdu bez připoutání či s dítětem bez autosedačky.

Úpravy obsahují také výrazně přísnější postih za předjíždění na křižovatce. To by spolu s návrhem, aby řidiči s vyšším počtem bodů měli dražší povinné ručení, mělo vytvořit větší tlak na hříšníky.

Skupina bude jednat i o návrhu ministra vnitra Ivana Langera, který chce, aby policisté jezdili k nehodám jen tehdy, když se někdo zraní či škoda přesáhne čtvrt milionu korun.

Do kampaně proti nehodám chce ministerstvo dopravy investovat 155 milionů korun, tedy trojnásobek toho co loni. „Máme spočítáno, kolik stojí smrt, havárie. Státu se to vrátí, že nemá náklady s odstraňováním nehod,“ říká ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).

Kampaň by podle něj měla být co nejdrastičtější, aby v lidech dlouho zůstala.

„Chceme, aby jim zatrnulo. Oslovíme také Radu pro reklamu, abychom věděli, kam až můžeme zajít,“ uvedl Řebíček.

„Každá reklama by měla být přizpůsobena účelu. Pokud má varovat před nehodami, těžko tam bude rozkvetlá louka,“ říká prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný, který přesto kvituje, že ministerstvo chce s radou kampaň konzultovat. „Jsou určité hranice, za něž by se nemělo jít,“ dodává.

Agresivita stoupá

Chystanou kampaň podporuje i ředitel dopravní policie Martin Červíček, podle něhož agresivita českých řidičů stoupá. A stoupá i počet těch, které policisté zadrželi s alkoholem za volantem. Loni policie evidovala 7466 nehod způsobených pod jeho vlivem. Tedy každou dvacátou. „Letos jsme za pouhé dva měsíce zaznamenali 2500 těchto případů, to je stoprocentní nárůst,“ řekl Červíček.

Právě proti nebezpečným řidičům už vytáhla policie tím, že jim ve spolupráci se soudy začala zabavovat auta. Červíček také chce zvýšit aktivitu dopravních policistů, kteří by měli více kontrolovat problémová místa. Ministr Langer jejich počet zvýšil již o 250, dalších 500 by ještě mělo přijít. Snížit počet nehod má podle ministra Řebíčka i rychlejší dobudování dálniční sítě.

„Ze statistik vyplývá, že zatímco na dálnici na jeden milion ujetých kilometrů zahyne jeden člověk, na silnicích druhé třídy dva,“ řekl.

#nahled|https://g.denik.cz/1/4d/infografika_ridic_cesko_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/1/4d/infografika_ridic_cesko.jpg|Co čeká řidiče v Česku#